کارکردهای مدیریت

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۴ ثبت شده است

کاش دانشجویان رشته های مدیریت در مسابقه هفت سین شرکت داشتند و هفت سین مدیریت را ارایه می کردند چون هفت عنصر سازمانی که بر اثربخشی سازمانی تاثیر قابل توجهی دارند، همه در زبان انگلیسی با حرف S آغاز می شوند یعنی، استراتژی - ساختار - سیستمها - کارکنان - سبک - ارزشهای مشترک - مهارتها.

strategy- structur- systems- staffs- style- shared values- skills

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۳۵
حسین حیدری تبار(استرون)

تعاریف تحول سازمان

* تحول سازمان ، فعالیت یا تلاشی است (1) برنامه ریزی شده (2)   در سراسر سازمان (3)  که  به وسیله مدیریت عالی سازمان اداره شده و (4) اثر بخشی  و  سلامتی  سازمان را  از طریق  (5) برنامه های تغییربرنامه ریزی شده در فرایندهای سازمان، با استفاده از علوم رفتاری افزایش  می دهد ( بک هارد 1969) 

* تحول سازمان پاسخی برای تغییر و نوعی استراتژی پیچیده آموزشی برای تغییر باورها ، نگرشها ، ارزشها و ساختار سازمان به شمار می رود، به طوری که این عوامل بتوانند خود را با تکنولوژیها ، بازارها و چالش های جدید و همین طور با سرعت تغییر در شرایط و محیط ، بهتر تطبیق دهند. ( بنیس 1969 ) 

* تحول سازمان  می تواند به عنوان فعالیتی برنامه ریزی شده و پایدار برای بکارگیری علوم رفتاری به منظور بهبود سیستم ، با استفاده از روشهای تحلیلی و تحقیقی به کمک خود افراد ، تعریف شود. ( شمک و مایلز 1971 )

* تحول سازمان عبارت است از یک فرایند برنامه ریزی شده ، شامل تغییر فرهنگ سازمانی به سوی فرهنگی که در آن فرایندهای گروهی و جمعی نهادینه شده اند . ( بورک و هورن اشتاین 1972 ).

* اهداف تحول سازمان عبارت اند از : (1) افزایش سازگاری بین ساختار ، فرایندها ، استراتژی ، افراد و فرهنگ سازمان (2) ایجاد و توسعه راه حلهای نو و خلاقانه در سازمان (3) توسعه توانایی نوسازی خویشتن در سازمان ( بیر 1980 ).

* تحول سازمان فرایندی است سازمانی برای درک و تحول همه فرایندهای اصلی سازمان که ممکن است برای انجام یک وظیفه یا تحقق اهدافی ایجاد شود. به عبارت دیگر تحول سازمان فرایندی است برای بهبود فرایندها و این هدفی است که اساساً تحول سازمان به قدمتی 25 ساله به دنبال آن بوده است ( ویل 1989).

* تحول سازمان ، مجموعه ای از نظریه ها ، ارزشها ، استراتژیها و فنون مبتنی بر علوم رفتاری است که در فرایند تغییر برنامه ریزی شده محیط کاری سازمانی ( به منظور افزایش بهبود عملکرد فردی و سازمانی ، از طریق تغییر رفتار اعضای سازمان در شغلشان ) بکار گرفته می شوند.  ( پوراس و رابرتسون 1992 ).

* تحول سازمان عبارت است از کاربرد سیستمی همه جانبه دانش علوم رفتاری برای بهبود برنامه ریزی شده و تقویت استراتژیها ، ساختارها و فرایندهای سازمانی در جهت ارتقاء اثر بخشی سازمان ( کامینگز و ورلی 1993 ).

* تحول سازمان عبارت است از فرایند برنامه ریزی شده در تغییر فرهنگ یک سازمان از طریق بهره گیری از نظریه، پژوهش و فنون علوم رفتاری(بورک 1994 ).

* تحول سازمان ، فعالیت یا تلاشی است (1) برنامه ریزی شده (2)   در سراسر سازمان (3)  که  به وسیله مدیریت عالی سازمان اداره شده و (4) اثر بخشی  و  سلامتی  سازمان را  از طریق  (5) برنامه های تغییربرنامه ریزی شده در فرایندهای سازمان، با استفاده از علوم رفتاری افزایش  می دهد ( بک هارد 1969) 

* تحول سازمان پاسخی برای تغییر و نوعی استراتژی پیچیده آموزشی برای تغییر باورها ، نگرشها ، ارزشها و ساختار سازمان به شمار می رود، به طوری که این عوامل بتوانند خود را با تکنولوژیها ، بازارها و چالش های جدید و همین طور با سرعت تغییر در شرایط و محیط ، بهتر تطبیق دهند. ( بنیس 1969 ) 

* تحول سازمان  می تواند به عنوان فعالیتی برنامه ریزی شده و پایدار برای بکارگیری علوم رفتاری به منظور بهبود سیستم ، با استفاده از روشهای تحلیلی و تحقیقی به کمک خود افراد ، تعریف شود. ( شمک و مایلز 1971 )

* تحول سازمان عبارت است از یک فرایند برنامه ریزی شده ، شامل تغییر فرهنگ سازمانی به سوی فرهنگی که در آن فرایندهای گروهی و جمعی نهادینه شده اند . ( بورک و هورن اشتاین 1972 ).

* اهداف تحول سازمان عبارت اند از : (1) افزایش سازگاری بین ساختار ، فرایندها ، استراتژی ، افراد و فرهنگ سازمان (2) ایجاد و توسعه راه حلهای نو و خلاقانه در سازمان (3) توسعه توانایی نوسازی خویشتن در سازمان ( بیر 1980 ).

* تحول سازمان فرایندی است سازمانی برای درک و تحول همه فرایندهای اصلی سازمان که ممکن است برای انجام یک وظیفه یا تحقق اهدافی ایجاد شود. به عبارت دیگر تحول سازمان فرایندی است برای بهبود فرایندها و این هدفی است که اساساً تحول سازمان به قدمتی 25 ساله به دنبال آن بوده است ( ویل 1989).

* تحول سازمان ، مجموعه ای از نظریه ها ، ارزشها ، استراتژیها و فنون مبتنی بر علوم رفتاری است که در فرایند تغییر برنامه ریزی شده محیط کاری سازمانی (به منظور افزایش بهبود عملکرد فردی و سازمانی ، از طریق تغییر رفتار اعضای سازمان در شغلشان ) بکار گرفته می شوند.  ( پوراس و رابرتسون 1992 ).

* تحول سازمان عبارت است از کاربرد سیستمی همه جانبه دانش علوم رفتاری برای بهبود برنامه ریزی شده و تقویت استراتژیها ، ساختارها و فرایندهای سازمانی در جهت ارتقاء اثر بخشی سازمان ( کامینگز و ورلی 1993 ).

* تحول سازمان عبارت است از فرایند برنامه ریزی شده در تغییر فرهنگ یک سازمان از طریق بهره گیری از نظریه ، پژوهش و فنون علوم رفتاری(بورک 1994 ).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۲۰
حسین حیدری تبار(استرون)

هفت سین اداری مجموعه فعالیتهایی‌است برای ایجاد وحفظ محیط‌سازمان یافته،مرتب،پاکیزه، زیبا،دلپذیر ،استاندارد وبا انضباط برای انجام کار در سازمانهای آیرانی نشئت گرفته از ۷سین عید نوروز برای طراوت طبیعت سازمانها .به امید روزی که سازمانهای مانیز رنگ وبوی بهار داشته باشند.

(s 5)از اولین حروف 5 واژه ژاپنی گرفته شده که به 5سین فارسی ‌مترادف وهم معنی شده است.

1.سواکردن‌ودور کردن (سئی ری)seiri

2.سامان دادن ومرتب چیدن (سئی تون)seiton

3.سپیدی وپاکیزگی(سئی سو)seiso

4.سعی در حفظ مطلوب(سئی کتسو)seiketsu

5.سازمان یافتگی وانضباط(‌ شیتسوکه) shitsuke

دربرخی از شرکت های ژاپنی از جمله در کارخانهISUZU دو اصل دیگر رابه آن افزوده اندواین نظام را در آن کارخانه ها به‌صورت (۷S) یا (7سین فارسی )اجرامی کنند. این دو اصل عبارتند از:

۶.سخت کوشی(شیکاری یارو)shikkari yaru

7.سماجت در انجام کار خوب تا مرز عادت  (شوکان)shukkun      

ٔ....ٔٔ........................ٔ....................................................................                 اکنون توجه شما مدیران عزیز را به مفاهیم هفت گانه یا هفت سین سازمانی که در تغییر و تحول سازمان باید به آنها توجه نمود جلب می نماییم:

1 .ساختار: هر مدیری می بایست نسبت به شناخت ساختار سازمانی مطابق با ویژگی های سازمان تحت مدیریت خود اهتمام ورزد.

2 . سلسله مراتب: شناخت سلسله مراتب و اصول مترتب بر آن و اشاعه و آموزش آن در سازمان برای مدیران واجب است.

3 . سازماندهی: مدیران باید بهترین شیوه های تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آنان را به منظور کسب اهداف سازمانی بدانند؛ که این فرآیند در واقع مفهوم سازماندهی است.

4 . سامانه: داشتن تفکر جامع و سیستمی در سازمان ضرورتی انکارناپذیر برای مدیران است. به عبارت دیگر به کارگیری سیستم های مطابق با شأن و نیاز سازمان برای مدیران مهم است.

5 . سکوت: اگر خرد ده مرحله داشته باشد نُه مرحله آن سکوت است. چه بسا مدیران با سکوت به موقع در انجام اجرای مهارت های ارتباطی خود، زمینه های موفقیت دوچندان را فراهم می سازند.

6 . سپاسگزاری: تشکر و سپاسگزاری به موقع از کارکنان و جبران خدمات آنان، ضمن افزایش انگیزش آنها زمینه های تعالی سازمان را فراهم می سازد.

7 . سخت کوشی: کوشش و تلاش و پیگیری های مجدانه مدیر، ضامن انکارناپذیر دستیابی به موفقیت در سازمان و تحول آن است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۱۸
حسین حیدری تبار(استرون)

اگر می خواهیم سال آینده سازمانمان را متحول کنیم


قال رب اشرح لی صدری ویسر لی أمری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی واجعل لی وزیرا من أهلی...(آیه 25 تا 29 سوره طه)

قال رب اشرح لی صدری

* تحمل و بردباری: در راه انجام دادن تغییر و تحول بایستی بردباری خویش را بالا ببریم زیرا که سعه صدر و بردباری دست افزار سروری و سالاری است. و هر چه میزان آگاهی، انسان افزایش یابد دیدش وسیع تر و تحملش افزون تر می گردد. هم چنین عشق به کار و به زیر مجموعه و پرسنل تحمل انسان را افزون می کند.

ویسر لی أمری

* تسهیل: نتیجه و بازتاب تفکر، سهولت در انجام دادن امور است. یک مدیر فکور همیشه کوتاه ترین راه را برای رسیدن به مقصد انتخاب می کند، راهی که مبتنی بر تفکر باشد.

واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی

* تفهیم: مدیر بایستی هدف، چگونگی و نتیجه اجرای برنامه تغییر و تحول را برای همه ی کسانی که در تحقق آن مؤثر یا از آن تاثیر می پذیرند، روشن کند و موافقت و حمایت آنها را به دست آورد. زیرا که ابهام عامل اضطراب و نگرانی و مانع اقدام و همراهی است. 

واجعل لی وزیرا من أهلی...

* مشارکت: عامل تغییر و تحول(کارگزار یا مشاور) باید تشریک مساعی اعضای سازمان را درمسیری سازنده به کاربگیرد،یعنی از طریق ارزش دادن به آموزش و توسعه، تشویق نواندیشی، نوسازی و نوآوری، کارکنان را به فراگیری مهارت جدید مشوق باشد تا افراد در این مسیر کوشش لازم را به عمل آورند.

نتیجه اینکه؛ برای تحقق تغییر و تحول نیازمند؛ دیدگاه(چشم انداز)، مهارت، انگیزه، منابع و برنامه اجرایی هستیم و موفقیت در این راه مرهون داشتن نیروی انسانی دارای ایمان راسخ(مومن)، قلب گرم(عاشق)، مغز سرد(عاقل) و اندام ولرم(سالم) است.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ اسفند ۹۴ ، ۲۰:۱۲
حسین حیدری تبار(استرون)