مقایسه تربیت موجود و مطلوب(1)
بسم الله الرحمن الرحیم
مقایسه ی تربیت موجود و مطلوب
به کوشش :
حسین حیدری تبار(استرون)
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
آن چه در زیر می آید ، مقایسه ای است بین دو برداشت از آموزش و پرورش که اولی تحت عنوان " تربیت موجود " و دیگری " تربیت مطلوب " مطرح شده اند . به بیان دیگر ؛ در پی آن هستیم که بگوییم ، اگر ویژگی های نظام آموزش و پرورش در حال حاضر « این چنین است یا بیشتر این چیزها در آن مهم » می باشد بهتر است که دارای « این گونه خصوصیت ها یا این ویژگی ها بیشتر در آن مهم » باشد . و در این جا منظور از « تربیت » فرآیندی است که به فراهم شدن زمینه و شرایط لازم برای شکوفایی تمام استعدادهای یک انسان ( با اراده ، رغبت و تلاش خود او ) ، و به روشی درست کمک می کند تا آدمی بتواند به کمال و مقام خلیفة اللهی برسد .
تربیت موجود( اگر این چنین است )
________________________________________________ تربیت مطلوب ( بهتر است این گونه باشد )
_________________________________________________
1 - تربیت صرفاً علم کسب دستورالعمل ها و نسخه های از پیش تعیین شده است 1 - تربیت ، هنر کشف روش ها در موقعیت های سیال بین مربی و متربی و اولیا و فرزندان است که به تناسب تفاوت های فردی ، شرایط اجتماعی ، خانوادگی و زمینه های فرهنگی از فردی به فردی دیگر و از جامعه ای به جامعه ای دیگر و فراتر از آن از موضوعی به موضوعی دیگر متفاوت است
2 - پدر و مادر برای تربیت فرزند خود از یک روش تربیتی استفاده می کنند 2 - یک روش تربیتی ممکن است از طرف مادر نافذ باشد ولی همان روش تربیتی از جانب پدر اثربخش نباشد
3 - دانش آموزان یاد می گیرند 3 - دانش آموزان به کشف و خلاقیت می رسند
4 - دانش آموزان بار می آیند 4 - دانش آموزان پرورش می یابند
5 - دانش آموزان تغییر می کنند 5 - دانش آموزان رشد پیدا می کنند
6 - دانش آموزان اندیشه ها را می آموزند 6 - دانش آموزان در اندیشه ورزی توانا می گردند
7 - دانش آموزان روی پا هستند 7 - دانش آموزان روی پای خود می ایستند
8 - کودک راه برده می شود 8 - کودک راه رفتن را یاد می گیرد
9 - دانش آموزان بایستی عزیز پدر و مادر و مربیان باشند 9 - دانش آموزان بایستی عزت درونی به دست آورند
10 - بایستی محیط امنی برای دانش آموزان فراهم آورد 10 - دانش آموزان بایستی از درون امنیت داشته باشند
11 - بایستی لوازم خوشبختی برای دانش آموزان فراهم ساخت 11 - دانش آموزان بایستی احساس خوشبختی کنند
12 - جسم دانش آموزان فربه و تنومند می شود 12 - روح دانش آموزان بالنده می شود
13 - دانش آموزان بزرگ می شوند 13 - دانش آموزان بزرگی را تجربه می کنند
14 - به دانش آموزان محبت می شود 14 - دانش آموزان محبت ورزیدن را یاد می گیرند
15- دانش آموزان از قید و بندهای بیرونی آزاد می شوند 15 - دانش آموزان از قید و بندهای درونی آزاد می شوند
16 - به دانش آموزان آزادی داده می شود 16 - دانش آموزان آزادگی به دست می آورند
17 - دانش آموزان با محیط خود سازش می کنند 17 - دانش آموزان هنر سازگار شدن دارند
18 - دانش آموزان خود را به پیش می برند 18 - دانش آموزان نسبت به پیش بردن دیگران بی تفاوت نیستند
17 - دانش آموزان نسبت به دردهای خود حساس هستند 17 - دانش آموزان حس همدردی دارند
18 - مشکلات و موانع زندگی از جلوی دانش آموزان برداشته می شود 18 - دانش آموزان قابلیت برخورد با مشکلات زندگی را دارند
19 - مشوق های یادگیری برای دانش آموزان فراهم می شود 19 - ذوق یادگیری در دانش آموزان ایجاد می شود
20 - به آفرینش های بیرونی دانش آموزان توجه می شود 20 - به آفرینش های درونی دانش آموزان توجه می شود
21 - دانش آموزان به خاطر رفتارهای نامطلوب تنبیه می شوند 21 - دانش آموزان نسبت به پیامد رفتارهای نامطلوب خود متنبه می شوند
22 - دانش آموزان از دیگران ترس دارند ( خوف بیرونی ) 22 - دانش آموزان خوف درونی دارند
23 - دانش آموزان انگیزه های بیرونی برای خوب جلوه دادن خود دارند 23 - دانش آموزان خودانگیختگی های درونی برای خوب بودن دارند
24 - دانش آموزان محرک های متنوع برون زاد دارند 24 - دانش آموزان محرک های خلاق درون زاد دارند
25 - صورت تربیت مهم است 25 - سیرت تربیت مهم است
26 - دانش آموزان برنده شدن و پیشتاز بودن خود را در این می دانند که دیگران را پس بزنند 26 - دانش آموز برنده واقعی کسی است که دیگران را نیز به پیش می راند و هر قدمی که به جلو می رود به فکر همراهان و همسالان خود نیز هست
27 - آزادی در مقابل تکلیف و انضباط قرار دارد 27 - آزادی با تکلیف و انضباط تضادی ندارد
28 - تفاهم در مقابل مجازات قرار دارد 28 - تفاهم و مجازات با هم تقابلی ندارند
29 - استقلال در مقابل اقتدار قرار دارد 29 - اقتدار در کنار استقلال است
30 - مشارکت در مقابل دستورات است 30 - مشارکت با دستورات در تقابل نیست
31 - فقط رفتار علمی و بازده ذهنی مورد تاکید است 31 - تمام جنبه های وجودی دانش آموز مورد توجه است
32 - مدارس دانش آموزان را بر مبنای مصالح بزرگسالان اداره می کنند 32 - مدارس دانش آموزان را بر پایه مصالح خود آن ها اداره می کنند
33 - پیامدهای آموزش و پرورش تقلید کردن ، تبعیت جویی و دنباله روی است 33 - پیامدهای آموزش و پرورش فهمیدن ، ابداع کردن و آفریدن است
34 - تربیت صرفاً علم کسب دستورالعمل ها و نسخه های از پیش تعیین شده است 34 - تربیت ، هنر کشف روش ها در موقعیت های سیال بین مربی و متربی و اولیا و فرزندان است که به تناسب تفاوت های فردی ، شرایط اجتماعی ، خانوادگی و زمینه های فرهنگی از فردی به فردی دیگر و از جامعه ای به جامعه ای دیگر و فراتر از آن از موضوعی به موضوعی دیگر متفاوت است
35 - پدر و مادر برای تربیت فرزند خود از یک روش تربیتی استفاده می کنند 35 - یک روش تربیتی ممکن است از طرف مادر نافذ باشد ولی همان روش تربیتی از جانب پدر اثربخش نباشد
36 - دانش آموزان یاد می گیرند 36 - دانش آموزان به کشف و خلاقیت می رسند
37 - دانش آموزان بار می آیند 37 - دانش آموزان پرورش می یابند
38 - دانش آموزان تغییر می کنند 38 - دانش آموزان رشد پیدا می کنند
39 - دانش آموزان اندیشه ها را می آموزند 39 - دانش آموزان در اندیشه ورزی توانا می گردند
40 - دانش آموزان روی پا هستند 40 - دانش آموزان روی پای خود می ایستند
41 - کودک راه برده می شود 41 - کودک راه رفتن را یاد می گیرد
42 - دانش آموزان بایستی عزیز پدر و مادر و مربیان باشند 42 - دانش آموزان بایستی عزت درونی به دست آورند
43 - بایستی محیط امنی برای دانش آموزان فراهم آورد 43 - دانش آموزان بایستی از درون امنیت داشته باشند
44 - بایستی لوازم خوشبختی برای دانش آموزان فراهم ساخت 44 - دانش آموزان بایستی احساس خوشبختی کنند
45 - جسم دانش آموزان فربه و تنومند می شود 45 - روح دانش آموزان بالنده می شود
46 - دانش آموزان بزرگ می شوند 46 - دانش آموزان بزرگی را تجربه می کنند
47 - به دانش آموزان محبت می شود 47 - دانش آموزان محبت ورزیدن را یاد می گیرند
48 - دانش آموزان از دانستن اشباع می شوند 48 - دانش آموزان اشتهای یادگیری را از دست نمی دهند
49 - دانش آموزان از قید و بندهای بیرونی آزاد می شوند 49 - دانش آموزان از قید و بندهای درونی آزاد می شوند
50 - به دانش آموزان آزادی داده می شود 50 - دانش آموزان آزادگی به دست می آورند
شارژ رایگان ایرانسل به مناسبت ماه مبارک رمضان برای تمامی مشترکین
کافیه برای دریافت شارژ 1000186565 رو به 737453 بفرستی
به خدا همش واقعیه...اگه باور نداری امتحان کن و خوشت نیومد با ارسال L به 737460 اینو لغو کن
من خودم باور نداشتم اما بعدش به خاطر شارژ هایی که از دست دادم سوختم هااا