رهنمودهای مدیریتی(1)
رهنمودهای
مدیریتی گردآورنده: حسین حیدری
تبار ( استرون )
آنچه در پی می آید مجموعه ی رهنمودهای مدیریتی در زمینه های
مختلف می باشد که به دلیل اختصار و سهل الوصول بودن می توانند مورد استفاده مدیران
سازمان ها قرار گیرند .
۱- به فعالیت و موفقیت های افراد پاسخ مثبت
بدهید . بیشتر از تشویق استفاده کنید تا تنبیه .
۲- کارها و خدمات ارایه شده افراد را به نام
خودشان ثبت و عرضه کنید . بگذارید همکاران احساس کنند که به فکر و اندیشه آنان
اهمیت داده می شود .
۳- هر روز از خود سوال کنید ، امروز چه مطلب
تازه ای آموختم . چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه
ماموریتم انجام دادم .
۴- شرح وظایف تمام افراد – تمام رده ها –
باید بالای سرشان نصب شود و هر روز به آن رجوع کنند .
۵- بیشتر از محاسن افراد صحبت کنید تا نقاط
ضعف آن ها . تمام انسان ها بیشتر از غذا به تشویق و تمجید نیاز دارند
.
۶- به جای محکوم کردن دیگران بکوشیم تا آن ها
را بشناسیم و از دلایل آن چه ایشان انجام می دهند ، آشنا شویم . این عمل ،
سودمندتر و مفیدتر از خرده گرفتن و انتقاد کردن است ؛ زیرا هیچ چیز برای کشتن
استعداد هولناک تر از انتقاد مدیر از زیردستان نیست .
۷- میل انجام کار را در افراد به وجود آورید
.
۸- محیط را طوری فراهم کنید که افراد تشویق
به یادگیری شوند و آموزش مستمر را در برنامه زندگی خود قرار دهند
.
۹- آرزوهای بزرگ و آتش اشتیاق را در کارکنان
خود ایجاد کنید و راه رسیدن به آن را به آنان نشان دهید .
۱۰- به مردم مهر بورزید
آنان را دوست بدارید . آنان را با آغوش باز و با اشتیاق و تمجید بپذیرید و همچنین
شریک اندوه همکاران و مردم باشید .
۱۱- پیوسته فکرهای بزرگ
و عالی را در ذهن خود و کارکنان تان پرورش دهید .
۱۲- تبسم خرجی در بر
ندارد ؛ آن را رایگان به خانواده ، همکاران و مردم اهدا کنید .
۱۳- هنر رهبری نمودن و
شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همکاران تان را بیاموزید
.
۱۴- اگر می خواهید
دیگران از شما بیشتر رنجیده شوند ، هر گز به گفته آنان گوش ندهید و پیوسته از خود
صحبت کنید . مطمئنا این خواسته یک مدیر موفق نیست .
۱۵- گوش کردن موثر را
تمرین کنید و در این هنر ، گوش کردن را از مقالات و کتب مطالعه نمایید
.
۱۶- اگر می خواهید با
فردی ملاقات کنید ، از قبل در باره مشخصات کامل ، شخصیت و روحیات ، عقاید و پیشه
او تحقیق کنید ، و فکر کنید چه چیزی او را می تواند علاقه مند کند و چگونه او را
می توان بر انگیخت .
۱۷- برای راه یافتن به
دل افراد باید از چه چیزی سخن بگویید که نزد او عزیزتر است و به آن علاقه بیشتری
دارد .
۱۸- هر وقت می خواهید در
کسی نفوذ کنید ، به احساسات نیکوکاری و عالی او متوسل شوید .
۱۹- تمام افراد میل به
برتری و نشان دادن لیاقت و توانایی خود به دیگران را دارند ؛ بنابراین ، از این
خصلت حداکثر بهره را بگیرید .
۲۰- کوچک ترین پیشرفت
افراد را مورد تشویق قرار دهید و به افراد شهرت و اعتبار بخشید
.
۲۱- به جای سخت کارکردن
، آگاهانه کارکردن را برگزینید .
