کارکردهای مدیریت

رهنمودهای مدیریتی(8)

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۲۴ ب.ظ

 701- برای ثبت ایده‌های درخشانی که ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید.
۷۰۲- کتابخانه سازمان را به روز کنید و اسامی کتاب هایی را که اضافه می‌شود به صورت لیست منتشر شده در اختیار کارمندان قرار دهید.
۷۰۳- مطمئن شوید ابراز رضایت شغلی افراد به سبب ترس از توبیخ مسوولین و سرپرستان نیست.
۷۰۴- به واسطه مدیر بودن خود، از دیگران توقع بیجا نداشته باشید.
۷۰۵- در اولین فرصت در خاتمه دادن به مشاجرات و کدورت هایی که بین کارمندان پیش می‌آید، حکمیت کنید و برقرار کننده صلح و آشتی باشید.
۷۰۶- در مصاحبه‌ استخدامی افراد به سوابق کاری آنان توجه و به خاطر داشته باشید کارمند موفق کارنامه‌ای پربار به همراه دارد.
۷۰۷- از انحصاری کردن خدمات رفاهی سازمان پرهیز کنید و اجازه دهید همه سطوح از این خدمات بهره‌مند شوند.
۷۰۸- زمان دقیق پیاده‌سازی تصمیمات اخذ شده را پیدا کنید، چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب، در زمان نامناسب با شکست روبه‌رو شود.
۷۰۹- برای حفظ اطلاعات سازمانی، از بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم حفاظتی استفاده کنید.
۷۱۰- زبده‌ترین کادر بازاریابی را گردآوری کنید و حتی زمانی که سوددهی سازمان در وضع مناسبی قرار دارد، از آنان بخواهید ریتم فعالیت‌های خود را کند نکرده و همچنان به صورت جدی ادامه دهند.
۷۱۱- به منظور جلوگیری از تک‌روی و رقابت‌های ناسالم، روحیه انجام کار گروهی در سازمان را تقویت کنید.
۷۱۲- از عنوان کردن فرامین غیرقابل اجرا و غیرمنطقی احتراز جویید، زیرا جز خدشه‌دار کردن شخصیت حرفه‌ای شما پیامدی ندارد.
۷۱۳- عملکرد افراد را در زمان اضافه‌کاری کنترل کنید تا بدین وسیله از سوء استفاده افراد ناشایست که به عنوان اضافه‌کاری در سازمان به انجام کارهای شخصی یا اتلاف وقت می‌پردازند، جلوگیری شود.
۷۱۴- از نگارش واژه‌ای که از صحت املای آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید و برای حصول اطمینان از نگارش صحیح لغاتی که فراموش کرده‌اید، همیشه یک فرهنگ لغت در دسترس داشته باشید.
۷۱۵- وقتی در مورد موضوعی محرمانه صحبت می‌کنید، مراقب استراق سمع دیگران باشید.
۷۱۶- اموال مهم سازمان را بیمه کنید.
۷۱۷- در سلام کردن و ایجاد ارتباط دوستانه پیشقدم باشید.
۷۱۸- مراقب سلامتی خود باشید و هرگز از یاد مبرید عقل سالم در بدن سالم است.
۷۱۹- مطمئن شوید کادر مالی شما به موقع در پرداخت صورت حساب‌ها اقدام می‌کنند و پرداخت ها بنا به دلایل غیرموجه، به تعویق نمی‌افتد. چون تأخیر در پرداخت‌ها به اعتبار مالی شما لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
۷۲۰- عیب‌جو و بهانه‌گیر نباشید و اجازه ندهید این دو خصلت در شما به عادت مبدل شود.
۷۲۱- هرگز از خاطر نبرید انسان، اشرف مخلوقات است و با درایت و پشتکار می‌تواند برای هر مشکلی، راه حل مناسبی پیدا کند.
۷۲۲- برخی از بازنشستگان پس از بازنشستگی تمایل به ادامه کار دارند، اگر می‌خواهید این افراد را به کار بگیرید توجه داشته باشید توانایی و انرژی و یا انگیزه‌ کافی جهت نیل به اهداف سازمانی در این افراد وجود داشته باشد و درخواست کار آنها صرفاً به دلیل رفع نیاز مالی نباشد.
۷۲۳- همواره هوشیار باشید کسی در سازمان جهت حفظ عنوان شغلی و موقعیت خود به عنوان ترمز برای نیروهای فعال و پرانرژی عمل نکند.
۷۲۴- از اشتباهات خود درس بگیرید و آن را به دیگران نیز درس بدهید.
۷۲۵- حتی وقتی موردی پیش آمده که به شدت ترسیده‌‌اید، اجازه ندهید اطرافیان از این حس شما مطلع شوند.
۷۲۶- افراد متخصص سازمان را برای اخذ نشریه‌های تخصصی آبونه کنید.
۷۲۷- هیچکس را دست کم نگیرید.
۷۲۸- حامی ضعیفان باشید و اجازه ندهید حق کسی ضایع شود.
