نکات حیاتی برای گوش دادن موثر و ایجاد ارتباط موثر
نکات حیاتی برای گوش دادن موثر و ایجاد ارتباط موثر
گوش دادن موثر رازی است که میتواند باعث برقراری ارتباطی محکم بین ما و دیگران شود
خیلی ها تصور میکنند که در گفتگو، باید حرفهای بیشتری بزنند. در حالیکه این روزها میدانیم آن کسی که بیشتر گوش میکند و کمتر سخن میگوید، فرد مقبول جامعه به حساب میآید.
برای اینکه بتوانیم با دیگران ارتباط خوبی بسازیم، اول باید شنونده خوبی باشیم.
ابزارهای گوش دادن فعالانه که برخی از آن ها در زیر ارائه شده اند به شما کمک می کنند مکالمه و یا بحث موفقیت آمیزی داشته باشید:
بر سخنان فرد سخنگو تمرکز کنید.
اگر بخواهیم گفتگوی خوبی را شکل بدهیم، به جای اینکه فقط سخنرانی کنیم، باید به طرف مقابل هم توجه کنیم. بنابراین لطف کنید و به طرف مقابلتان هم فرصتی برای گفتگو دهید.
فراموش نکنید که گفتگو، یک اقدام دو طرفه است.
ارتباط چشمی خود را با فرد سخنگو حفظ کنید تا بداند که به او توجه دارید.
در یک گفتگو، باید فقط به طرف مقابل توجه کرد. غیر از حفظ ارتباط چشمیتان با طرف مقابل، حواستان باشد که کار دیگری هم نکنید. لطفاً با کلید یا موبایلتان بازی نکنید. گوش دادن موثر ساده است: لطفاً فقط گوش دهید!
فضل فروشی نکنید.
اینکه من فقط از افتخارات و داشتههایم تعریف کنم، گفتگو را به سمت یک میدان نبرد خواهد برد. راستش معمولاً هیچکس دوست ندارد شنونده افتخارات غلوآمیز دیگران باشد.
وقتی نمیدانید، سخنرانی نکنید!
انگار زشت است اگر ما وارد بحثی نشویم! نه آقا ! زشت وقتی است که ما اطلاعات مناسبی در حوزه بحث نداریم و همچنان وارد میشویم و نظر کارشناسی هم میدهیم.
برای داشتن یک گفتگوی سالم، خیلی وقتها میتوان صادقانه گفت که در این مورد اطلاعات مناسبی ندارم.
به رفتار طرف مقابلتان توجه کنید.
اگر مخاطب، حواسش جای دیگری است، شاید مشکلی دارد و الان فرصت مناسبی برای گفتگو با او نیست.
اگر به ساعت نگاه میکند، شاید دیرش شده است و باید برود.
بد نیست کمی از اصول زبان بدن مطلع باشیم تا در گفتگوها، دچار اشتباه نشویم.
به احساسات و عواطف طرف مقابل دقت کنید.
برای درک کامل پیام فرد سخنگو، هم به محتوا و هم به عواطف موجود در پیام توجه کنید. حرفی که میزند، با لحن خاصی بیان میشود که دنیای حرف نگفته میتواند در آن نهان باشد.
برای گوش دادن موثر ، قضاوت نکنید.
خیلی از ما عادت کردهایم که بشنویم تا بتوانیم خوب جواب بدهیم! بنابراین اصلاً گوش نمیدهیم و فقط دنبال دلیل و مدرکی برای حرفهای بعدی خودمان هستیم. با اولین حرف، ممکن است طرف را محکوم کنیم و هر وقت نوبت سخت گفتن ما شد، حکمی که صادر کردهایم را برایش بخوانیم!
ولی گفتگوی خوب، گفتگویی است که بهدور از قضاوت باشد.
سوالات باز بپرسید.
اگر بپرسید از کارتان راضی هستید، معمولاً جوابی ساده در قالب بله یا خیر، تحویل میگیرید. با این روش، گفتگوی خوبی شکل نخواهد گرفت.
اما اگر میخواهید گفتگوی طولانیتر و لذتبخشتری داشته باشید، سوالتان را کمی بازتر کنید. برای این کار میتوانید احساس را داخل کنید و یا از ترکیبات چهچیزی، چطور، چهکسی، چه زمانی، کجا و … استفاده کنید.
مثلاً میتوانید سوالتان را اینبار اینگونه بپرسید: در مورد کارتان چه احساسی دارید؟ از چه چیز آن خوشتان میآید؟
پرحرفی نکنید.
همانگونه که قبلاً هم گفتیم، در گفتگو باید هم گفت و هم شنید. ولی نکته مهم اینجاست که وقتی فرصت گفتن را داریم، کم و گزیده، سخن بگوییم. دیگران از آدم پرحرف خوششان نمیآید. مردم به کسی میگویند خوش صحبت که به اندازه صحبت میکند.
نشان دهید که توجه میکنید.
یک راه نشان دادن توجه، گفتن عباراتی مثل اوهوم و بله و … است. راه دیگرش هم این است که بعد از چند جمله از طرف مقابل، حرفهایش را با زبان خودتان خلاصه کنید و تحویلش دهید. با این روش، اگر برداشت اشتباهی کرده باشید، اصلاح میشود.
مانند یک مصاحبهگر، گفتگو کنید.
مصاحبهگرها، هدفشان کشف حقیقت است و کمتر حرف میزنند تا بتوانند حرفهای خوبی از طرف مقابلشان بشنوند. ما هم میتوانیم در گفتگوهایمان مثل آنها برخورد کنیم. گفتگویی با هدف کشف نیت و جان کلام طرف مقابل.
منبع: https://modiriran.ir/