کارکردهای مدیریت

15 واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم آموزشی فنلاند

چهارشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ۰۶:۵۶ ب.ظ

15 واقعیت شگفت انگیز در مورد سیستم آموزشی فنلاند

منتشر شده توسط SchoolAdvisor  24 مارس 2021

      فنلاند اخیراً توسط گزارش شادی جهانی سازمان ملل متحد برای چهارمین بار متوالی به عنوان شادترین کشور جهان انتخاب شد. یکی از جذابیت های فنلاند سیستم آموزشی آنهاست. سیستم آموزشی غیرمتعارف آن به سادگی با مخالفت با مدل متمرکز مبتنی بر ارزیابی که بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند، یکی از بهترین ها در جهان است.

در اینجا 15 حقیقتی که احتمالاً درباره سیستم آموزشی فنلاند نمی دانستید آورده شده است.

1 . بچه ها تا 7 سالگی مدرسه را شروع نمی کنند.

     کودکان تنها در سن 7 سالگی باید به مدرسه بروند، اگرچه امکان حضور در پیش دبستانی وجود دارد. سیستم آموزشی فنلاند با دادن آزادی یادگیری فراتر از برنامه درسی رسمی در سنین پایین، کودکان را تشویق به خلاقیت و تدبیر می کند.

2 . برخلاف سایر سیستم ها، دانش آموزان فنلاندی فقط باید در سن 16 سالگی در یک امتحان متمرکز شرکت کنند.   

       دانش‌آموزان در امتحانی شرکت می‌کنند که به عنوان آزمون کارشناسی ارشد فنلاند شناخته می‌شود تا واجد شرایط ورود به دانشگاه شوند. اما در طول 9 سال تحصیل اجباری آنها (بله، درست خواندید، فقط 9 سال!)، آنها تحت فشار یک سیستم مبتنی بر آزمون نیستند. تکالیف کمی هم وجود دارد!

3. همه بچه ها صرف نظر از توانایی، در یک کلاس درس آموزش داده می شوند.

     برای اطمینان از اینکه کودکان دارای ناتوانی های یادگیری یا رفتاری که در حال کوشش هستند عقب نمانند، مدارس وسایل کمک آموزشی را به کار می گیرند که یک سال بیشتر آموزش ببینند تا تلاش های معلم را تکمیل کنند.

4. کودکان در فنلاند در شش سال اول تحصیل به هیچ وجه مورد سنجش(امتحان) قرار نمی گیرند.

     در حالی که دانش آموزان سایر کشورها در هر ترم مدرسه برای کسب امتیاز در امتحانات تلاش می کنند، فنلاندی ها از فشار امتحان رها هستند. دلیلش این است که امتحانات و تست ها تا زمانی که دانش آموزان در سنین نوجوانی خود قرار نگیرند مورد سنجش قرار داده نمی شوند.

5. دولت برای یادگیری بچه ها کمک هزینه می دهد.

    بله، ما می دانیم. احمقانه به نظر می رسد، درست است؟ اما این یک واقعیت است. به دانشجویان در فنلاند کمک هزینه ماهانه حدود 500 یورو توسط دولت، علاوه بر تحصیل رایگان، که معمولاً تا 70000 دلار آمریکا در سال برای آمریکایی ها هزینه دارد، ارائه می کند.

6 . 93 درصد از فنلاندی ها از دبیرستان فارغ التحصیل می شوند.

     فارغ التحصیلی از دبیرستان یک نقطه عطف مهم برای یک نوجوان است. نرخ بالای فارغ التحصیلی از دبیرستان نشان می دهد که آموزش فنلاند آموزش با کیفیت را برای دانش آموزان در اولویت قرار می دهد که احتمال ترک تحصیل را کاهش می دهد.

7 . 43 درصد در هنرستان تحصیل می کنند.

      در سن 16 سالگی، دانش آموزان می توانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در دبیرستان هم ارز فنلاند شرکت کنند تا آنها را برای دانشگاه آماده کنند یا وارد آموزش حرفه ای شوند.

8 . دانش آموزان در مدرسه زبان های بیشتری یاد می گیرند.   

      آموزش زبان فنلاندی از روز اول مدرسه شروع می شود. در سن 9 سالگی، دانش آموزان زبان سوئدی (دومین زبان رسمی فنلاند) را شروع می کنند و در 11 سالگی شروع به یادگیری زبان سوم، معمولا انگلیسی می کنند. بسیاری از دانش آموزان حتی زبان چهارم را در حدود سن 13 سالگی می آموزند. دانش آموزان دو زبان اول خود را در آزمون کارشناسی ارشد برای قرار گرفتن در دانشگاه مورد آزمون قرار می گیرند.

