کارکردهای مدیریت

رهنمودهای مدیریتی(2)

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۵۲ ب.ظ

۱۰۱ - بیشتر مردم در اوقاتی موفق می شوند که مردم دیگر آن اوقات را به هدر می دهند .
۱۰۲ - همان طور که طلا بدون ساییدن و صیقل دادن طلا نمی شود ، انسان هم بدون تحمل سختی کامل نمی شود .
۱۰۳ - هرگز نباید به آنچه به دست آورده اید ، قانع شوید ؛ بلکه پیوسته و مستمر در صدد پیروزی ها و موفقیت های جدید باشید .
۱۰۴ - مدیر باید بیشترین وقت آزاد را در اداره داشته باشد نه آنکه کمترین وقت را .
۱۰۵ - برای انجام کار باید مسوولی را با قید زمان پایان کار تعیین کنید .
۱۰۶ - به کارکنان بگویید روی مساله فکر کنند و پیشنهاد مکتوب بیاورند .
۱۰۷ - بهترین شیوه رشد و مسوولیت پذیری افراد واگذاری کار و اختیار و مسوولیت دادن به آنان است .
۱۰۸ - کار را توصیف کنید ؛ برای آن مسوول انتخاب نمایید ، زمان برای انجام آن تعیین کنید و نظارت مستمر داشته باشید .
۱۰۹ - یکی از عوامل بازدارنده در کارها ترس از شکست است .
۱۱۰ - در بعضی از کارها باید ریسک کرد و دل به دریا زد .
۱۱۱ - امنیت شغلی افراد در گرو توانایی و ارتقای کاری آنان است .
۱۱۲ - اشتیاق رونق بخش زندگی است . بدون داشتن شوقی در سر ، موفق نمی شوید .
۱۱۳ - هر تغییری در زندگی را باید از ذهن و فکر آغاز کرد .
۱۱۴ - بسیاری از افراد ۹۰ در صد مطلوب های زندگی را فراموش می کنند و به ۱۰ در صد نامطلوب ها می اندیشند و می پردازند و لذا همیشه در گرفتاری و ناراحتی به سر می برند .
۱۱۵ - همیشه نباید به آنچه ندارید بیندیشید و از آنچه که دارید ، غفلت کنید .
۱۱۶ - عبادت ، شادی ، لذت ، احساس موفقیت ، تفریح و گردش ، ورزش ، ارتباط با خانواده و همکاران را به زندگی خود راه دهید . جهان در حال ذکر ا... ، نغمه خوان و رقص کنان و پای کوبان به پیش می رود .
۱۱۷ - اگر خود را دوست بدارید ، دیگران را هم دوست خواهید داشت . خویشتن دوستی و عزت نفس ، نیرومندترین اصل حیات است .
۱۱۸ - آنان که قلب شان آشیانه عشق و محبت است ، از چنان قدرتی برخوردارند که هیچ نیرویی توان مقابله با آنان را ندارد .
۱۱۹ - موضوع ، حجم و اهمیت کار خود را با همسرتان در میان بگذارید تا از ایجاد درگیری خانوادگی جلوگیری شود .
۱۲۰ - زمام امور خود به دیگران سپردن ، سبب شرمندگی است .
۱۲۱ - هر شب قبل از خواب مهم ترین مساله یا کارهای فردای خود را در ذهن مرور کنید .
۱۲۲ - در پایان هر هفته عملکرد هفته را ارزیابی و برنامه هفته آینده را در دفتری یادداشت کنید .
۱۲۳ - فهرست کارهای مهم را بنویسید و همه روزه از خود سوال کنید چه میزان از وقت کاری من صرف امور مهم شده است .
۱۲۴ - تنبلی یک عادت است ، می شود آن را با تکنیک تغییر داد .
۱۲۵ - در دفتر یادداشت خود فهرست موانع رسیدن به اهداف خود را بنویسید .
۱۲۶ - در زمینه های زندگی فردی ، خانوادگی و حرفه ای اهداف دهساله ، پنجساله ، دوساله ، یکساله ، یکماهه ، هفتگی و روزانه برای خود داشته باشید .
۱۲۷ - زندگی ما اثر هنری ماست .