۲۲- موقعی که فکر منفی و
مخربی به ذهن شما هجوم آورد ، به کارهای مورد علاقه و نشاط آور هجوم ببرید و به
سمت موفقیت ها ، شادی ها و لذت های گذشته فکر را سوق دهید .
۲۳- در هیچ مرحله ای از
کار از تجزیه و تحلیل موقعیت و وضعیت کار غافل نشوید .
۲۴- اهداف خود را در
دفتری بنویسید ؛ برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و آن را مقید به زمان کنید ؛
تلاش کنید از جدول زمانی عقب نمانید و هر روز در این مورد اقدامی انجام دهید
.
۲۵- کارها را نیمه کاره
رها نکنید .
۲۶- زندگی افراد موفق را
مطالعه کنید و آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهید .
۲۷- ساعاتی از شبانه روز
را صرف فکر کردن در مورد زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای خود کنید . خلاصه ، وقتی
را صرف سنجش اعمال گذشته و برنامه های آینده نمایید .
۲۸- خود را عادت دهید که
از موکول کردن کارها به فردا بپرهیزید .
۲۹- پیگیری در کارها را
به عنوان یک عادت پسندیده در خود پرورش دهید .
۳۰- از مشورت با افرادی
که به توانایی ، صداقت ، درستی و کارشناسی آنان ایمان دارید ، کوتاهی نکنید
.
۳۱- تقلید از زندگی
مردان برجسته و توجه به طرز کار و زندگی شان می تواند بر زندگی ما تاثیر شگرفی
داشته باشد .
۳۲- عوامل اصلی موفقیت
در کارها پس از توکل به خدا ، عبارتند از : داشتن نیروی همکار و همراه ، کوشش ،
پشتکار ، مداومت ، نظم و انضباط ، تمرکز و تصمیم قطعی ، هدف روشن و شفاف و اعتماد
به نفس ، نهراسیدن از شکست ، داشتن اطلاعات و دسترسی به اطلاعات لازم ، تجربه و
تخصص ، روحیه مثبت ، عشق و ایمان به کار ، برنامه ریزی ، مشخص بودن ارزش ها ،
داشتن فلسفه برای کارها ، انرژی ، تسلط بر فن ارتباط ، جوشش درونی ، غوطه ور شدن
در کار ، نیمه تمام رها نکردن کارها ، بهره گیری بهینه از منابع و بویژه زمان
.
۳۳- گزارش ها و نامه ها
را سعی کنید فقط یک بار بخوانید و نزد خود انبار نکنید . مطالبی که می خواهید ، از
مجلات ، روزنامه و کتاب ها با یک بررسی سریع مطالعه کنید و علامت بزنید و در محلی
بگذارید که بعدا به موقع بتوانید دقیقا مطالعه کنید و در نظر بگیرید
.
۳۴- علل مهم شکست
:
- ناتوانی در هدف گذاری و برنامه ریزی و سازماندهی
- ناتوانی در ترغیب دیگران به کار
- ترس از رقابت همکاران
- نداشتن قدرت تخیل
- خودخواهی
- نداشتن صداقت و صمیمیت
- تاکید بر سمت و عنوان رییس
- نداشتن تجربه و تخصص و اطلاعات
- نداشتن همکاران صادق و منابع مورد نیاز
- نداشتن پشتکار ، نظم و انضباط
- شخصیت
- تنبلی و مسامحه
- توقف در برخورد با مشکلات
۳۵ – در تکامل شخصیت و
توانایی خود و همکاران تان بکوشید و قابلیت ها را از درون رشد دهید
.
۳۶ – شکست ها را در
زندگی تجربه جدیدی برای تداوم کار بدانید .
۳۷ – ناظر و تماشاچی
نباشید ؛ فرمانروا باشید ؛ مثل چشمه بجوشید و دیگران را سیرآب کنید ؛ احساس
مسوولیت را در خود و کارکنان تان در برابر جامعه و افراد تقویت کنید و همواره
منافع جامعه ، مردم و سازمان را بر منافع خود مقدم بدارید و آن را جزو فرهنگ
سازمان خود کنید . خود را در کنار مسایل قرار ندهید ، فرصت طلب و شکست گرا نباشید
.