۷۲۹- اگر در جمعی هستید که موضوع مورد بحث را نمی‌دانید و روشن شدن این امر به اعتبار علمی شما لطمه خواهد زد، لازم نیست با اظهار نظر در مورد آن، عدم آگاهی خود را عیان سازید. می‌توانید سکوت کنید تا در اولین فرصت به تکمیل اطلاعات خود بپردازید.
۷۳۰- به اندازه کافی استراحت کنید و اجازه ندهید خستگی و استرس به سلامت روحی شما لطمه وارد کند.
۷۳۱- کارمندان را تشویق کنید تا با ابتکار در انجام کارهایشان راه هایی برای صرفه‌جویی و پایین آوردن هزینه‌ها پیدا کنند.
۷۳۲- با توجه بیش از حد به افراد خاص، حسادت دیگران را برانگیخته نکنید.
۷۳۳- به دیگران فرصت جبران اشتباهاتشان را بدهید.
۷۳۴- مطمئن شوید هیچ منبع انرژی، بیهوده به هدر نمی‌رود. برای مثال کسی را موظف کنید تا از خاموش بودن چراغ ها و بسته بودن شیرهای آب پس از اتمام ساعات اداری و خروج نیروها اطمینان حاصل کند.
۷۳۵- با اولین برخورد، در مورد کسی قضاوت نکنید.
۷۳۶- حس ششم خود را نادیده نگیرید.
۷۳۷- هر کسی را فقط با خودش مقایسه کنید، نه دیگران.
۷۳۸- برای هر بخش، یک جعبه کمک‌های اولیه تهیه کنید.
۷۳۹- اعجاز عبارات تأکیدی و مثبت را نادیده نگیرید.
۷۴۰- پنجره‌ها را مسدود نکنید، اجازه دهید همگان از نور و هوای تازه که ارزان ترین موهبت های الهی هستند، بهره‌مند شوند. گاهی وزش یک نسیم می‌تواند آرامش چشمگیری برای محیط به ارمغان بیاورد.
۷۴۱- از انجام هر جابه‌جایی برای نیروی انسانی در محیط کار، نمی‌توان نتیجه مطلوب گردش شغلی را حاصل نمود. اگر جابه‌جایی کارمندان اصولی و حساب شده نباشد، باعث افت راندمان کاری و دلزدگی آنان از کارشان می‌‌شود.
۷۴۲- مراقب باشید و اجازه ندهید سرپرستان و مسوولان برای پیاده‌سازی نظرات شخصی و اجرای فرامین خود، خودسرانه دستوری را به اسم شما اعلام کنند، زیرا در این صورت اگر این دستورات صحیح و قابل اجرا نباشد، از حسن شهرت و محبوبیت شما کاسته خواهد شد.
۷۴۳- سرمایه‌های مالی، وقت و انرژی نیروی انسانی را با آموزش های غیرضروری به هدر ندهید. برای هر کسی آموزشی را تدارک ببینید تا بتواند از آن در بهبود بخشیدن کارهایش استفاده کند. در غیر این صورت وقتی فرصتی برای استفاده از این آموخته‌ها دست ندهد، خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده می‌شود و هرگز تبدیل به یک مهارت نمی‌شود.
۷۴۴- بی‌طرفانه راجع به مسائل تصمیم‌گیری کنید تا زاویه دید شما وسعت پیدا کند.
۷۴۵- با هر نوع بی‌انضباطی مبارزه کنید.
۷۴۶- روز خود را با خوردن صبحانه‌ای مقوی آغاز کنید.
۷۴۷- از ایمن بودن آسانسورها و سایر وسایل مهم اطمینان حاصل کنید و اگر احتیاج به تعمیر یا تغییر دارند، بدون فوت وقت اقدام کنید.
۷۴۸- حتی اگر سن شما از کارمندان کمتر است، آنچنان دلسوزانه با مسایلشان برخورد کنید تا لقب "پدر سازمان" را کسب کنید.
۷۴۹- جهت حفظ سلامتی و چالاکی هر روز حداقل ۱۵ دقیقه نرمش کنید.
۷۵۰- در برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اخذ تصمیمات از کارکنان نیز نظرخواهی کنید تا با این مشارکت صمیمیت بیشتری بین مدیریت و کارکنان برقرار گردد و حس مسوولیت‌پذیری افراد افزایش یابد.
۷۵۱- از کارکنان بخواهید اگر با مشکلی روبه‌رو می‌شوند ضمن اعلام آن مشکل چند راه حل مناسب نیز ارایه دهند.
۷۵۲- گاهی اوقات بدون اطلاع قبلی وارد اتاق کارکنان شوید و شخصاً با آنان به گفت‌وگو بپردازید.
۷۵۳- با برقراری امنیت شغلی در محیط روحیه کاری افراد را بهبود ببخشید.
۷۵۴- اگر به افراد شخصیت بدهید و با برخوردهای نادرست عزت نفس آنان را پایمال نکنید آنان به مثابه اهرم عمل می‌کنند و قادر خواهند بود مسوولیت‌هایی که به عهده آنان است بدون استرس و فشار روحی و با کیفیت بهتری به انجام برسانند.
۷۵۵- مشوق و ترویج دهنده کار تیمی باشید تا هماهنگی و همسویی کارکنان جایگزین رقابت های ناسالم شود .
۷۵۶- در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم، کوشا باشید

757 -  در انجام کارها روی شیوه ای خاص تاکید نکنید. شاید کسی بتواند از مسیر کوتاه تر و بهتری شما را به مقصد برساند.

758 - توجه داشته باشید دانش و تجربه، هیچ کدام به تنهایی رهگشا نیستند، مثل اکسیژن و هیدروژن که از ترکیب معینی از آنها هوای تنفس ما تامین میشود، میتوان با آمیختن دانش و تجربه ، راهکارهای حیاتی و استثنائی خلق کرد.

759 - به خاطر داشته باشید رعایت استانداردهای محیط کار در کارایی کارمندان موثر است.

760 - با فرق گذاشتن بیهوده بین افراد گروه ، انگیزه کاری آنها را از بین نبرید.

761 - از مشورت و نظرخواهی با نیروی جوان ابایی نداشته باشید.

762 - با رفتارهای ضد و نقیض، اعتماد زیردستان را از خود سلب نکنید.

763 - در به وجود آوردن فضای رقابتی سالم ، کوشا باشید.

764 - برای ارتقای سطح دانش کارمندان و افزایش بهره وری آنان ، کلاسهای آموزشی ترتیب دهید و از لوازم کمک آموزشی بهره گیرید.

765 - درصورت لزوم با قاطعیت نه بگویید.

766 - سعی کنید با اصول ساده روانشناسی آشنا شوید.

767 - طوری رفتار کنید که دیگران شما را بعنوان الگو انتخاب کنند و آینده کاری دلخواه خود را در قالب شخصیت شما مجسم کنند.

768 - هرگز درحضور همکاران با دیگر معاشرین خود ، پشت سرافراد بدگویی نکنید.

769 - برای آزمودن همکاران با آزمایشهای فاقد ارزش و بی اساس، شخصت آنان را زیر سئوال نبرید.

770 - با شروع به موقع جلسات ، وقت شناسی را عملا" به حاضرین بیاموزید.

771 - برای گیراتر شدن سخنان خود، همیشه چند عبارت کلیدی از بزرگان و افراد برجسته در ذهن داشته باشید و در موقع لزوم آنها را بکار ببرید.

772 - در انجام کارها به سه نکته بیش از بقیه نکات توجه کنید : اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس ، اعتماد به نفس .

انتقاد پذیر باشید.

773 - با بی توجهی ، تلاش و زحمات همکاران را بی ارزش نکنید.

774 - با وسواس بیهوده در انتخاب ، زمان را هدر ندهید و به خاطر داشته باشید زمان برای شما متوقف        نمی شود.

775 - برای حل مشکلات احتمالی ، دوراندیش باشید و مطمئن باشید با درنظر داشتن چند راهکار تخصصی ، هرگز در موارد اضطراری غافلگیر نخواهید شد.

776 - از هرکس ، مطابق دانش و تجربه اش توقع داشته باشید تا بهترین نتیجه را بدست آورید.

777 - وظایف کارمندان را متناسب با توانایی های فیزیکی و حرفه ای آنان تعیین کنید.

778 - اگر از موضوعی علمی اطلاعی ندارید، یا احتیاج به توضیحات بیشتری دارید، بدون هیچ تردیدی سئوال کنید.

789 - درموارد بحرانی ، خونسردی خود را حفظ کنید و چند استراتژی بحران زدایی مناسب با فعالیت مدرسه خود را پیش بینی و طراحی کنید تا در موارد لزوم از آنها استفاده کنید.

790 - از رفتارهایی که شما را در سازمان عصبی معرفی می کند ، پرهیز کنید.

791 - انتقامجو نباشید.

792 - زمان پیاده سازی تصمیم گیریها ، به اندازه اخذ تصمیمات ، مهم است. چون ممکن است اجرای یک نقشه خوب تجاری در زمان نامناسب با شکست روبه رو شود.

793 - در مورد چیزی که نمی دانید ، به کسی اطلاعات اشتباه ندهید و از گفتن نمی دانم ، هراسی نداشته باشید.

794 - پبا محول کردن مسئولیت به همکاران مستعد و خلاق ، زمینه رشد و خلاقیت آنان را فراهم کنید.

795 - بدون تفکر و درنگ پاسخ ندهید.

796 - حرفه ای ترین و بهترین معاون و مشاور را به همکاری دعوت کنید.

797 - به مشکلات مالی افراد توجه کنید.

798 - همیشه به خاطر داشته باشید تواضع و متانت برشکوه شما می افزاید.

799 - اگر قاطعیت مدیر با مهربانی توام باشد ، تاثیر شگفت انگیزی بر اطرافیان خود خواهد داشت و فرمانبری با ترس جای خود را به انجام وظیفه با حس مسئولیت پذیری می دهد.

800 - سامانه ای را جهت اخذ پیشنهاد اختصاص دهید و به همکاران اطمینان دهید که درکمال رازداری به پیشنهادهای مطرح شده رسیدگی می کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۹
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی