کارکردهای مدیریت

رهنمودهای مدیریتی(1)

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۹ ب.ظ

رهنمودهای مدیریتی                                                                                              گردآورنده: حسین حیدری تبار ( استرون )
آنچه در پی می آید مجموعه ی رهنمودهای مدیریتی در زمینه های مختلف می باشد که به دلیل اختصار و سهل الوصول بودن می توانند مورد استفاده مدیران سازمان ها قرار گیرند .
۱- به فعالیت و موفقیت های افراد پاسخ مثبت بدهید . بیشتر از تشویق استفاده کنید تا تنبیه .
۲- کارها و خدمات ارایه شده افراد را به نام خودشان ثبت و عرضه کنید . بگذارید همکاران احساس کنند که به فکر و اندیشه آنان اهمیت داده می شود .
۳- هر روز از خود سوال کنید ، امروز چه مطلب تازه ای آموختم . چه مطالبی به دیگران آموختم و چه خدماتی برای اداره و حوزه ماموریتم انجام دادم .
۴- شرح وظایف تمام افراد – تمام رده ها – باید بالای سرشان نصب شود و هر روز به آن رجوع کنند .
۵- بیشتر از محاسن افراد صحبت کنید تا نقاط ضعف آن ها . تمام انسان ها بیشتر از غذا به تشویق و تمجید نیاز دارند .
۶- به جای محکوم کردن دیگران بکوشیم تا آن ها را بشناسیم و از دلایل آن چه ایشان انجام می دهند ، آشنا شویم . این عمل ، سودمندتر و مفیدتر از خرده گرفتن و انتقاد کردن است ؛ زیرا هیچ چیز برای کشتن استعداد هولناک تر از انتقاد مدیر از زیردستان نیست .
۷- میل انجام کار را در افراد به وجود آورید .
۸- محیط را طوری فراهم کنید که افراد تشویق به یادگیری شوند و آموزش مستمر را در برنامه زندگی خود قرار دهند .
۹- آرزوهای بزرگ و آتش اشتیاق را در کارکنان خود ایجاد کنید و راه رسیدن به آن را به آنان نشان دهید .
۱۰- به مردم مهر بورزید آنان را دوست بدارید . آنان را با آغوش باز و با اشتیاق و تمجید بپذیرید و همچنین شریک اندوه همکاران و مردم باشید .
۱۱- پیوسته فکرهای بزرگ و عالی را در ذهن خود و کارکنان تان پرورش دهید .
۱۲- تبسم خرجی در بر ندارد ؛ آن را رایگان به خانواده ، همکاران و مردم اهدا کنید .
۱۳- هنر رهبری نمودن و شناخت احوال روحی و خواسته های مادی و معنوی همکاران تان را بیاموزید .
۱۴- اگر می خواهید دیگران از شما بیشتر رنجیده شوند ، هر گز به گفته آنان گوش ندهید و پیوسته از خود صحبت کنید . مطمئنا این خواسته یک مدیر موفق نیست .
۱۵- گوش کردن موثر را تمرین کنید و در این هنر ، گوش کردن را از مقالات و کتب مطالعه نمایید .
۱۶- اگر می خواهید با فردی ملاقات کنید ، از قبل در باره مشخصات کامل ، شخصیت و روحیات ، عقاید و پیشه او تحقیق کنید ، و فکر کنید چه چیزی او را می تواند علاقه مند کند و چگونه او را می توان بر انگیخت .
۱۷- برای راه یافتن به دل افراد باید از چه چیزی سخن بگویید که نزد او عزیزتر است و به آن علاقه بیشتری دارد .
۱۸- هر وقت می خواهید در کسی نفوذ کنید ، به احساسات نیکوکاری و عالی او متوسل شوید .
۱۹- تمام افراد میل به برتری و نشان دادن لیاقت و توانایی خود به دیگران را دارند ؛ بنابراین ، از این خصلت حداکثر بهره را بگیرید .
۲۰- کوچک ترین پیشرفت افراد را مورد تشویق قرار دهید و به افراد شهرت و اعتبار بخشید .