۳۸ – به طور مستمر در
صدد تقویت اعتماد به نفس ، ارتقای توان تخصصی ، پیشرفت و بهبود کیفیت کار در محیط
سازمان و زندگی خانوادگی خود باشید .
۳۹ – سازمان ، اداره و
جامعه ، موقعی که افراد در محل و مکان اصلی خود نباشند ، دچار مشکل می شوند .
بنابراین ، در به کار گماردن افراد دقت بیشتر نمایید . زیرا وقتی که کور ، دیگری
را هدایت کند ، هر دو به چاه می افتند .
۴۰ – کنجکاوی ، آموختن و
تجربه اندوزی ، توشه سفرهای شما باید باشد .
۴۱ – تلاش کنید روحیه و
نگرش جهانی پیدا کنید .
۴۲ – از وقت های مرده
حداکثر استفاده را ببرید . همیشه یک کتاب برای مطالعه همراه داشته باشید
.
۴۳ – هنر استفاده از
فرصت ها را برای ایجاد فرداهای بهتر در خود و همکاران تان پرورش دهید
.
۴۴ – اگر در خط اول
مسابقه نباشید ، بازنده اید .
۴۵ – اگر یک کیک کوچک
داشته باشید و بخواهید بین همکاران تان تقسیم کنید باعث کدورت همکاران می شود ،
چون به همه نمی رسد ؛ ولی اگر فکر آنان را بسیج کنید که چگونه کیک بزرگ تری می
توان درست کرد ، همگی را خشنود خواهید کرد .
۴۶ – اگر با تمام وجود
در کار غرق شوید و از آن لذت ببرید هر گز شکست نخواهید خورد .
۴۷ – همیشه سعی کنید
بالاترین مقام را کسب کنید . پس برای احراز آن حداکثر تلاش را باید انجام دهید
.
۴۸ – در اثر گذشته ها
نابینا نشوید ، بلکه به آینده های روشن بیندیشید .
۴۹ – یک سگ زنده ، بهتر
از یک صاحب منصب مرده است .
۵۰ – فردی که با تمام
وجود تلاش کند ، هر گز شکست نخواهد خورد .
۵۱ – مشکل هرچه می خواهد
، باشد . باید قبول کرد که همیشه راه حلی مهم وجود دارد .
۵۲ – هیچگاه از نوآوری و
ابداع غافل نباشید .
۵۳ – هیچ جنگ آوری ،
برتر از زمان نیست و تنها او فاتح نهایی است . وقت را از دست ندهید . به زمان باید
مثل یک کالای گران بهای ارزشمند نگریست .
۵۴ - فرمانروای خود
باشید و سعی کنید تا سرحد امکان قدرت و توانایی های خود را رشد دهید و فعالانه به
دنبال کسب آگاهی های بیش تر حرفه ای خود باشید .
۵۵ – مثل قورباغه خود را
در چاه و دنیای افکار خود محصور کنید و تلاش نمایید همیشه از بهترین ها باشید
.
۵۶ – نابغه شدن ، ۹۹ در
صد به تلاش ما بستگی دارد نه به هوش ما .
۵۷ – برای نابغه شدن در
حیطه خود ، در آن غرق شوید .
۵۸ – رشد و خلاقیت با
کاوش و بررسی وضع موجود شروع می شود و نوآوری ، یک امر و نیاز زیربنایی در زندگی
امروز انسان ها و جامعه بشریت است .
۵۹ – هدف های تان باید
به بلندی قامت تان ، و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد
.
۶۰ – جسارت و شهامت
مبارزه با مشکلات را در خود پرورش دهید ؛ به کشورتان و مردم آن عشق بورزید ؛ به
منافع دراز مدت بیندیشید و نوعی احساس مثبت از ارزش های واقعی جامعه در خود به
وجود بیاورید .
۶۱ - تلاش در حد رفع
تکلیف را از سر بیرون کنید . کارها را به نحو احسن و کامل انجام دهید
.
۶۲ - تاریخ از آن کسانی
است که آمال ، هدف ها و امیدهای بزرگ دارند .
۶۳ - در تمام مراحل
زندگی خداوند را فراموش نکنید .
