401 - درون داد محور است |
401 - فرآیند محور است |
402 - توسعه منابع انسانی مد نظر است |
402 - توسعه انسانی مد نظر است |
403 - نظام تک کتاب درسی |
403 - نظام چند رسانه ای |
404 - ایستایی |
404 - پویایی |
405 - کمبود اعتبارات |
405 - سهم واقعی اعتبارات |
406 - تصدی گری دولت |
406 - مشارکت مردم |
407 - انفعال |
407 - فعالیت |
408 - دولت مجری است |
408 - دولت نظارت می کند |
409 - نیروی انسانی مازاد |
409 - نیروی انسانی کافی |
410 - فرسودگی شغلی بالا |
410 - نشاط و سرزندگی |
411 - مدیران معتقد به تئوری X |
411 - مدیران معتقد به تئوری Y |
412 - بخشی نگری |
412 - فرا بخشی |
413 - در صد قبولی |
413 - پیشرفت تحصیلی |
414 - شبه تربیت |
414 - تربیت |
415 - یادگیری سطحی |
415 - یادگیری عمیق |
416 - نا امنی |
416 - امنیت |
417 - قالب نگری |
417 - محتوا نگری |
418 - فرد محوری |
418 - برنامه محوری |
419 - کار فردی |
419 - کار گروهی |
420 - حفظ معلومات |
420 - کشف استعداد |
421 - اداره محوری |
421 - مدرسه محوری |
422 - مدیریت بر افراد |
422 - مدیریت بر سیستم ها |
423 - مدیر محوری |
423 - معلم محوری |
424 - معلم محوری |
424 - دانش آموز محوری |
425 - ارزشیابی روزمره |
425 - ارزشیابی هدفمند |
426 - کتاب حجیم |
426 - کتاب متناسب و مناسب |
427 - امتحان مکرر |
427 - ارزشیابی مستمر |
428 - معلم سوال های بسته ای می کند که مستلزم جواب های کوتاه و از پیش تعیین شده است |
428 - معلم به طور منظم سوال های باز می کند که پاسخ آن یک یا دو جمله می شود و پاسخ درست از پیش تعیین شده هم برای آن ها وجود ندارد |
429 - معلم زمان کوتاهی را به پاسخ دادن دانش آموزان اختصاص می دهد ، و وقتی دانش آموزی از پاسخ خود مطمئن نیست ، به سرعت به سراغ دانش آموز دیگر می رود |
429 - معلم همیشه زمان طولانی تری را برای پاسخ اختصاص می دهد تا دانش آموز نامطمئن را به ادامه ی پاسخ دادن تشویق کند |
430 - معلم علاقه دارد که دانش آموزان پاسخ « درست » بدهند . و وقتی روشن می شود که پاسخ دانش آموزی غلط است ، دیگر گوش نمی دهد |
430 - معلم به آنچه دانش آموزان فکر می کنند ، علاقه ی آشکاری نشان می دهد و به دقت به گفته های آنان گوش می دهد ، حتی پس از آن که روشن شود اشتباه کرده اند |
431 - معلم پاسخ ها و نظریات را با عنوان ( درست یا غلط ) به شکلی که بیان می شوند قبول می کند |
431 - معلم به طور مکرر از دانش آموزان می خواهد پاسخ ها و نظریات خود را توجیه و تشریح کنند |
432 - معلم تمامی پاسخ های دانش آموزان را مورد قضاوت قرار می دهد . و با سرعت و مهارت پاسخ ها و نظریات « غلط » را درست می کند |
432 - معلم اغلب با پذیرفتن پاسخ ها به صورت بی طرفانه ، قضاوت کردن را به تاخیر می اندازد و از شرکت دانش آموزان در بحث قدردانی می کند و دانش آموزانی را که به عقاید او با تردید می نگرند مورد تشویق قرار می دهد |
433 - معلم مصمم است در زمانی ثابت و از طریق معین از موضوع ( الف ) به ( ب ) برود و پیوسته نظریات جانبی را قطع می کند |
433 - معلم از نظر زمان و طریق تا حدی از نظر مقصد ، انعطاف پذیر است . با دانش آموزان برای کشف و به کارگیری اندیشه ها تشریک مساعی می کند |
434 - معلم وظایف را طوری تعیین می کند و سازمان می دهد که دانش آموزان برای دنبال کردن دستورها تحت فشار قرار بگیرند |
434 - معلم وظایف را طوری تعیین می کند و سازمان می دهد که امکان بررسی ، آزمایش دادن و ارتباط به وسیله دانش آموزان ممکن باشد |
435 - معلم بر یادگیری " چه باید کرد " بیشتر تاکید دارد تا " چرا باید چنین کرد " . قواعد ، روش ها و فرمول های بسیاری را ارایه و تدریس می کند . |
435 - معلم بر دلایل و اصول تاکید می ورزد و دانش آموزان را تشویق می کند که در همان لحظه در مورد این که " چه باید بکنند " تمرین نمایند ؛ تعداد قواعد ، روش ها و فرمول ها را نیز به حداقل می رساند |
436 - معلم درخواست یادداشت برداری و جزوه نویسی می کند 437 – دانش آموز انسانی پذیرا یا ایستاست و دارای ویزگی های زیر می باشد : 1 – تملق و تعارف