۲۱- به جای سخت کارکردن ، آگاهانه کارکردن را برگزینید .
۲۲- موقعی که فکر منفی و مخربی به ذهن شما هجوم آورد ، به کارهای مورد علاقه و نشاط آور هجوم ببرید و به سمت موفقیت ها ، شادی ها و لذت های گذشته فکر را سوق دهید .
۲۳- در هیچ مرحله ای از کار از تجزیه و تحلیل موقعیت و وضعیت کار غافل نشوید .
۲۴- اهداف خود را در دفتری بنویسید ؛ برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید و آن را مقید به زمان کنید ؛ تلاش کنید از جدول زمانی عقب نمانید و هر روز در این مورد اقدامی انجام دهید .
۲۵- کارها را نیمه کاره رها نکنید .
۲۶- زندگی افراد موفق را مطالعه کنید و آنان را سرمشق زندگی خود قرار دهید .
۲۷- ساعاتی از شبانه روز را صرف فکر کردن در مورد زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای خود کنید . خلاصه ، وقتی را صرف سنجش اعمال گذشته و برنامه های آینده نمایید .
۲۸- خود را عادت دهید که از موکول کردن کارها به فردا بپرهیزید .
۲۹- پیگیری در کارها را به عنوان یک عادت پسندیده در خود پرورش دهید .
۳۰- از مشورت با افرادی که به توانایی ، صداقت ، درستی و کارشناسی آنان ایمان دارید ، کوتاهی نکنید .
۳۱- تقلید از زندگی مردان برجسته و توجه به طرز کار و زندگی شان می تواند بر زندگی ما تاثیر شگرفی داشته باشد .
۳۲- عوامل اصلی موفقیت در کارها پس از توکل به خدا ، عبارتند از : داشتن نیروی همکار و همراه ، کوشش ، پشتکار ، مداومت ، نظم و انضباط ، تمرکز و تصمیم قطعی ، هدف روشن و شفاف و اعتماد به نفس ، نهراسیدن از شکست ، داشتن اطلاعات و دسترسی به اطلاعات لازم ، تجربه و تخصص ، روحیه مثبت ، عشق و ایمان به کار ، برنامه ریزی ، مشخص بودن ارزش ها ، داشتن فلسفه برای کارها ، انرژی ، تسلط بر فن ارتباط ، جوشش درونی ، غوطه ور شدن در کار ، نیمه تمام رها نکردن کارها ، بهره گیری بهینه از منابع و بویژه زمان .
۳۳- گزارش ها و نامه ها را سعی کنید فقط یک بار بخوانید و نزد خود انبار نکنید . مطالبی که می خواهید ، از مجلات ، روزنامه و کتاب ها با یک بررسی سریع مطالعه کنید و علامت بزنید و در محلی بگذارید که بعدا به موقع بتوانید دقیقا مطالعه کنید و در نظر بگیرید .
۳۴- علل مهم شکست :
- ناتوانی در هدف گذاری و برنامه ریزی و سازماندهی
- ناتوانی در ترغیب دیگران به کار
- ترس از رقابت همکاران
- نداشتن قدرت تخیل
- خودخواهی
- نداشتن صداقت و صمیمیت
- تاکید بر سمت و عنوان رییس
- نداشتن تجربه و تخصص و اطلاعات
- نداشتن همکاران صادق و منابع مورد نیاز
- نداشتن پشتکار ، نظم و انضباط
- شخصیت
- تنبلی و مسامحه
- توقف در برخورد با مشکلات
۳۵در تکامل شخصیت و توانایی خود و همکاران تان بکوشید و قابلیت ها را از درون رشد دهید .
۳۶شکست ها را در زندگی تجربه جدیدی برای تداوم کار بدانید .
۳۷ناظر و تماشاچی نباشید ؛ فرمانروا باشید ؛ مثل چشمه بجوشید و دیگران را سیرآب کنید ؛ احساس مسوولیت را در خود و کارکنان تان در برابر جامعه و افراد تقویت کنید و همواره منافع جامعه ، مردم و سازمان را بر منافع خود مقدم بدارید و آن را جزو فرهنگ سازمان خود کنید . خود را در کنار مسایل قرار ندهید ، فرصت طلب و شکست گرا نباشید .