۶۴ – همیشه تا زنده
هستید ، در صدد پیشرفت مداوم و پایان ناپذیر خود ، خانواده و همکاران سازمان خود
باشید .
۶۵ - شکست ها و اشتباهات
گذشته را سرمشق و تجربه ای برای موفقیت های بزرگ آینده قرار دهید
.
۶۶ - آن قدر دریادل
باشید که از چیزی نگران نشوید . آن قدر بزرگوار باشید که خشمگین نشوید و آن قدر
نیرومند باشید که از چیزی نترسید .
۶۷ - برای تسلط بر زمان
، عمده وقت روزانه ما باید صرف امور مهم شود نه کارهای فوری و یا پیش پا افتاده .
لذا اولویت ها را باید تعیین کنید و ارزیابی روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه از
گذران وقت ، برنامه ها و امور داشته باشید .
۶۸ - برای استراحت ،
تفریح ، ورزش ، رسیدگی به امور خانوادگی ، امور دینی و اخلاقی ، زندگی حرفه ای و
شغلی و ارتقای توانمندی شغلی – شامل مطالعه کتب و مجلات مدیریت فنی و تخصصی –
زمانی را اختصاص دهید و همیشه در صدد ارتقای دانش و مهارت خود باشید . مطالعه شما
را با محققان ، متخصصان ، رهبران و انسان های موفق آشنا می کند
.
۶۹ - همیشه در صدد
افزودن به ارزش زندگی دیگران باشید . کیفیت زندگی همکاران و خود و مردم را بهبود
ببخشید .
۷۰ - همیشه از خود سوال
کنید چگونه می توانم بر کیفیت زندگی مردم بیفزایم ، در بهبود زندگی خودم ، مردم و
کارکنانم موثرتر باشم و تاثیر عمیق بگذارم و خدمت با کیفیت تری عرضه کنم ؟ این
سوال باید در تمام سازمان ما جاری باشد .
۷۱ - در محیط سازمانی ما
باید بهترین نوع روابط سالم انسانی در عالی ترین سطح خود برقرار باشد
.
۷۲ – به آنچه مطلوب
شماست ، بیندیشید و در جهت کسب آن تلاش کنید نه از آنچه می ترسید
.
۷۳ - تمام ثروت ها از
اندیشه انسان ناشی می شود .
۷۴ - اگر در جهان کسی به
هدفی رسیده ، من هم می توانم برسم ؛ به شرط آنکه وقت و بهای آن بپردازم
.
۷۵ – زندگی چون رودخانه
است که همیشه جریان دارد ، بیش تر مردم سرنوشت زندگی خود را به دست جریان آب می
سپارند ؛ موقعی بیدار می شوند که به لب پرتگاه رسیده اند – پرتگاه عمر ، زندگی
علمی ، اقتصادی جسمی ، احساسی ، خانوادگی ، اجتماعی و ... – راه حل آن است که از
قبل طرح و نقشه ای برای زندگی بریزید و تصمیم گیری و اقدام به آن را پیشه کنید
.
۷۶ - بزرگ ترین سرمایه
شما همکاران تان هستند و راه موفقیت ، مشارکت فکری ، تخصصی و استفاده بهینه از
تمام توان فکری ، تخصصی و جسمی آنان است .
۷۷ – کلید موفقیت در
زندگی آن است که راه های بیش تری را برای خود باز کنید ؛ درهای بیش تری را بزنید و
طرح ها و نقش های متفاوتی را امتحان کنید تا به موفقیت های بیش تری دست یابید .
اگر یک برداشت و یک راهکار در زندگی داشته باشید ، مثل ماشینی می مانید که فقط یک
دنده داشته باشد .
۷۸ - قدرت عبارت است از
توان ایجاد ارتباط و نفوذ در دیگران .
۷۹ - افراد موفق ،
مشکلات را جزیی ، گذرا ، موقتی و بیرونی می دانند ، افراد شکست گرا مشکلات را بزرگ
می کنند و دایمی می پندارند .۸۰ - ایمان ، باعث شور و
شوق و حرکت می شود ، زیرا برای رسیدن به هدف های بزرگ به شور و شوق ، تدبیر ،
پشتکار و اشتیاق فراوان و ایمان و توکل به خدا نیاز است .
۸۱ - معیارهای بالاتری
برای زندگی ، سازمان و کشورتان برگزینید .
۸۲ - عقاید و رفتارهای
بازدارنده خود و همکاران تان را کنار بگذارید و توانایی ها را به کار بگیرید
.
۸۳ - برای ایجاد انگیزه
در کارکنان راه های متفاوتی است ؛ شامل ترس از تنبیه ، کمک مالی ، تشویق ، رشد و
پرورش توانایی و شخصیت افراد . این عامل ، بهترین عامل است که به جوشش درونی منجر
شده ، عشق به کار و خلاقیت را زنده می کند .
۸۴ - تقویت رفتار باید
فوری انجام شود که اگر کسی کار مفیدی انجام داده است و سزاوار تشویق است ، فوری او
را تشویق کنید .
۸۵ - باید از خود بپرسید
نهایت آرزوی ما از زندگی حرفه ای و شخصی چیست ؟
۸۶ - در پنج یا ده سال
آینده ، چه می خواهند بشوند ؟ به کدام موفقیت فردی ، خانوادگی ، حرفه ای و سازمانی
می خواهند برسند ، من چگونه سازمانم را برسانم ؟
۸۷ - همیشه ۹۰ در صد وقت
خود را صرف پیدا کردن راه حل مشکلات کنید و ۱۰ در صد بقیه را صرف خود مشکل کنید ؛
متاسفانه بیشتر مردم عکس این عمل می کنند ؛ یعنی همیشه در غم مشکلات به سر می برند
.
۸۸ - از خود بپرسید مهم
ترین عاملی که سازمان مرا مشغول می کند ، کدام است و بهترین عاملی که زندگی فردی ،
خانوادگی و حرفه ای ، مرا دگرگون می کند ، کدام است ؟
۸۹ - همیشه پیشرفت های
بشری در اثر طرح سوالات تازه کسب شده است .
۹۰ - چگونه می توانم از
شرایط موجود بهره برداری بهتری بکنم ؟
۹۱ - آن کس که نتواند
بپرسد ، نمی تواند زندگی کند .
۹۲ - این سوالات مهم را
از خود بپرسید : در حال حاضر ، چه چیزی در سازمان من مایه افتخار من و همکارانم
است ؟ به چه چیزی در زندگی فردی ام افتخار می کنم ؟ از چه چیزی لذت می برم ؟
۹۳ - افکار منفی در حکم
علف های هرزی هستند که ذهن ما را به خود مشغول می کنند . لذا با مهارت و قدرت باید
الگوی ذهنی منفی را در هم بریزید و افکار منفی را از ذهن پاک کنید و افکار مثبت ،
یعنی باغ ذهن تان را پر از گل های زیبا و با طراوت سازید .
۹۴ - باید تلاش کنید که
ارزش های خود و همکاران تان را شناسایی کنید ؛ زیرا رمز موفقیت هر فرد آن است که
در جهت تامین ارزش های خود زندگی را شکل دهد ؛ یعنی هر فرد بر مبنای معیارها و
ملاک های سازمان خود تلاش کند و این هنر مدیر است .
۹۵ - تلاش کنید فهرستی
از ارزش های خود تهیه کنید .
۹۶ - از خود بپرسید
چگونه می توانم بیش از پیش منشا اثر باشم ؟
۹۷ - اگر به نظر خود خوراک
فکری – مطالعه و تفکر پیرامون آن – ندهید ، ناچار دست دوم و سوم و ... خواهید شد .
پس باید خود را هر چه بیشتر در معرض مطالعه ، تجربه و اطلاعات قرار دهید
.
۹۸ - از خود بپرسید که
من – چه به لحاظ اعتقادی و چه به لحاظ حرفه ای و ... – کیستم ؟ آنچه به ذهن شما می
رسد ، روی کاغذ بیاورید .
۹۹ - هدف شما هر چقدر
والا باشد ، به خود بقبولانید که می توانید به آن برسید .
۱۰۰ - انسان می تواند با
تغییر نحوه تفکر خود زندگی و سرنوشت خود را تغییر دهد .