2 – استفاده از دروغ مصلحت آمیز 3 – ابن الوقت بودن 4 – ترس از تفکر خلاق و تعلیل ( علت یابی ) 5 – ترس از انتقاد 6 – ترس از ابتکار و خلاقیت 7 – ترس از تغییر ، علاقه به یکنواختی 8 – نیازمند و انگلی زیستن 9 – بی میلی به کار و کوشش ( مخصوصاً کار بیش تر ) 10 – فعالیت به سبب تحریک از خارج 11 – نداشتن اعتقاد و اعتماد به نفس لازم 12 – خود را کم ارزش یا بی ارزش پنداشتن 13 – ثابت نگه داشتن تجارب و اطلاعات خود و معتبر شمردن آن ها
14 – ارزش مادی قایل شدن به زمان 15 – به انتظار پیدایش امکانات نشستن 16 – غالباً مایوس و نا امید بودن 17 – اجتناب از ارزیابی خویشتن 438 - تربیت دینی معطوف به " دین دهی " ( آسیب زا ) است و دارای ویژگی های زیر است : 1 – دگر بنیاد تصنعی 2 – اکتسابی و انتقالی 3 – دگر ساخته و برون زا 4 – رعب آور و خوف آمیز 5 – محدود کننده و اسارت زا 6 – شکل گرا و ایستا 7 – کوششی و کشانگر 8 – حفظی و مجازی 9 – تقلیدی و تحمیلی 10 – ریاکارانه و چند گانه 11 – سطحی و بیرونی 12 – دنیا مدار و ظاهر گرا 13 – تکلیف مدار و محصول گرا 14 – تراکمی و تحکمی
15 – کاهنده و میرنده 16 – اندیشه آموز و فعل پذیر 17 – عادت پرست و آیین پرست 18 – حصولی و لسانی 19 – جهان آگاهی و جهان بینی 20 – رام کننده و وابسته ساز 21 – بندگی منفور 22 – مقلد دانش و اطلاعات دینی 23 – اشباع کننده و تهوع آور 24 – پایشی دگر کنترلی 25 – نسخه برداری و اقتباسی 26 – کالبد اندیش و کمیت گرا 27 – ایمان مبتنی بر مغز و ذهن 28 – دین معاش اندیش 29 – ایمان ابزاری و مادی 30 – امنیت محیطی و کالبدی 31 – سعادت وابسته 439 – کتاب محور است 440 – آموزش کنترل شده است 441 – فضای یادگیری محدود است 442 – ارایه راه حل های شناخته شده 443 – آموزش کلیه کلاس 444 – تنوع کم در فعالیت ها 445 – تفکر همگرا آموزش داده می شود |
436 - معلم رونویسی را به حداقل می رساند 437 – دانش آموز انسانی فعال و دارای ویژگی های زیر است : 1 – نفرت از تملق و برخورداری از صراحت لهجه 2 – بیزاری از هر گونه دروغ گویی و دروغ پردازی 3 – ثبات شخصیت و ثبات عاطفی داشتن 4 – مشتاق تفکر خلاق و تعلیل 5 – انتقادگر بودن ( انتقاد از خویشتن قبل از دیگران ) 6 – کوشش برای ابتکار و خلاقیت 7 – نفرت از یکنواختی و تلاش برای تغییر 8 – نفرت از هر گونه طفیلی بودن 9 - رغبت فزاینده به کار و کوشش 10 – فعالیت به سبب انگیزش یا خواست درونی 11 – بهره مندی از اعتقاد و اعتماد به نفس 12 – خود را ارزشمند پنداشتن 13 – ارزشیابی مداوم تجارب خود و کوشش برای افزایش و تکامل آن ها 14 – ارزش حیاتی دادن به زمان 15 – تلاش برای به وجود آوردن امکانات 16 – پیوسته امیدوار بودن 17 – دایماً خود را ارزیابی کردن 438 - تربیت دینی معطوف به " دین یابی " ( کمال زا ) است و دارای ویژگی های زیر است : 1 - خود بنیاد فطری 2 - اکتشافی و ارتجالی 3 - خود یافته و درون زا 4 - وجدآور و شوق آمیز 5 - انبساط دهنده و رهایی بخش 6 - معناگرا و پویا 7 - جوششی و کنشگر 8 - شهودی و عرفانی 9 - عقلانی و اقناعی 10 - خالصانه و یگانه 11 - عمقی و درونی 12 - عقبی مدار و باطن گرا 13 - حق مدار و فرآیند گرا 14 - تحولی و تعاملی 15 - بالنده و زاینده 16 - اندیشه ساز و خلاق 17 - عادت گریز و شالوده شکن 18 - حضوری و وجودی 19 - جان آگاهی و جان بینی 20 - فتح کننده و آزاد منشانه 21 - بندگی مطبوع 22 - مولد بینش و بصیرت دینی 23 - اشتیاق زا و اشتهاآور 24 - پویشی خود کنترلی 25 - یاد آوری و باز آفرینی 26 - جوهر اندیش و کیفیت گرا 27 - ایمان مبتنی بر قلب و دل 28 - دین معاد اندیش 29 - ایمان قدسی و تجربی 30 - امنیت روانی و روحی 31 - سعادت خود یافته 439 – پژوهش محور است 440 – آموزش آزاد است 441 – فضای یادگیری نا محدود است 442 – ارایه راه حل های جدید برای حل مساله 443 – آموزش به صورت گروه های کوچک 444 – متنوع بودن فعالیت ها 445 – تفکر واگرا آموزش داده می شود |
منابع مورد استفاده :
1 – کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( 2 ) – کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، 1378 .
2 - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش ) ، دانشگاه تربیت مدرس . 1380 .
3 - طباطبایی ، سید غلامحسین . مقایسه مدیریت سنتی و نوین . ماهنامه مدیریت مدرسه ، شماره 8 ، اردیبهشت 1386 .
4 - نیکنامی ، مصطفی . جزوه درسی راهنمایی و نظارت تعلیماتی .
5 – داشته ها و تجربیات شخصی مولف و استفاده از آثار تربیتی مکتوب دیگر .