۳۸به طور مستمر در صدد تقویت اعتماد به نفس ، ارتقای توان تخصصی ، پیشرفت و بهبود کیفیت کار در محیط سازمان و زندگی خانوادگی خود باشید .
۳۹سازمان ، اداره و جامعه ، موقعی که افراد در محل و مکان اصلی خود نباشند ، دچار مشکل می شوند . بنابراین ، در به کار گماردن افراد دقت بیشتر نمایید . زیرا وقتی که کور ، دیگری را هدایت کند ، هر دو به چاه می افتند .
۴۰کنجکاوی ، آموختن و تجربه اندوزی ، توشه سفرهای شما باید باشد .
۴۱تلاش کنید روحیه و نگرش جهانی پیدا کنید .
۴۲از وقت های مرده حداکثر استفاده را ببرید . همیشه یک کتاب برای مطالعه همراه داشته باشید .
۴۳هنر استفاده از فرصت ها را برای ایجاد فرداهای بهتر در خود و همکاران تان پرورش دهید .
۴۴اگر در خط اول مسابقه نباشید ، بازنده اید .
۴۵اگر یک کیک کوچک داشته باشید و بخواهید بین همکاران تان تقسیم کنید باعث کدورت همکاران می شود ، چون به همه نمی رسد ؛ ولی اگر فکر آنان را بسیج کنید که چگونه کیک بزرگ تری می توان درست کرد ، همگی را خشنود خواهید کرد .
۴۶اگر با تمام وجود در کار غرق شوید و از آن لذت ببرید هر گز شکست نخواهید خورد .
۴۷همیشه سعی کنید بالاترین مقام را کسب کنید . پس برای احراز آن حداکثر تلاش را باید انجام دهید .
۴۸در اثر گذشته ها نابینا نشوید ، بلکه به آینده های روشن بیندیشید .
۴۹یک سگ زنده ، بهتر از یک صاحب منصب مرده است .
۵۰فردی که با تمام وجود تلاش کند ، هر گز شکست نخواهد خورد .
۵۱مشکل هرچه می خواهد ، باشد . باید قبول کرد که همیشه راه حلی مهم وجود دارد .
۵۲هیچگاه از نوآوری و ابداع غافل نباشید .
۵۳هیچ جنگ آوری ، برتر از زمان نیست و تنها او فاتح نهایی است . وقت را از دست ندهید . به زمان باید مثل یک کالای گران بهای ارزشمند نگریست .
۵۴ - فرمانروای خود باشید و سعی کنید تا سرحد امکان قدرت و توانایی های خود را رشد دهید و فعالانه به دنبال کسب آگاهی های بیش تر حرفه ای خود باشید .
۵۵مثل قورباغه خود را در چاه و دنیای افکار خود محصور کنید و تلاش نمایید همیشه از بهترین ها باشید .
۵۶نابغه شدن ، ۹۹ در صد به تلاش ما بستگی دارد نه به هوش ما .
۵۷برای نابغه شدن در حیطه خود ، در آن غرق شوید .
۵۸رشد و خلاقیت با کاوش و بررسی وضع موجود شروع می شود و نوآوری ، یک امر و نیاز زیربنایی در زندگی امروز انسان ها و جامعه بشریت است .
۵۹هدف های تان باید به بلندی قامت تان ، و صبر و بردباری شما باید به وسعت وجودتان باشد .
۶۰جسارت و شهامت مبارزه با مشکلات را در خود پرورش دهید ؛ به کشورتان و مردم آن عشق بورزید ؛ به منافع دراز مدت بیندیشید و نوعی احساس مثبت از ارزش های واقعی جامعه در خود به وجود بیاورید .
۶۱ - تلاش در حد رفع تکلیف را از سر بیرون کنید . کارها را به نحو احسن و کامل انجام دهید .
۶۲ - تاریخ از آن کسانی است که آمال ، هدف ها و امیدهای بزرگ دارند .
۶۳ - در تمام مراحل زندگی خداوند را فراموش نکنید .
۶۴همیشه تا زنده هستید ، در صدد پیشرفت مداوم و پایان ناپذیر خود ، خانواده و همکاران سازمان خود باشید .
۶۵ - شکست ها و اشتباهات گذشته را سرمشق و تجربه ای برای موفقیت های بزرگ آینده قرار دهید .
۶۶ - آن قدر دریادل باشید که از چیزی نگران نشوید . آن قدر بزرگوار باشید که خشمگین نشوید و آن قدر نیرومند باشید که از چیزی نترسید .
۶۷ - برای تسلط بر زمان ، عمده وقت روزانه ما باید صرف امور مهم شود نه کارهای فوری و یا پیش پا افتاده . لذا اولویت ها را باید تعیین کنید و ارزیابی روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه از گذران وقت ، برنامه ها و امور داشته باشید .
۶۸ - برای استراحت ، تفریح ، ورزش ، رسیدگی به امور خانوادگی ، امور دینی و اخلاقی ، زندگی حرفه ای و شغلی و ارتقای توانمندی شغلی – شامل مطالعه کتب و مجلات مدیریت فنی و تخصصی – زمانی را اختصاص دهید و همیشه در صدد ارتقای دانش و مهارت خود باشید . مطالعه شما را با محققان ، متخصصان ، رهبران و انسان های موفق آشنا می کند .
۶۹ - همیشه در صدد افزودن به ارزش زندگی دیگران باشید . کیفیت زندگی همکاران و خود و مردم را بهبود ببخشید .
۷۰ - همیشه از خود سوال کنید چگونه می توانم بر کیفیت زندگی مردم بیفزایم ، در بهبود زندگی خودم ، مردم و کارکنانم موثرتر باشم و تاثیر عمیق بگذارم و خدمت با کیفیت تری عرضه کنم ؟ این سوال باید در تمام سازمان ما جاری باشد .
۷۱ - در محیط سازمانی ما باید بهترین نوع روابط سالم انسانی در عالی ترین سطح خود برقرار باشد .
۷۲به آنچه مطلوب شماست ، بیندیشید و در جهت کسب آن تلاش کنید نه از آنچه می ترسید .
۷۳ - تمام ثروت ها از اندیشه انسان ناشی می شود .
۷۴ - اگر در جهان کسی به هدفی رسیده ، من هم می توانم برسم ؛ به شرط آنکه وقت و بهای آن بپردازم .
۷۵زندگی چون رودخانه است که همیشه جریان دارد ، بیش تر مردم سرنوشت زندگی خود را به دست جریان آب می سپارند ؛ موقعی بیدار می شوند که به لب پرتگاه رسیده اند – پرتگاه عمر ، زندگی علمی ، اقتصادی جسمی ، احساسی ، خانوادگی ، اجتماعی و ... – راه حل آن است که از قبل طرح و نقشه ای برای زندگی بریزید و تصمیم گیری و اقدام به آن را پیشه کنید .
۷۶ - بزرگ ترین سرمایه شما همکاران تان هستند و راه موفقیت ، مشارکت فکری ، تخصصی و استفاده بهینه از تمام توان فکری ، تخصصی و جسمی آنان است .
۷۷کلید موفقیت در زندگی آن است که راه های بیش تری را برای خود باز کنید ؛ درهای بیش تری را بزنید و طرح ها و نقش های متفاوتی را امتحان کنید تا به موفقیت های بیش تری دست یابید . اگر یک برداشت و یک راهکار در زندگی داشته باشید ، مثل ماشینی می مانید که فقط یک دنده داشته باشد .
۷۸ - قدرت عبارت است از توان ایجاد ارتباط و نفوذ در دیگران .
۷۹ - افراد موفق ، مشکلات را جزیی ، گذرا ، موقتی و بیرونی می دانند ، افراد شکست گرا مشکلات را بزرگ می کنند و دایمی می پندارند .۸۰ - ایمان ، باعث شور و شوق و حرکت می شود ، زیرا برای رسیدن به هدف های بزرگ به شور و شوق ، تدبیر ، پشتکار و اشتیاق فراوان و ایمان و توکل به خدا نیاز است .
