کارکردهای مدیریت

مقایسه تربیت موجود و مطلوب(10)

جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۴ ب.ظ

446 مدرسه جدا از جامعه است

447 معلم مجری آموزش است


448 معلم کل کلاس را آموزش می دهد

449 معلم دانش اموزان را ارزیابی می کند


450 معلم تاکید کمی بر مهارت های ارتباطی دارد

451 دانش آموزان اکثرا منفعل هستند

452 دانش آموزان بیشتر در مدرسه به فراگیری می پردازند

453 کار گروهی دانش آموزان بسیار اندک است

454 دانش آموزان پرسش ها را از معلمان یا کتاب ها دریافت می کنند

455 دانش آموزان جواب های پرسش ها را دریافت و فرا می گیرند

456 دانش آموزان علاقه کمی به یادگیری دارند

457 والدین به ندرت در فرآیند یادگیری فعال هستند

458 والدین درهدایت آموزش نقشی را به عهده ندارند


459- والدین الگوی یادگیری مادام العمر را درذهن ندارند

460 - در سیستم های آموزش سنتی یا به عبارت بهتر سیستم های آموزش غیرپویا، روند حرکت اطلاعات مبتنی بر ساختارهای منظم، مشخص و کلاسیک است. در این گونه سیستم های آموزشی، اطلاعاتبه صورت بسته های آماده در اختیار افراد قرار می گیرند و به مرور زمان راندمان و بازده کاری خود را از دست می دهند و چون سیستم از نظرتغذیه اطلاعاتی، مجرا و ورودی خاصی ندارد در نتیجه با گذشت زمان اطلاعات آن کهنه شده و صحت علمی آن مورد تردید قرار می گیرد. در این گونه سیستم ها هر یک از ارکان دخیل در زنجیره اطلاعات، عناصری ایستا بوده و آنچه باید آموخته شود از پیش مشخص است. عنصر فعال و درگیر با یک چنین سیستمی قادر نیست در خصوص نوع اطلاعات و  تکنیک های یادگیری نظری بدهد و باید برای دریافت اطلاعات مطابق با ضوابط سیستم حرکت کند که این مسئله دلیل اصلی عدم پویایی فکریو فقدان حلقه های تولید اطلاعات در سیستم است

461 در روش های یاددهی سنتی دانش آموزن مفاهیم تجربه وقوانینرا می خوانند حفظ می کنند ومی کوشند که به خاطر بسپارند


462 - در روش های یاددهی سنتی دانش آموزان مطالب مختلف را در ذهن خود نگه می دارند وهنگام  پرسش وپاسخ مطالب حفظ شده رابازگو می کنندبه عبارت دیگر در این روش دانش آموزهرچه را به امانت به ذهن خود سپرده است هنگام آزمون پس می دهد 



463 - در روش های یاددهی سنتی معلم اغلب باروش سخنرانی درس می دهد وکوشش می کندهمه جزئیات را مطرح کند و به پرسش هایدرس و دانش آموزان پاسخ می دهد اودرصورت لزوم شکل می کشد تمرین می دهدوخودبه حل تمرین ها کمک می کند وبا مثال های متعدد مفاهیم را توجیه می کند به عبارت دیگر نقش حل المسائل را برای دانش آموزان ایفا می کند

464 - در روش های یاددهی سنتی اغلب معلما ن جزوه می گویند مطالب کتاب را خلاصه می کنند و دانش آموزان را به سمت کتاب های حل المسائل سوق می دهند بدین ترتیب دانش آموزانبدون فهمیدنصورت مسئله پاسخ آن را از کتاب رونویسی می کنند

465 - در روش های یاددهی سنتی معلم به کلاس تکلیف می دهد یا ازدانش آموز می خواهد موضوعی را رونویسی کند یاخود به  تجربه دست می زند و دانش آموزان دراین فرایند تماشا چی هستند

446 مدرسه در بطن جامعه است

447 معلم دانش آموزان را در پیدا کردن مسیر صحیح آموزش کمک می کند

448 معلم به هدایت جداگانه دانش آموزان به صورت فردی می پردازد

449 معلم دانش آموزان را برای ارزیابی کار خود کمک می کند

450 معلم تاکید بر پرورش مهارت های ارتباطی دارد

451 دانش آموزان فعالتر هستند

452 دانش آموزان در داخل و خارج مدرسه به فراگیری می پردازند

453 کار گروهی دانش آموزان بسیار زیاد است

454 دانش آموزان خود پرسش ایجاد و مطرح می کنند


455 دانش آموزان خود جواب پرسش ها خویش را پیدا می کنند

456 دانش آموزان علاقه زیادی به یادگیری دارند

457 والدین در فرآیند یادگیری نقش بسیار فعالی دارند

458 والدین در هدایت آموزش ، ایفای نقش می 

کنند


459 والدین به ارایه الگوی یادگیری مادام العمر می پردازند

460 - در سیستم های آموزشی پویا روند حرکت اطلاعات بسیار هدفمند و نظام‌یافته است. اطلاعات با استفاده از ابزار و تکنولوژی های مختلفی تهیه و تولید شده و پس از طبقه بندی با توجه به سطح گروه های پذیرنده آموزش ها، در قالب های مختلفی به آنها انتقال پیدا می کند. به هنگام بودن اطلاعات، یکی از شاخص های این گونه سیستم هاست و این مسئله راندمان و بازدهی اطلاعات را تا حد بالایی برای پذیرندگان و عناصر سیستم های آموزشی بالا می برد. این سیستم ها از نظر سطح جذب و تغذیه اطلاعاتی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و با گذشت زمان اطلاعات کهنه موجود در سیستم از زنجیره توزیع اطلاعات آموزش خارج می شوند و جایگزین مناسبی خواهند داشت. درواقع سیستم های آموزش داینامیک با حرکت در روند دانش مداری، فرصت تجربه را برای عناصر خود فراهم می کنند و از همه مهمتر اینکه ملاک های سنجش شاخص ها و کارکردهای عناصر فعال در این سیستم ها هرگز با مقیاس های کمی مورد تحلیل قرار نمی گیرد بلکه شاخص های کیفی در تعیین و درجه بندی عناصر دخیل می باشند


461 در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان ضمن انجام دادن فعالیت هایا کسب تجربه درتولید مفاهیم شرکت دارند و نتایج هرتجربه رابطورمستقیم بدست می آورند

462 - در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان باافراد گروه خود به بحث وگفتگو می پردازند وافراد گروه با هم کارمی کنند گروه ها هنگام گزارش دادن به جمع، نظرات خودرابا گروه های دیگرمقایسه می کنند وبسیاری مطالب را ازیکدیگر می آموزندمعلم درحین ارائه شدن گزارش ها و پرسش و پاسخ درصورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی می کند وا اشتباهی رخ داده باشد آن را تصحیح می کندوبه فراگیری دانش آموزان یاری می رساند

463 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم راهنمای یادگیری است وبه جای پاسخ گویی مستقیم به پرسش دانش آموز می کوشد با طرح پرسش های متعدد    دانش آموز را به طرف پاسخ صحیح هدایت  کند  و به جای آنکه مشکل دانش آموز راحل کندسعی دارد مسئله طرح  کند ودا نش آموز را به اندیشیدن عادت می دهد



464 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم به دانش آموزان پاسخ کلیشه ای نمی دهد و از روش پرسش وپاسخ سنتی دوری می کند او پرسش هارا به طریقی مطرح می کندکه درکلاس قابل بحث باشد به عبارت دیگر پرسش فقطدارای یک پاسخ نباشد تا فرصت گفتگو برای همه دانش آموزان باشد

465 - در روش های یادگیری نوین و فعالمعلم هر دانش آموز را تشویق می کند که درباره ی موضوعی انتخابی از دیگران بپرسد کمک بگیرد اطلاعات دریافتی را جمع آوری کند وپس ازبحث در گروه نتایج را به جمع گزارش دهد هم چنین برای نظریه های خود وسایلی بسازد وتجربه کند ونتیجه را گزارش دهد

منابع مورد استفاده :

1 کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( 2 ) کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، 1378 .

2 - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی  ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش )  ، دانشگاه تربیت مدرس . 1380 .

3 - طباطبایی ، سید غلامحسین . مقایسه مدیریت سنتی و نوین . ماهنامه مدیریت مدرسه ، شماره 8 ، اردیبهشت 1386 .

4 - نیکنامی ، مصطفی . جزوه درسی راهنمایی و نظارت تعلیماتی .

5 وبلاگ دکتر محمد عطاران .

6 سایت تبیان .                                                                                                                                                                     

7 وبلاگ مدیریت امور فرهنگی -  مصطفی فیض ثابت .

8 داشته ها و تجربیات شخصی مولف و استفاده از آثار تربیتی مکتوب دیگر . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۲
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی