مقایسه تربیت موجود و مطلوب(4)
151 - مدارس نگران تجدید و مردود شدن دانش آموزان هستند |
151 - مدارس نگران عدم تحقق اهداف تعلیم و تربیت هستند |
152 - مدارس از در صد قبولی دانش آموزان خوشحال هستند |
152 - مدارس از میزان پیشرفت تحصیلی و تحقق اهداف خوشحال هستند |
153 - فضیلت پاکدامنی و تقوی تنها در پرهیز ازگناه و هوس های شیطانی است |
153 - فضیلت پاکدامنی و تقوی تنها در پرهیز ازگناه و هوس های شیطانی نیست ، بلکه بی میلی و بیزاری جستن از آن نیز هست |
154 - سرکوب و دور کردن فیزیکی دانش آموزان از کارهای ناپسند در دستورکار است |
154 - به جای سرکوب و دور کردن فیزیکی دانش آموزان از کارهای ناپسند ، باید نگرش و گرایش درونی آن ها را نسبت به این گونه رفتارها تغییر داد |
155 - می خواهند تربیت دینی را با تشویق و محرک های عارضی و خارجی وارد ذهن و قلب دانش آموز کنند |
155 - تربیت دینی ، بیدار سازی درون مایه های فطری و حس متعالی دانش آموز است |
156 - شعار یا فلسفه مدرسه بشنو و بپذیر است |
156 - شعار یا فلسفه مدرسه بیندیش و انتقاد کن است |
157 - تربیت کردن دانش آموزان متظاهر به دین نتیجه کار است |
157 - تربیت کردن دانش آموزان مومن به دین نتیجه کار است |
158 - دانش آموز دین را دست مایه ترویج و تزیین دنیای خود قرار می دهد |
158 - دانش آموز دین را سرمایه آخرت خویش می داند |
159 - دین لقلقه زبان دانش آموز است |
159 - دین ذکر زبان دانش آموز است |
160 - دین ذکر زبان دانش آموز است |
160 - دین زمزمه قلب دانش آموز است |
161 - دانش آموز به دین علم دارد |
161 - دانش آموز به دین علاقه دارد |
162 - دانش آموز دین را قبول دارد |
162 - دانش آموز دین را باور دارد |
163 - دانش آموز دین را باور دارد |
163 - دانش آموز به دین عمل می کند |
164 - هدف اصلی تربیت این است که دانش آموزانی بارآوریم مطیع دستورات و مقلد رفتارهای ما ، و آنچه نسل های قبلی انجام داده اند |
164 - هدف اصلی تربیت ، پرورش افرادی است که توانایی انجام کارهای بکر و تازه را داشته باشند و فرهنگ خویش را بازآفرینی کنند |
165 - تشویق کردن به معنای جایزه و پاداش دادن به دانش آموزان می باشد |
165 - تشویق کردن به معنای ایجاد شوق درونی در دانش آموزان است |
166 - شناخت حقایق کافی است |
166 - تنها شناخت حقایق کافی نیست ، بلکه نوسازی و بازسازی و کشف آن ها نیز مطرح است |
167 - بیشتر انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی مورد توجه است |
167 - بیشتر چگونگی انجام فعالیت های آموزشی و تربیتی مورد توجه است |
168 - در صورت برخورد با یک مشکل تربیتی سعی در پاک کردن صورت مساله هستند |
168 - در صورت برخورد با یک مشکل تربیتی به جای پاک کردن صورت مساله نسبت به حل آن اقدام می شود |
169 - حل کردن مشکل مهمتر از شناخت علل پیدایش آن می باشد |
169 - شناخت علل پیدایش یک مشکل مهمتر از حل مشکل است |
170 - آموزش و پرورش مهم است |
170 - خوب زندگی کردن دانش آموز مهم است |
171 - دانش آموز زنده است |
171 - دانش آموز زندگی می کند |
172 - معلمین کمتر از اهداف دوره های تحصیلی آگاه هستند |
172 - معلمین با نگاه به اهداف دوره های تحصیلی قدم برمی دارند |
173 - معلم خوب کسی است که بر اساس شرح وظایف و مقررات عمل کند |
173 - معلم خوب کسی است که زمینه تحقق اهداف تعلیم و تربیت را فراهم کند |
174 - یادگیری دانش آموز برای دانستن است |
174 - یادگیری دانش آموز برای به کار گرفتن است |
175 - یادگیری برای به کار گرفتن است |
175 - یادگیری برای زندگی کردن است |
176 - یادگیری برای زندگی کردن است |
176 - یادگیری برای با هم زیستن است |
177 - معلم خونسرد ، منفعل و خسته ظاهر می شود |
177 - معلم هوشیار ، با حرارت و شیفته ظاهر می شود |
178 - معلم به دانش آموزان و فعالیت های کلاسی بی علاقه است |
178 - معلم به دانش آموزان و فعالیت های کلاسی علاقه مند است |
179 - معلم ناراحت ، غمگین و بدبین است |
179 - معلم خوشحال ، سرحال و خوشبین است |
180 - معلم زودرنج است و به سهولت ناراحت و عصبانی می شود |
180 - معلم خویشتن دار است و به آسانی ناراحت نمی شود |
181 - معلم خیلی خشک و جدی و بدخلق است |
181 - معلم مزاح را دوست دارد و خوش مشرب است |
182 - معلم یا از اشتباهات خود ناآگاه است و یا اگر آگاه به آن است به آن اذعان ندارد |
182 - معلم به اشتباهات خود اذعان و اقرار دارد |
183 - معلم بی انصاف ، مغرض و یا در مواجه با دانش آموزان جهت گیر است |
183 - معلم منصف و بی طرف است و در مواجه با دانش آموزان اصولی است |
184 - معلم حساس ، عجول و ناشکیبا است |
184 - معلم صبور و پر حوصله است |
185 - معلم کوتاه بین است و تعمق با دانش آموزان ندارد . عبارات طعنه آمیز به کار می برد و با دانش آموزان همدردی نشان نمی دهد |
185 - معلم در کارکردن با دانش آموزان درک و همدردی دارد |
186 - معلم در روابطش با دانش آموزان کناره گیر و منزوی است |
186 - معلم در روابطش با دانش آموزان دوستانه ، مؤدب و اجتماعی است |
187 - معلم از نیازها و مشکلات دانش آموزان بی خبر به نظر می رسد |
187 - معلم به دانش آموزان در مشکلات آموزشی و شخصی یاری می کند |
188 - معلم به انگیزه های دانش آموزان برای انجام فعالیت ها مظنون است |
188 - معلم کوشش های دانش آموزان را صمیمانه ، بی غل و غش تلقی می کند |
189 - معلم عکس العمل های دیگران را درموقعیت های اجتماعی پیش بینی نمی کند |
189 - معلم واکنش های دانش آموزان را در موقعیت های مختلف پیش بینی می کند |
190 - معلم هیچ کوششی در جهت تشویق دانش آموزان که نهایت کوشش خود را به عمل آورند ، نمی کند |
190 - معلم دانش آموزان را برای این که نهایت سعی خود را به عمل آورند ، تشویق و ترغیب می کند |
191 - معلم در به کارگیری روش های کلاسی بدون برنامه ریزی و نامنظم است |
191 - فعالیت های کلاسی معلم عمدتاً بر محور پویایی های گروهی است |
192 - روش های آموزشی معلم متنوع و انگیزش زا نیستند |
192 - معلم در دانش آموزان به روش های گوناگون انگیزش ایجاد می کند |
193 - توضیحات و تمرینات معلم روشن و واضح نیستند و نحوه ارایه آن ها ضعیف است |
193 - معلم توضیحات را صریح و روشن ارایه می کند و به طرق عملی یادگیری را آسان می کند |
194 - معلم در ایجاد فرصت برای دانش آموزان که به دست خودشان مشکلات را حل کنند ، ناموفق است |
194 - معلم دانش آموزان را تشویق می کند که مشکلات را خودشان حل کنند ، و موفقیت های خویش را ارزیابی کنند |
195 - معلم به اشکال بی معنی و ظالمانه برای تادیب دانش آموزان متوسل می شود |
195 - معلم به روشی مثبت ، موقرانه و آرام انضباط برقرار می کند |
196 - معلم یا در امر کمک کردن موفق نمی شود یا با بیزاری و اکراه کمک می کند |
196 - معلم از روی میل و اشتیاق کمک خویش را ارایه می کند |
197 - معلم قادر به ایجاد روابط انسانی خوب در مدرسه نیست |
197 - معلم در ایجاد روابط انسانی خوب با دیگران در مدرسه می کوشد |
198 - معلم هیچگاه به نقاط ضعف خویش اهمیت نمی دهد و در رفع یا اصلاح آن ها نمی کوشد |
198 - معلم به طور مداوم در حال اصلاح و بهبود کار خویش است |
199 - مدرسه به گذشته بیش از حال و آینده بستگی و توجه دارد ؛ و احترام به سنت ها را ، هر گونه باشند ، تاکید می کند و تجدید نظر در آن ها را حتی گناه می داند |
199 - مدرسه به حال و آینده فرد و جامعه توجه دارد و گذشته را به عنوان یک منبع اطلاعاتی می پذیرد |
200 - مدرسه فعالیت معلم را ضروری تر و مهم تر از فعالیت محصلان می پندارد و آن را « محور » قرار می دهد |
200 - مدرسه فعالیت محصل را مهمتر و ضروری تر از فعالیت معلم می داند زیرا « خودآموزی » یا « کشف شخصی » برایش ارزش بیشتری دارد |