۱۲۸ - سرچشمه و منبع توانایی در خود شماست ؛ این را خداوند در نهادتان به ودیعه گذاشته است ، باید از داشتن آن احساس ارزشمندی کنید .
۱۲۹ - افکار ، باورها و تصویرهای ذهنی ما بزرگ ترین سرمایه ما هستند و بهترین دوست هر کس تصویر ذهنی خود اوست .
۱۳۰ - زندگی باید با شور و هیجان ، هدف دار ، با روح و نشاط باشد . باید بدانیم و سوال کنیم چه کسی هستیم ؟ کجا می رویم و برای بهبود کیفیت زندگی فردی ، خانوادگی و سازمانی چه کاری از دست ما ساخته است ؟
۱۳۱ - رنج و کسالت و داشتن تصویر منفی از زندگی نباید سر تا سر وجود ما را تسخیر کند .
۱۳۲ - قدرت تصویر ذهنی ، تعیین کننده موفقیت ها و ناکامی های هر فرد است . تصویر مثبت از ما انسانی قدرتمند می سازد .
۱۳۳ - یاد بگیرید که از زمان به نحو مطلوب استفاده کنید .
۱۳۴ - احساسات خود را بروز دهید و در دل حبس نکنید .
۱۳۵ - از تحقیر کردن ، مچ گیری ، ملامت کردن ، مخالفت کردن ، تحکم و تحمیل کردن بپرهیزید . احساس مهم بودن ، محترم بودن و محبوب بودن را در خود و دیگران پرورش دهید .
۱۳۶ - چهره شاد و نگاه مشتاقانه همراه با تبسم ، می تواند هر کس را به خود جلب کند .
۱۳۷ - هنر گوش دادن موثر را بیاموزید .
۱۳۸ - از این که در نظر افراد ، اشخاص مرموزی شناخته شوید ، باید پرهیز کنید چون با این روش نخواهید توانست دوستی آنان را جلب کنید و در نتیجه تنها و منزوی خواهید شد .
۱۳۹ - به کارکنان بگویید که چه احساس شیرینی در مورد کار درست آن ها دارید .
۱۴۰ - ملاک موفقیت ما به دست آوردن دل افراد و مردم است .
۱۴۱ - پیروزمندان تشنه آموختن ، امین و درستکارند ؛ خود را با مشکلات و مسایل تطبیق می دهند ؛ پیوسته بر موفقیت های گذشته تمرکز می نمایند ؛ شکست ها را به دید تجربه نگاه می کنند ؛ موفقیت ها را در نظر خود حک می کنند ؛ افکار مثبت را در ذهن خود پرورش می دهند ؛ شخصیت خود را کمال می بخشند و در حد استانداردهای بالا نگاه می دارند ؛ آنان خود ناخدای کشتی زندگی شان هستند ؛ حوادث را به وجود می آورند ؛ حصار شکنند ؛ همیشه به راه حل ها می اندیشند نه به خود مشکل ؛ هدف دارند و فهرست اهداف و فعالیت هایی را که باید انجام دهند ، همیشه به همراه دارند .
۱۴۲ - فرد بی هدف ، مثل کشتی بدون راهنما ست .
۱۴۳ - ارج گذاشتن به دیگران بهترین وسیله برقراری ارتباط با آنان است .
۱۴۴ - شما همانی می شوید که فکر می کنید .
۱۴۵ - تلاش کنید قسمتی از وقت خود را صرف پیشگیری از بروز مشکلات کنید .
۱۴۶ - قسمتی از امور را به افراد توانا تفویض کنید ، ولی بر عملکردشان نظارت داشته باشید .
۱۴۷ - آموزش مداوم را یکی از وظایف خود بدانید .
۱۴۸ - موفقیت شما به دو عامل بستگی دارد .
- انجام وظایف خود به نحو احسن
- سازماندهی مناسب نیروی انسانی و تفویض اختیار به آنان .
۱۴۹ - فهرست وظایف خود را هر چند وقت مرور کنید .
۱۵۰ - در تمام اوقات خدا را بر همه اعمال خود حاضر و ناظر بدانید .
۱۵۱ - روش اداره جلسه ، تهیه صورتجلسه ، پیگیری کارها و تعیین موضوع جلسه را بیاموزید .