9. دانش آموزان مدارس ابتدایی در فنلاند روزانه 75 دقیقه استراحت می کنند در حالی که در ایالات متحده به طور متوسط 27 دقیقه استراحت می کنند.

      دانش‌آموزان علاوه بر ساعت‌های استراحت بیش از حد معمول، پس از هر کلاس درس؛ 15 دقیقه استراحت نیز دارند. علاوه بر این، فعالیت بدنی در فضای باز بسیار تشویق می شود و برخی از دروس خارج از کلاس تدریس می شوند.

10 . معلمان فقط 4 ساعت در روز را در کلاس درس می گذرانند و 2 ساعت در هفته را برای پیشرفت حرفه ای وقت می گذارند.

      معلمان حداقل دو ساعت را صرف تهیه برنامه درسی و ارزیابی پیشرفت دانش آموزان به صورت هفتگی می کنند. با ساعات تدریس کمتر، تمام وقت دانش‌آموزان در کلاس گرفته نمی‌شوند و معلمان برای آماده شدن با مشکل مواجه نمی‌شوند.

11. برنامه درسی ملی تنها یک دستورالعمل راهنما است.

      معلمان این آزادی را دارند که بهترین روش های آموزشی را برای دانش آموزان خود انتخاب کنند. به معلمان دستورالعمل هایی در مورد آنچه باید آموزش دهند داده می شود، اما نسخه ای برای نحوه آموزش به آنها داده نمی شود. این نحوه ی عمل؛ به معلمان بسیار آموزش دیده اجازه می دهد تا برنامه درسی را برای آموزش گروه منحصر به فرد دانش آموزان خود ایجاد کنند.

12 . تمامی معلمان در فنلاند باید دارای مدرک فوق لیسانس باشند تا حقوق کامل دریافت کنند.

      برای تدریس در فنلاند به بیش از مدرک لیسانس و گواهی تدریس نیاز دارید. معلمان برای اینکه بتوانند برنامه درسی و ارزشیابی با کیفیتی را برای دانش آموزان خود برنامه ریزی کنند، باید دارای مدارک تحصیلی برتر باشند.

13. معلمان از بین 10 درصد فارغ التحصیلان برتر انتخاب می شوند.

      در بسیاری از کشورها ممکن است معلم شدن برای یک نفر آسان باشد. اما، در مورد فنلاند این گونه نیست؛ زیرا وکیل یا پزشک بودن در این کشور در مقایسه با معلم بودن آسان تر است. حتی زمانی که صلاحیت معلمی را دارید، باید برای اینکه در بین 10 درصد فارغ التحصیلان برتر باشید، رقابت کنید تا به عنوان یک معلم انتخاب شوید.

14 . واقعا شان و مقام معلمان مانند پزشکان و وکلا هستند.

      برخلاف اکثر کشورها، که حرفه معلمی دست کم گرفته می شود و به آن نگاه تحقیرآمیز دارند. معلمان در فنلاند دارای تحصیلات عالی هستند و به عنوان متخصص مورد احترام هستند. شان و مقام آنها برابر با وکیل و پزشک است.

15 .  معلمان دانش آموزان را همراهی می کنند.

     در اکثر کشورها (از جمله مالزی)، دانش آموزان هر سال یک معلم جدید دارند. در فنلاند، یک معلم به احتمال زیاد به مدت پنج سال با یک گروه از دانش آموزان باقی می ماند. این شیوه ی عمل به معلمان این فرصت را می دهد که با دانش آموزان خود پیوند برقرار کنند و همچنین دانش آموزان را به عنوان یادگیرنده بهتر بشناسند.

      علی رغم ویرانی های این بیماری همه گیر(کرونا)، فنلاند همچنان شادترین کشور جهان است. این حقایق شگفت انگیز در مورد سیستم آموزشی فنلاند نشان می دهد که چگونه این کشور رفاه و توسعه مردم خود را در اولویت قرار می دهد. دانش‌آموزان می‌توانند هر از چند گاهی به جای استرس سر امتحانات، بر یادگیری واقعی مهارت‌های زندگی تمرکز کنند که برای آینده‌شان مفید است.

برگردان به فارسی به کمک مترجم گوگل و ویراش توسط حسین حیدری تبار

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۳/۱۰
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی