مقایسه تربیت موجود و مطلوب(10)
446 – مدرسه جدا از جامعه است 447 – معلم مجری آموزش است 448 – معلم کل کلاس را آموزش می دهد 449 – معلم دانش اموزان را ارزیابی می کند 450 – معلم تاکید کمی بر مهارت های ارتباطی دارد 451 – دانش آموزان اکثرا منفعل هستند 452 – دانش آموزان بیشتر در مدرسه به فراگیری می پردازند 453 – کار گروهی دانش آموزان بسیار اندک است 454 – دانش آموزان پرسش ها را از معلمان یا کتاب ها دریافت می کنند 455 – دانش آموزان جواب های پرسش ها را دریافت و فرا می گیرند 456 – دانش آموزان علاقه کمی به یادگیری دارند 457 – والدین به ندرت در فرآیند یادگیری فعال هستند 458 – والدین درهدایت آموزش نقشی را به عهده ندارند 459- والدین الگوی یادگیری مادام العمر را درذهن ندارند 460 - در سیستم های آموزش سنتی یا به عبارت بهتر سیستم های آموزش غیرپویا، روند حرکت اطلاعات مبتنی بر ساختارهای منظم، مشخص و کلاسیک است. در این گونه سیستم های آموزشی، اطلاعاتبه صورت بسته های آماده در اختیار افراد قرار می گیرند و به مرور زمان راندمان و بازده کاری خود را از دست می دهند و چون سیستم از نظرتغذیه اطلاعاتی، مجرا و ورودی خاصی ندارد در نتیجه با گذشت زمان اطلاعات آن کهنه شده و صحت علمی آن مورد تردید قرار می گیرد. در این گونه سیستم ها هر یک از ارکان دخیل در زنجیره اطلاعات، عناصری ایستا بوده و آنچه باید آموخته شود از پیش مشخص است. عنصر فعال و درگیر با یک چنین سیستمی قادر نیست در خصوص نوع اطلاعات و تکنیک های یادگیری نظری بدهد و باید برای دریافت اطلاعات مطابق با ضوابط سیستم حرکت کند که این مسئله دلیل اصلی عدم پویایی فکریو فقدان حلقه های تولید اطلاعات در سیستم است 461 – در روش های یاددهی سنتی دانش آموزن مفاهیم تجربه وقوانینرا می خوانند حفظ می کنند ومی کوشند که به خاطر بسپارند 462 - در روش های یاددهی سنتی دانش آموزان مطالب مختلف را در ذهن خود نگه می دارند وهنگام پرسش وپاسخ مطالب حفظ شده رابازگو می کنندبه عبارت دیگر در این روش دانش آموزهرچه را به امانت به ذهن خود سپرده است هنگام آزمون پس می دهد 463 - در روش های یاددهی سنتی معلم اغلب باروش سخنرانی درس می دهد وکوشش می کندهمه جزئیات را مطرح کند و به پرسش هایدرس و دانش آموزان پاسخ می دهد اودرصورت لزوم شکل می کشد تمرین می دهدوخودبه حل تمرین ها کمک می کند وبا مثال های متعدد مفاهیم را توجیه می کند به عبارت دیگر نقش حل المسائل را برای دانش آموزان ایفا می کند 464 - در روش های یاددهی سنتی اغلب معلما ن جزوه می گویند مطالب کتاب را خلاصه می کنند و دانش آموزان را به سمت کتاب های حل المسائل سوق می دهند بدین ترتیب دانش آموزانبدون فهمیدنصورت مسئله پاسخ آن را از کتاب رونویسی می کنند 465 - در روش های یاددهی سنتی معلم به کلاس تکلیف می دهد یا ازدانش آموز می خواهد موضوعی را رونویسی کند یاخود به تجربه دست می زند و دانش آموزان دراین فرایند تماشا چی هستند |
446 – مدرسه در بطن جامعه است 447 – معلم دانش آموزان را در پیدا کردن مسیر صحیح آموزش کمک می کند 448 – معلم به هدایت جداگانه دانش آموزان به صورت فردی می پردازد 449 – معلم دانش آموزان را برای ارزیابی کار خود کمک می کند 450 – معلم تاکید بر پرورش مهارت های ارتباطی دارد 451 – دانش آموزان فعالتر هستند 452 – دانش آموزان در داخل و خارج مدرسه به فراگیری می پردازند 453 – کار گروهی دانش آموزان بسیار زیاد است 454 – دانش آموزان خود پرسش ایجاد و مطرح می کنند 455 – دانش آموزان خود جواب پرسش ها خویش را پیدا می کنند 456 – دانش آموزان علاقه زیادی به یادگیری دارند 457 – والدین در فرآیند یادگیری نقش بسیار فعالی دارند 458 – والدین در هدایت آموزش ، ایفای نقش می کنند 459 – والدین به ارایه الگوی یادگیری مادام العمر می پردازند 460 - در سیستم های آموزشی پویا روند حرکت اطلاعات بسیار هدفمند و نظامیافته است. اطلاعات با استفاده از ابزار و تکنولوژی های مختلفی تهیه و تولید شده و پس از طبقه بندی با توجه به سطح گروه های پذیرنده آموزش ها، در قالب های مختلفی به آنها انتقال پیدا می کند. به هنگام بودن اطلاعات، یکی از شاخص های این گونه سیستم هاست و این مسئله راندمان و بازدهی اطلاعات را تا حد بالایی برای پذیرندگان و عناصر سیستم های آموزشی بالا می برد. این سیستم ها از نظر سطح جذب و تغذیه اطلاعاتی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و با گذشت زمان اطلاعات کهنه موجود در سیستم از زنجیره توزیع اطلاعات آموزش خارج می شوند و جایگزین مناسبی خواهند داشت. درواقع سیستم های آموزش داینامیک با حرکت در روند دانش مداری، فرصت تجربه را برای عناصر خود فراهم می کنند و از همه مهمتر اینکه ملاک های سنجش شاخص ها و کارکردهای عناصر فعال در این سیستم ها هرگز با مقیاس های کمی مورد تحلیل قرار نمی گیرد بلکه شاخص های کیفی در تعیین و درجه بندی عناصر دخیل می باشند 461 – در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان ضمن انجام دادن فعالیت هایا کسب تجربه درتولید مفاهیم شرکت دارند و نتایج هرتجربه رابطورمستقیم بدست می آورند 462 - در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان باافراد گروه خود به بحث وگفتگو می پردازند وافراد گروه با هم کارمی کنند گروه ها هنگام گزارش دادن به جمع، نظرات خودرابا گروه های دیگرمقایسه می کنند وبسیاری مطالب را ازیکدیگر می آموزندمعلم درحین ارائه شدن گزارش ها و پرسش و پاسخ درصورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی می کند وا اشتباهی رخ داده باشد آن را تصحیح می کندوبه فراگیری دانش آموزان یاری می رساند 463 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم راهنمای یادگیری است وبه جای پاسخ گویی مستقیم به پرسش دانش آموز می کوشد با طرح پرسش های متعدد دانش آموز را به طرف پاسخ صحیح هدایت کند و به جای آنکه مشکل دانش آموز راحل کندسعی دارد مسئله طرح کند ودا نش آموز را به اندیشیدن عادت می دهد 464 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم به دانش آموزان پاسخ کلیشه ای نمی دهد و از روش پرسش وپاسخ سنتی دوری می کند او پرسش هارا به طریقی مطرح می کندکه درکلاس قابل بحث باشد به عبارت دیگر پرسش فقطدارای یک پاسخ نباشد تا فرصت گفتگو برای همه دانش آموزان باشد 465 - در روش های یادگیری نوین و فعالمعلم هر دانش آموز را تشویق می کند که درباره ی موضوعی انتخابی از دیگران بپرسد کمک بگیرد اطلاعات دریافتی را جمع آوری کند وپس ازبحث در گروه نتایج را به جمع گزارش دهد هم چنین برای نظریه های خود وسایلی بسازد وتجربه کند ونتیجه را گزارش دهد |
منابع مورد استفاده :
1 – کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( 2 ) – کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، 1378 .
2 - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش ) ، دانشگاه تربیت مدرس . 1380 .
3 - طباطبایی ، سید غلامحسین . مقایسه مدیریت سنتی و نوین . ماهنامه مدیریت مدرسه ، شماره 8 ، اردیبهشت 1386 .
4 - نیکنامی ، مصطفی . جزوه درسی راهنمایی و نظارت تعلیماتی .
5 – وبلاگ دکتر محمد عطاران .
6 – سایت تبیان .
7 – وبلاگ مدیریت امور فرهنگی - مصطفی فیض ثابت .
8 – داشته ها و تجربیات شخصی مولف و استفاده از آثار تربیتی مکتوب دیگر .