۱۵۲ - روش تهیه گزارش های علمی – تحلیلی ، تفصیلی و کوتاه را بیاموزید و تلاش کنید همکاران شما در سازمان تان آن را بیاموزند .
۱۵۳ - کم کاری کارکنان یکی از مهم ترین دلایل رکودهاست که عامل آن مدیران هستند .
۱۵۴ - مدیریت شما با عملکردتان سنجیده می شود .
۱۵۵ - از کارکنان و مدیران بخواهید به طور اداری مشکلات مهم واحد را فهرست و راه حل های مورد نظرشان را هم ارایه نمایند . تا زمانی که مشکل حل نگردیده است ، همیشه آن را تکرار کنید و در صفحه خلاصه گزارش با خط درشت بنویسید .
۱۵۶ - برای حل مشکلات واحدهای سازمان ، گروهی کارشناس را مامور کنید تا به بررسی مشکل پرداخته ، راه حل ارایه نمایند .
۱۵۷ - گروه کارشناس مامور بررسی و ارایه راه حل مشکلات به عنوان یک منبع اندیشه کاری و یک ابزار حل مساله در مدیریت شما خواهند درخشید .
۱۵۸ - مدیریت باید کارش را انجام دهد و لو مشکلات فراوان باشد ، راه حل ها هم فراوانند .
۱۵۹ - فضای یادگیری ، خلاقیت نوآوری ، تلاش ، انضباط ، سختکوشی ، ارتقای توانایی و رقابت سالم را در سازمان خود فراهم کنید .
۱۶۰ - تلاش کنید که افراد توانا ، با تجربه ، با انگیزه ، مجرب ، عاشق کار ، کسانی که در پی رسیدن به اهداف سازمانی شما هستند ، با هوش ، با معلومات و متخصص را جذب و سازماندهی نمایید و قدرشان را بدانید .
۱۶۱ - همیشه از انتقاد سازنده استقبال کنید ؛ به افرادی که فکر جدید دارند ، جایزه بدهید . بهتر است اشتباهات شما را همکاران تان تذکر دهند .
۱۶۲ - اگر فکر می کنید فردی مستحق تذکر و تنبیه است ، سعی کنید این کار خصوصی انجام شود .
۱۶۳ - کار کردن برای کسی که او را تحسین می کنید و برای وی احترام قایل هستید خوشایند و دلپذیر است .
۱۶۴ - کارها را تقسیم کنید به ؛ مهم و فوری ، مهم اما غیر فوری ، فوری اما غیر مهم ، کم اهمیت و غیر فوری ، بیهوده و وقت گیر .
۱۶۵ - روش کار :
- فهرست اهداف دراز مدت خود را بنویسید .
- درجه اولویت این اهداف را تعیین کنید و مقابل هر هدف بنویسید .
- فهرست کارهای لازم برای نیل به اهداف با اولویت « یک » را تهیه کنید .
- درجه اولویت این کارها را تعیین کنید و کارهای با اولویت « یک » را مشخص نمایید .
- برنامه زمانی انجام کارهای مشخص با اولویت « یک » را تهیه کنید .
- کارهای با اولویت « یک » را طبق برنامه انجام دهید .۱۶۶ - برای صرفه جویی در وقت ، شما می توانید :
الف – بار کاری تان را کم کنید ؛
- تفویض اختیار کنید .
- به درخواست های ناروا نه بگویید .
- کوله بار وظایف دیگران را به پشت نگیرید .
ب – تند تر کار کنید ؛
- جلو راهزنان وقت خود را بگیرید
- کارهایتان را از روی « چک لیست » انجام دهید .
- درجه اولویت هر کار را تعیین ، و به ترتیب اولویت کار کنید .
- از آخرین تکنولوژی موجود بهره بگیرید .
- به گردش کاغذ در محل کارتان نظم بدهید .
- روز به روز سعی کنید بهتر گوش کنید .
- برای فکر کردن وقت کافی در برنامه تان بگنجانید .
۱۶۷ - راهزنان وقت :
- عدم برنامه ریزی
- در نظر نگرفتن اولویت ها
- تعهد کار بیش از اندازه
- شتابزدگی در کارها
- خودداری از تفویض اختیار
- شرکت در جلسات غیر ضروری
- مدیریت در بحران
- نداشتن قاطعیت در تصمیم گیری
- انجام کارهای دون پایه
- سلام و تعارف بیش از اندازه با دیگران
- تلفن های مزاحم و طولانی
- مطالعه مطالب غیر ضروری و کم اهمیت
- پذیرایی از مهمان های ناخوانده
- مشغول شدن به کارهای کم اهمیت
۱۶۸ - نمونه های « دزدی » وقت :
- دیر آمدن و زود رفتن
- وقت ناهار طولانی
- وقت استراحت / چای طولانی
- تمارض ( مرخصی استعلاجی )
- تلفن های خصوصی زیاد
- کارها را به اضافه کاری کشاندن
- گفتگوهای خصوصی زیاد با همکاران
- مطالعه روزنامه و کتاب نامرتبط با کار
- انجام کارهای خصوصی
- وقت گذرانی های بیهوده
۱۶۹ - سفارش های صاحب نظران در باره مدیریت صحیح زمان :
- دستیابی به موفقیت در زندگی منوط به اجرای اصل « حذف و انتخاب » است : انتخاب بین کارهای با ارزش و بی ارزش . اگر می خواهید وقت کافی برای انجام کارهای با ارزش پیدا کنید ، باید همه کارهای بی ارزش را از برنامه زندگی تان حذف کنید .
- هر گاه آموختید که چگونه در مقابل درخواست های ناروای دیگران بدون احساس گناه « نه » بگویید ، وقت و انرژی کافی برای رسیدن به اهداف با ارزش خود پیدا خواهید کرد .
- وقت عامل اساسی موفقیت : در وقتتان صرفه جویی و آن را عاقلانه سرمایه گذاری کنید .
- همیشه از خود بپرسید کجا و چگونه می توانم با صرف کمترین وقت بیشترین بازدهی را بدست آورم .
- بخاطر داشته باشید که دلیل شکست بسیاری از طرح ها غلط بودن آن ها یا اجرای غلطشان نیست بلکه نامناسب بودن زمان اجرای آن هاست .
- تخصیص وقت کم برای انجام یک کار به اندازه تخصیص وقت زیاد برای آن مضر است .
- به محض آن که در هر زمان بهترین کاربرد وقت خود را تشخیص دادید ، در انجام آن لحظه ای درنگ نکنید .
- برای صرفه جویی در وقت ، کارهایتان را هنگامی انجام دهید که دیگران به فکر آن هم نیستند .
- طبق اصل ۸۰ / ۲۰ ، از هر ده کاری که باید انجام دهید دوتای آن ۸۰ در صد از نتیجه مطلوب تان را عاید می کند . آن دو کار را مشخص کنید ، به آن ها اولویت بدهید ، و با یک برنامه ریزی درست فورا ً به انجام آن ها اهتمام ورزید .
- بدانید دنبال چه هستید ، برای آن برنامه داشته باشید ، و طبق برنامه خود عمل کنید .
سفارش های آقای « لیکین » در باره مدیریت زمان :
- اهداف خود را بنویسید و درجه اولویت آن ها را تعیین کنید .
- فهرست کارهای روزانه تان را با قید درجه اولویت تنظیم کنید .
- هر روز را با کارهای مهم ( نه کم اهمیت ) شروع کنید .
- همیشه از خود بپرسید : « هم اکنون ، بهترین کاربرد وقت من چیست ؟ »
- هر ورق کاغذ را فقط یک بار از زیردستان بگذرانید .
- کاری را که قرار گذاشته اید انجام دهید ، همین حالا شروع کنید .
۱۷۰ - آموزش به کارکنان کمک می کند تا آن چیزی را که برای شغل خود مورد نیاز دارند فراگیرند و از این طریق به سطح مطلوبی از عملکرد دست یابند .
۱۷۱ - آموزش کارکنان باعث کاهش هزینه های مواد اولیه و تولیدات شده و جلوی اتلاف وقت ، هزینه و سرمایه را می گیرد و کیفیت محصولات و خدمات را بالا می برد .
۱۷۲ - آموزش در کارکنان انگیزه ایجاد می کند .
۱۷۳ - آموزش کمک می کند تا غیبت و اخراج کارکنان ، حوادث و سوانح در محیط کار ، نارضایتی و شکایت و درگیری های سازمان کاهش یابد .