۸۱ - معیارهای بالاتری برای زندگی ، سازمان و کشورتان برگزینید .
۸۲ - عقاید و رفتارهای بازدارنده خود و همکاران تان را کنار بگذارید و توانایی ها را به کار بگیرید .
۸۳ - برای ایجاد انگیزه در کارکنان راه های متفاوتی است ؛ شامل ترس از تنبیه ، کمک مالی ، تشویق ، رشد و پرورش توانایی و شخصیت افراد . این عامل ، بهترین عامل است که به جوشش درونی منجر شده ، عشق به کار و خلاقیت را زنده می کند .
۸۴ - تقویت رفتار باید فوری انجام شود که اگر کسی کار مفیدی انجام داده است و سزاوار تشویق است ، فوری او را تشویق کنید .
۸۵ - باید از خود بپرسید نهایت آرزوی ما از زندگی حرفه ای و شخصی چیست ؟
۸۶ - در پنج یا ده سال آینده ، چه می خواهند بشوند ؟ به کدام موفقیت فردی ، خانوادگی ، حرفه ای و سازمانی می خواهند برسند ، من چگونه سازمانم را برسانم ؟
۸۷ - همیشه ۹۰ در صد وقت خود را صرف پیدا کردن راه حل مشکلات کنید و ۱۰ در صد بقیه را صرف خود مشکل کنید ؛ متاسفانه بیشتر مردم عکس این عمل می کنند ؛ یعنی همیشه در غم مشکلات به سر می برند .
۸۸ - از خود بپرسید مهم ترین عاملی که سازمان مرا مشغول می کند ، کدام است و بهترین عاملی که زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای ، مرا دگرگون می کند ، کدام است ؟
۸۹ - همیشه پیشرفت های بشری در اثر طرح سوالات تازه کسب شده است .
۹۰ - چگونه می توانم از شرایط موجود بهره برداری بهتری بکنم ؟
۹۱ - آن کس که نتواند بپرسد ، نمی تواند زندگی کند .
۹۲ - این سوالات مهم را از خود بپرسید : در حال حاضر ، چه چیزی در سازمان من مایه افتخار من و همکارانم است ؟ به چه چیزی در زندگی فردی ام افتخار می کنم ؟ از چه چیزی لذت می برم ؟
۹۳ - افکار منفی در حکم علف های هرزی هستند که ذهن ما را به خود مشغول می کنند . لذا با مهارت و قدرت باید الگوی ذهنی منفی را در هم بریزید و افکار منفی را از ذهن پاک کنید و افکار مثبت ، یعنی باغ ذهن تان را پر از گل های زیبا و با طراوت سازید .
۹۴ - باید تلاش کنید که ارزش های خود و همکاران تان را شناسایی کنید ؛ زیرا رمز موفقیت هر فرد آن است که در جهت تامین ارزش های خود زندگی را شکل دهد ؛ یعنی هر فرد بر مبنای معیارها و ملاک های سازمان خود تلاش کند و این هنر مدیر است .
۹۵ - تلاش کنید فهرستی از ارزش های خود تهیه کنید .
۹۶ - از خود بپرسید چگونه می توانم بیش از پیش منشا اثر باشم ؟
۹۷ - اگر به نظر خود خوراک فکری – مطالعه و تفکر پیرامون آن – ندهید ، ناچار دست دوم و سوم و ... خواهید شد . پس باید خود را هر چه بیشتر در معرض مطالعه ، تجربه و اطلاعات قرار دهید .
۹۸ - از خود بپرسید که من – چه به لحاظ اعتقادی و چه به لحاظ حرفه ای و ... – کیستم ؟ آنچه به ذهن شما می رسد ، روی کاغذ بیاورید .
۹۹ - هدف شما هر چقدر والا باشد ، به خود بقبولانید که می توانید به آن برسید .
۱۰۰ - انسان می تواند با تغییر نحوه تفکر خود زندگی و سرنوشت خود را تغییر دهد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی