کارکردهای مدیریت

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۴ ثبت شده است

مروری بر تاریخچه مدارس، از مکتب‌خانه تا مدارس هوشمند!

اجداد ما تا قبل از شکل‌گیری زندگی اجتماعی و تشکیل شهر‌نشینی، آموخته‌های خود را به شکل کاملا غیررسمی و فردبه‌فرد به فرزندان خود انتقال می‌دادند، اما به مرور زمان و با شکل‌گیری تمدن‌های پیچیده‌تر، به این نتیجه رسیدند که افرادی را مسئول آموزش به فرزندان خود کنند و مکان‌های مخصوصی را برای این‌کار به وجود آوردند که امروزه آن را به نام مدرسه می‌شناسیم؛ مدارس به مرور زمان به اینجا رسیده‌اند و حالا می‌توانیم در مدرسه‌های هوشمند درس بخوانیم؛ در این مقاله از همکلاسی با داستان پر فراز و نشیب شکل‌گیری مدرسه‌ها، از مکتب‌خانه تا مدارس هوشمند، آشنا می‌شویم.

تاریخچه شکل‌گیری مدارس در جهان

روایت‌های زیادی از شکل‌گیری مدرسه در جهان نقل شده، عده‌ای «کُنفوسیوس» را مخترع اولین مدرسه‌ی جهان می‌دانند، او یکی از فیلسوفان و نظریه‌پردازان برجسته‌ی چینی بود که در قرن ۵ قبل از میلاد معلم بود و نخستین مدرسه را به وجود آورد ، البته نام چینی او «کونگ فوزی» بود و یونانیان باستان او را «کُنفوسیوس» نامیدند و به همین دلیل در جهان به این نام معروف شد.

عده‌ای دیگر، پدر تحصیلات مدرن را فردی آمریکایی به نام «هوراس مان» که رئیس آموزش و پرورش ایالت ماساچوست بود، می‌شناسند؛ او معتقد بود تحصیلات عمومی برای تمام آمریکایی‌ها مهم و ضروری است و به همین دلیل در دوران ریاستش، چندین مدرسه‌ی دولتی در آمریکا تاسیس کرده و در سال ۱۸۳۸ مجله‌ای را به نام «مدرسه‌ی عمومی» برای معلمین منتشر کرد؛ او همچنین سفری به اروپا داشت تا سیستم تحصیلی آن‌ها را از نزدیک ببیند؛ البته سیر تاریخی شکل‌گیری مدارس نیز در دوره‌های مختلف داستان جالبی دارد که در ادامه به شکل خلاصه، آن را بررسی می‌کنیم:

یونان باستان

یونانیان برای اینکه بتوانند فرزندان خود را در بزرگ‌سالی برای شهروندی آماده کنند، آن‌ها را به مدرسه می‌فرستادند؛ البته بسیاری از آموزش‌هایی که بچه‌ها در آن دوران می‌دیدند، برای تقویت قدرت جنگندگی و قوای بدنی بود و در حقیقت مدارس تکنیک‌ها و فنون نظامی را به آن‌ها آموزش می‌دادند؛ کمی جلوتر، دانش‌آموزان یونان باستان این امکان را داشتند که خواندن و نوشتن و ادبیات هم بیاموزند، ادبیات حماسی یونان یا ایلیاد و ادیسه‌ی هومر بخشی از درسی بود که معلم‌ها به بچه‌های زیر ۷ سال آموزش می‌دادند.

روم باستان

نحوه‌ی آموزش در روم باستان به این شکل بود که بچه‌ها از پدر خود خواندن و نوشتن ابتدایی و قوانین شهروندی را یاد می‌گرفتند، بچه‌ها حدودا از سن ۶ یا ۷ سالگی به مدرسه فرستاده می‌شدند و خواندن و نوشتن و شمارش اعداد را یاد می‌گرفتند و پس از آن در سنین بالاتر (حدود ۱۲ یا ۱۳ سالگی) قواعد گرامری و دستور زبان را می‌آموختند؛ مهم‌ترین دلیلی که رومیان، فرزند خود را به مدرسه می‌فرستادند این بود که یک شهروند خوب تربیت کنند، دقیقا مانند یونان، با این تفاوت که از نظر رومیان، شهروند خوب کسی بود که بتواند به خوبی سخنرانی کند و ادبیات بداند.

قرون وسطی

در این دوره، بیشتر کلیساها و امکان مذهبی، نقش مدرسه را برای دانش‌آموزان ایفا می‌کردند، بر خلاف یونان و روم باستان که هدف‌شان تربیت بچه‌ها برای شهروندی و یک زندگی خوب بود، در قرون وسطی خانواده‌ها سعی می‌کردند فرزندان خود را برای داشتن یک زندگی خوب پس از مرگ آماده کنند؛ خواندن را یاد می‌گرفتند تا بتوانند نوشته‌های روحانیون را بخوانند و آن‌ها را حفظ کنند؛ شمارش اعداد را یاد می‌گرفتند تا بتوانند تاریخ رویدادهای مذهبی را به خاطر بسپارند؛ به طور کلی همه‌ی آموزش‌ها انجام میشد تا بچه‌ها آداب مذهبی را یاد بگیرند.

دوران رنسانس

در این دوره، تلاش می‌کردند تا شرایطی متفاوت از قرون وسطا در مدارس حکم‌فرما شود و بچه‌ها به مدرسه می‌رفتند تا ریاضی، تاریخ، فلسفه، نجوم، هندسه و ادبیات بخوانند؛ هرچند هنوز هم اساس مطالعات آن‌ها، آموختن ادبیات یونان و روم باستان بود و در کنار این موارد، زمان‌هایی را به فعالیت فیزیکی مثل ورزش و بازی اختصاص می‌دادند؛ در این دوره، فضای مدارس برای دانش‌آموزان بسیار هیجان‌انگیز‌تر و سرگرم‌کننده‌تر بود.

تاریخچه‌ی شکل‌گیری مدارس در ایران

سیستم تحصیلی و آموزش و پرورش ایران از دوره‌ی هخامنشیان تا امروز، دستخوش تغییرات زیادی شده؛ در دوره‌ی هخامنشیان ۳ شیوه‌ی مختلف آموزش وجود داشت:

آموزش توسط خانواده‌ها: هر خانواده وظیفه داشت فرزند خود را متناسب با آیین زرتشت تربیت کند.

آموزش در آتشکده‌ها: که برای همه‌ی اقشار جامعه، قابل استفاده بود و آموزش‌های فرهنگی در آن رواج داشت.

آموزش فرزندان دربار: فقط مخصوص شاهزادگان و فرزند خانواده‌های اشراف بود و مهارت اداره‌ی حکومت را آموزش می‌دادند.

کمی بعدتر، در دوره‌ی ساسانیان، آموزش عمومی در ایران، شکل جدی‌تری به خود گرفت؛ آن‌ها علوم جوامع متمدن آن زمان (هند و یونان) را به فرزندان خود آموزش می‌دادند و کمی بعد نیز دانشگاه جندی‌شاپور، که یکی از معروف‌ترین دانشگاه‌های آن زمان بود، توسط اردشیر ساسانی تاسیس شد؛ هر چند هنوز هم تعلیم و آموزش بیشتر ویژه‌ی خاندان دربار بود و مردم عادی به مدارس عمومی دسترسی نداشتند.

پس از آن، با روی کار آمدن حکومت عباسیان و نفوذ اسلام در کشور، آموزش در مساجد و حوزه‌های علمیه انجام میشد و بیشتر آموزش‌ها در حوزه‌ی تعلیمات مذهبی بود؛ پس از آن مدارسی به نام نظامیه، به دستور خواجه نظام‌الملک توسی در کشور بنا شد که به‌نحوی آموزش عمومی را برای افراد جامعه فراهم می‌کرد.

اما یکی از بزرگ‌ترین نقاط عطف آموزشی در ایران، مدارس دارالفنون بود که توسط امیرکبیر بنیان‌گذاری شد؛ سیستم آموزشی مدرنی که الان در اختیار داریم را مدیون امیرکبیر و تلاش‌های او هستیم؛ این مدارس دانش‌آموزان زیادی را راهی دانشگاه‌های خارج از کشور کردند و اکثر فارق‌التحصیلان آن در وزارت‌خانه‌های کشور یا به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شدند.

شکل‌گیری مدارس نوین در ایران

همانطور که گفتیم، قبل از شکل‌گیری مدارس نوین در کشور، تقریبا تمام فرایند آموزش دانش‌آموزان در قالب آموزش‌های مذهبی و دینی بود، این اماکن معمولا در کنار مساجد بنا می‌شدند و اصول دینی و احکام اسلام در آن‌ها تدریس میشد.

کمی که جلوتر رفتیم، مدارس نوین اما هنوز با شکلی سنتی، اداره می‌شدند، دروسی مثل قرآن، ریاضی، ادبیات فارسی و در مدارس تدریس میشد و معلم‌ها به شکل روحانیان (با عمامه‌ای بر سر) در کلاس حاضر می‌شدند؛ آن زمان مدارس دو نوع بودند:

مدارس دولتی (که تحصیل در آن‌ها رایگان بود)

مدارس ملی (که شهریه دریافت می‌کردند)

تا قبل از انقلاب مشروطه، عوام مردم بر این عقیده بودند که رفتن به مدرسه برای دخترها جایز نیست و به همین دلیل مدرسه‌ رفتن تنها مختص فرزندان پسر بود؛ با بحث و جدل‌های فراوان و گفتگوی روشن‌فکران کشور با روحانیان، در نهایت نخستین مدارس برای دخترها، توسط تعدادی از بانوان وطن‌دوست تاسیس شد، هرچند که هنوز هم عوام مردم، مدرسه‌های دخترانه را کاملا مخالف با آموزه‌های دینی خود می‌دانستند و به شدت با آن‌ها مخالفت می‌کردند.

پس از این دوران، مدارس دخترانه شکل جدی‌تری به خود گرفتند و مدرسه‌هایی با نام‌های مدرسه‌ی پرورش، مدرسه‌ی دوشیزگان و مدرسه‌ی ناموس در کشور تاسیس شد، البته حامیان این مدارس برای اینکه بتوانند، جلوی هرج و مرج را گرفته و به اعتقادات عوام دامن نزنند، قوانین خاصی را در مدرسه حکم‌فرما کردند، مثلا اینکه هیچ معلم مردی در مدسه حضور نداشته باشد و همچنین بخشی از سرفصل‌های درسی به علوم دینی، قرآن و حتی برنامه‌ی روضه‌خوانی تخصیص یافت.

مدرسه‌های هوشمند، چگونه شکل گرفتند؟

مفهوم مدرسه هوشمند، برای نخستین بار توسط یکی از اساتید دانشگاه هاروارد، یعنی دیوید پرکینز، مطرح شد؛ البته مدرسه هوشمند به شکل عملی، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ در انگلستان تاسیس شد؛ پس از آن مالزی نیز در اوایل دهه ۷۰ میلادی سعی کرد با الکترونیکی کردن کلاس‌ها و فرایند آموزش، نخستین حرکت‌ها به سوی مدارس هوشمند را آغاز کند.

در ایران نیز برای نخستین بار حدود سال ۱۳۸۰ شمسی، طرح هوشمندسازی مدارس آغاز شد و فعالیت‌هایی برای استفاده از فناوری اطلاعات در مدارس صورت پذیرفت؛ از آن زمان تا کنون، تلاش‌های مختلفی برای هوشمندسازی مدارس کشور انجام شده و در حال حاضر مدارس زیادی در ایران وجود دارند که به کمک یک نرم افزار مدیریت مدرسه، کنترل می‌شوند؛ این نرم‌افزارها به مدارس کمک می‌کنند فرایندهای مهمی مثل آموزش و آزمون، مدیریت منابع انسانی، کنترل فرایندها و را به شکل کاملا الکترونیک و به کمک نرم‌افزارهای کامپیوتری مدیریت کنند؛ این‌کار نه‌تنها در زمان و هزینه‌ی مدارس صرفه‌جویی می‌کند، بلکه دقت فرایندهای مدرسه را نیز افزایش می‌دهد (فرایندهایی مثل ثبت اطلاعات، ارتباط خانواده‌ها و مدرسه و). یک مدرسه هوشمند، می‌تواند به شکوفایی بیشتر استعداد دانش‌آموزان کمک کند.

منبع: سایت همکلاسی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۴ ، ۱۰:۳۶
حسین حیدری تبار(استرون)

ویژگی های یک رهبر عالی در قرن 21 چیست؟

پرسش خیلی خوبی است ویژگی‌های یک رهبر عالی در قرن ۲۱ با توجه به پیچیدگی‌های جهان مدرن، دیجیتالی شدن و تغییر ارزش‌های اجتماعی، تکامل یافته است. یک رهبر عالی امروزی تنها مدیر یا فرمانده نیست، بلکه یک «سازنده‌ی تأثیر» (Impact Maker) است. چون در قرن ۲۱ رهبری دیگر فقط به «قدرت و کنترل» مربوط نمی‌شود، بلکه به توانایی هدایت انسان‌ها در جهان پیچیده، سریع و چندفرهنگی امروز بستگی دارد

در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های یک رهبر عالی در قرن ۲۱ را دسته‌بندی‌شده و دقیق برایت می‌آورم  :

۱. ویژگی‌های عاطفی و اجتماعی (Emotional & Social)و هوش هیجانی بالا (Emotional Intelligence) 

رهبران موفق امروز بیش از هر زمان باید **احساسات خود و دیگران را بشناسند و مدیریت کنند.**   هوش هیجانی (EQ) بالا: این شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها باشد. رهبری که همدلی دارد، احساسات خود و دیگران را می‌شناسد، می‌تواند ارتباط عمیق‌تری با تیم خود برقرار کند و فضای اعتماد و احترام متقابل ایجاد کند.

**ویژگی‌های کلیدی:** 

- همدلی واقعی با اعضای تیم 

- انعطاف در برابر فشارها و بحران‌ها 

- توانایی ایجاد اعتماد و فضای مثبت کاری

-فروتنی و خودآگاهی (Humility & Self-Awareness): رهبر عالی خود را برتر از دیگران نمی‌داند. او به نقاط ضعف و قوت خود آگاه است، اشتباهاتش را می‌پذیرد و از دیگران یاد می‌گیرد. این ویژگی پایه‌ی "رهبری خدمتگزار" است.

- انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری (Adaptability & Resilience): در برابر تغییرات غیرمنتظره (مانند یک همه‌گیری یا تحول تکنولوژیک) انعطاف‌پذیر است و به سرعت خود و تیمش را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد. او پس از شکست‌ها به سرعت برمی‌خیزد.

-ارتباط‌گر مؤثر (Effective Communicator): نه تنها در انتقال شفاف اهداف و چشم‌انداز مهارت دارد، بلکه شنونده‌ی بسیار خوبی است. او از کانال‌های مختلف برای ارتباط با تیم، مشتریان و ذینفعان استفاده می‌کند.

 

۲.  ویژگی‌های فکری و ذهنی (Cognitive & Mental)و تفکر سیستمی و جهانی 

در عصر دیجیتال، هر تصمیم رهبری از تأثیرات جهانی برخوردار است

**ویژگی‌ها:** 

- دید چندلایه به مسائل (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) 

- درک روابط بین‌بخشی در سازمان‌ها 

- توجه به پایداری، اخلاق و مسئولیت اجتماعی

- یادگیرنده‌ی مادام‌العمر (Lifelong Learner): در جهانی که با سرعت در حال تغییر است، رهبر باید مشتاق یادگیری باشد، دانش خود را به‌روز کند و از شکست‌ها درس بگیرد.

- تفکر سیستمی (Systems Thinking): توانایی دیدن تصویر بزرگ و درک ارتباط پیچیده‌ی بین اجزای مختلف یک سیستم (سازمان، جامعه، اقتصاد) را دارد. او می‌داند که یک تصمیم در یک بخش، چگونه بر سایر بخش‌ها تأثیر می‌گذارد.

-خلاقیت و نوآوری (Creativity & Innovation): در مواجهه با چالش‌های جدید، به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه و غیرمرسوم است و فضایی ایجاد می‌کند که ایده‌های نو در آن شکوفا شود.

-قضاوت و تصمیم‌گیری در شرایط ابهام:** توانایی تحلیل حجم عظیمی از اطلاعات (که گاهی متناقض هستند) و گرفتن تصمیم‌های به موقع و مؤثر، حتی در شرایطی که همه‌ی حقایق روشن نیست.

 

۳.  ویژگی‌های عملیاتی و راهبردی  (Operational & Strategic)نوآوری و سازگاری سریع 

رهبر قرن ۲۱ کسی است که **از تغییر نمی‌ترسد؛ بلکه آن را هدایت می‌کند.** 

**ویژگی‌ها:** 

- تشویق فرهنگ «یادگیری مداوم» در سازمان 

- آماده بودن برای تحول دیجیتال و فناوری‌های نو 

- ذهنیت رشد (growth mindset) 

-توانمندساز (Empowerer): به جای کنترل و میکرومنیجمنت، به تیم خود اعتماد می‌کند، به آنان اختیار می‌دهد و منابع لازم برای موفقیت را در اختیارشان قرار می‌دهد. هدف او پرورش رهبران دیگر است.

-همکار و مشارکت‌جو (Collaborative): مرزهای سازمانی برای او کمرنگ است. او به دنبال ایجاد مشارکت و همکاری در داخل تیم و حتی با رقبا برای دستیابی به اهداف بزرگتر است.

-چشم‌اندازسازی و الهام‌بخشی (Visionary & Inspirational): توانایی ترسیم آینده‌ای جذاب و روشن و الهام بخشیدن به دیگران برای حرکت به سمت آن آینده را دارد. او "چرا"ی کار را به خوبی توضیح می‌دهد.

-تسلط بر فناوری دیجیتال (Digital Fluency): لازم نیست حتماً یک متخصص فنی باشد، اما درک خوبی از تأثیر فناوری‌های نوین (هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها، اتوماسیون و...) بر کسب‌وکار و صنعت خود دارد.

 

۴. ارتباطات شفاف و الهام‌بخش 

رهبران امروزی باید بتوانند **به زبان ساده اما پرقدرت ارتباط بگیرند.** 

**ویژگی‌ها:** 

- گوش دادن فعال و احترام متقابل 

- روایت‌گری (storytelling) برای انتقال چشم‌انداز 

- مدیریت ارتباطات بین‌فرهنگی

 

۵.  ویژگی‌های اخلاقی و ارزش‌محور (Ethical & Value-Driven)  - اخلاق و مسئولیت‌پذیری اجتماعی

در جهانی با بحران‌های اقلیمی و نابرابری، رهبران باید **با وجدان عمل کنند.** 

**ویژگی‌ها:** 

- تصمیم‌های مبتنی بر ارزش‌ها نه فقط سود 

- توجه به عدالت، شفافیت و پایداری 

- فرهنگ اخلاقی در تیم‌ها 

-صداقت و درستکاری (Integrity): پایبندی او به اخلاقیات در تمام اقداماتش مشهود است. اعتماد، سرمایه‌ی اصلی اوست و آن را با رفتار صادقانه تقویت می‌کند.

-تعهد به تنوع، برابری و شمول (Diversity, Equity & Inclusion - DEI): او به طور فعالانه محیطی ایجاد می‌کند که در آن افراد با پیشینه‌ها، جنسیت‌ها، عقاید و توانایی‌های مختلف احساس امنیت، ارزشمندی و تعلق کنند و بداند که این تنوع، موتور محرکی برای نوآوری است.

-مسئولیت‌پذیری اجتماعی و محیط زیستی: یک رهبر عالی تنها به سودآوری فکر نمی‌کند، بلکه تأثیر سازمانش بر جامعه و کره‌ی زمین را نیز در نظر می‌گیرد. او به دنبال ایجاد ارزش مشترک برای همه‌ی ذینفعان (سهامداران، کارمندان، جامعه و محیط زیست) است.

 

۶. توانایی ساخت تیم‌های متنوع و فراگیر 

رهبر عالی کسی است که تفاوت‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند

**ویژگی‌ها:** 

- جذب افراد با استعدادهای مختلف 

- ایجاد محیطی امن برای بیان عقاید متفاوت 

- مدیریت تنوع نسلی، فرهنگی و جنسیتی 

 

۷. تسلط بر داده و فناوری 

تصمیم‌های راهبردی امروز بدون تحلیل داده ممکن نیست

**ویژگی‌ها:** 

- آشنایی با هوش مصنوعی، تحلیل داده و اتوماسیون 

- استفاده اخلاقی و هوشمند از فناوری‌ها 

- ترکیب داده‌ها با شهود انسانی 

 

جمع‌بندی نهایی:

رهبر عالی قرن ۲۱ یک "انسان‌گرای دیجیتالی" است که تکنولوژی را در خدمت می‌گیرد، اما انسان و ارزش‌های انسانی را در مرکز تصمیم‌گیری‌هایش قرار می‌دهد. او ترکیبی متعادل از "هوش، قلب و شجاعت" است:

* هوش برای تحلیل و تصمیم‌گیری.

* قلب برای درک و ارتباط با مردم.

* شجاعت برای اقدام در شرایط سخت و دفاع از ارزش‌ها.

این رهبری، یک مقصد نیست، بلکه یک سفر مداوم از خودسازی و تأثیرگذاری مثبت بر جهان اطراف است.

 

منبع: ترکیب پاسخ داده شده به وسیله CHATGPT  و DEEPSEEK

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۰۴ ، ۱۰:۳۱
حسین حیدری تبار(استرون)