۱۷۴ - آموزش به توسعه مهارت های فردی ، روش های بهتر و روابط حسنه در محیط کار کمک می کند .
۱۷۵- پرسش های مدیریتی :
- چه می خواهیم انجام دهیم ؟ ( منظور و مقصود اصلی / هدف )
- چگونه می خواهیم به نتیجه برسیم ؟ ( روش انجام کار )
- چه امکاناتی در اختیار داریم ؟ ( شرایط )
- زمان مورد نظر چه مدتی است ؟ ( حدود )
- نحوه پیگیری و نظارت چگونه است ؟ ( معیارها )
۱۷۶ - گذشته را باید خواند در گذشته نباید ماند .
۱۷۷مدیران برجسته ساخته می شوند ، خلق نمی شوند .
۱۷۸ - ارزش ذره ای تصویرسازی در ذهن از رطلی عملکرد بیش تر است .
۱۷۹ - مردم برای سازمان ها مساله ساز نیستند . سازمان ها برای کسانی که مانع مسیر اهداف شان شوند ، مساله می سازند .
۱۸۰ - شکست اکثراً ناشی از نبود کارمایه است ، نه نبود سرمایه .
۱۸۱ - دانش تنها وسیله تولید است که تابع « بازده نزولی » نمی شود .
۱۸۲ - شناخت انسان نسبت به گذشته و حال خود می تواند آینده او را تضمین کند .
۱۸۳ - یک خار تجربه ، به یک صحرای سراسر دانش و اطلاعات می ارزد .
۱۸۴ - وعده ها همه کذب است و ریا ولی انسان سخنی را که مایل است بشنود می شنود و بقیه را ناشنیده می گیرد .
۱۸۵ - آدمی صفتی خاص را با عمل مداوم ، به شیوه ای خاص کسب می کند .
۱۸۶ - آنچه چرخ صنعت را به حرکت در می آورد ، امید به پیشرفت است نه خود آن .
۱۸۷ - آن گاه که عده ای گرد آیند ، آن کس که حکیمانه ترین پند را به تو می دهد می تواند تو را رهنمون باشد . انسان تنها ، کاردانی کمتر و ذکاوت کم مایه تر دارد .
۱۸۸ - برای بیان حقیقت ، دو فرد دخیلند ، یکی گوینده و دیگری شنونده .
۱۸۹ - کم رنگ ترین جوهر از بهترین حافظه واضح تر است .
۱۹۰ - هیچ چیز آزار دهنده تر از رسیدن فردی دون پایه به مقامی بلند پایه نیست .
۱۹۱ - اگر قرار است مشارکت به عنوان ابزاری برای کمک به سعادت و سلامت انسان به کار رود ، باید به گونه ای باشد که نه تنها تفاوت های موجود در دانش و توان افراد بلکه برتری عقل بر احساس در تصمیم گیری های سازمانی را مشخص کند .
۱۹۲ - برنامه ریزی چیزی است که قبل از اقدام به کاری انجام می شود تا هنگام انجام آن دچار سردرگمی نشویم .
۱۹۳ - هیچ کس تسلیم زور نمی شود مگر جبری در میان باشد .
۱۹۴ - رفتار انسانی برای شکل گیری و بروز خود سه مرحله را پشت سر می گذارد . ابتدا شناخت و بینش برای انسان پیدا می شود و به دنبال آن یک گرایش متناسب با آن شناخت در نفس و روان وی پدید می آید که اصطلاح فنی آن همان « ارزش ها » است . این شناخت ها و ارزش ها با هم شکل عمل را تعیین می کنند و در رفتار منعکس می شوند .
۱۹۵ - به هر فرد به طور یکسان پاداش ندهید .
۱۹۶ - آگاه باشید که واکنش نشان ندادن ( بی اعتنایی کردن ) می تواند اصلاح کننده رفتار باشد .
۱۹۷ - مطمئن باشید که به کارمند خود گفته اید چه رفتاری مورد تقویت قرار خواهد گرفت .
۱۹۸ - مطمئن شوید که به کارمندان خود گفته اید چه کاری غلط است .
۱۹۹ - افراد را در حضور دیگران مجازات نکنید .
۲۰۰ - منصف باشید .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی