کارکردهای مدیریت

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

هرم موفقیت

تعریف John Wooden  از موفقیت این است:

«موفقیت یک پدیده روانی است که نتیجه مستقیم رضایت از خود است ، دانستن اینکه شخص تلاش کرده تا بهترین نتیجه را بگیرد که در توان و ظرفیت اوست.» موفقیت نوعی آرامش ذهنی است که نتیجه ی مستقیم یک رضایت کامل از خود است، آن هم در زمانی که تمام تلاش خود را به کار گرفته اید تا به جایگاهی که قابلیت آن را دارید دست یابید و در آن جایگاه، بهترین باشید.                                هرم موفقیت وودن شامل بخشهای زیر است:

کوشا بودن (Industrious): کاری است که باید انجام شود، توضیحی برای کار کردن وجود ندارد!

دوستی (Friendship): دو مشخصه یک رهبر برای برقراری ارتباط با اعضای تیم، احترام و همدلی است. این دو به همان اندازه که در دوستی مهمند، در رهبری هم مهم هستند.

صداقت (Loyalty): باید شجاعت این را داشت که با اعضای تیم صادق بود. اما برای اینکار اول باید با خودت، استانداردهایت، سیستمت و ارزشهایت صادق باشی. مصالحه کردن در این موارد خصوصاً سریع گذشتن از آنها، خیانت به خودتان است.

همکاری (Cooperation): همکاری و تعاون در تقسیم ایده ها، اطلاعات، خلاقیت، مسئولیت ها و وظایف لازمه یک رهبری خوب است.

اشتیاق (Enthusiasm): تو باید کاری را که میکنی از ته قلب عاشقانه دوست داشته باشب. بدون این علاقه نمیتوانی با تمام وجود کار کنی. اگر رهبر هستی یا میخواهی رهبر شوی، باید اشتیاق و علاقه داشته باشی.

تسلط بر خود (Self Control): بالا رفتن از پله های ترقی مشکل است. اما بالا ماندن به مراتب سخت تر خواهد بود. برای هردو، تسلط به خود لازم است.

گوش به زنگ بودن (Alertness): هنگامی که میخواهی از بهترین ظرفیت هایت استفاده کنی، گوش بزنگی کارها را آسانتر می کند. میتوانی از حریف جلوتر باشی می توانی نقطه ضعفت را تشخیص بدی و سریعاً برطرف کنی. سازمان هایی که گوش بزنگی نداشته باشند معمولاً می گویند «ما از کجا میدانستیم؟»

پیشقدم بودن (Initiative): عمیقاً باور داشته باش که کاری نکردن، بزرگترین باخت زندگی است. ممکن است اشتباه کنی، ولی اگر این اشتباه از سر بی توجهی، بی نظمی یا حرکات احساسی نباشد، باید به عنوان قسمتی از مسیرت بپذیری.

مصمم بودن (Intentness): توانایی مقاومت در مقابل وسوسه و ادامه دادن، تمرکز بر هدف با پافشاری. بی صبری یعنی زیاده خواهی آن هم در زمان کم. مصمم بودن خواستن چیزی نیست. مصمم بودن کاری را انجام دادن است آن هم برای زمانی زیاد

شرایط مناسب (Condition): شما نمی توانید بدون داشتن شرایط مناسب چه جسمی و چه روحی کاری را درست انجام دهید. چگونه شرایط مناسب داشته باشید؟ تمرین کنید که میانه رو باشید و در زندگی خود تعادل ایجاد کنید.

مهارت ‌(Skill): مهارت یعنی انجام تمام کار نه قسمتی از آن. به نظر من رهبران بزرگ، دانش آموزانی همیشگی هستند. تأثیرگذارترین رهبران آنهایی هستند که دریافته اند مهمترین چیز یادگیری است.

روحیه گروهی (Team Spirit): روحیه تیمی یعنی شما آماده باشید که ملاحظات فردی را فدای صلاح جمع کنید. تلاش فردی باید در راه پیشرفت تیم باشد. فرقی ندارد که تیم ورزشی، کاری، خانواده یا تجمع باشد.

بر قراری تعادل (Poise): نه باید از این طرف بام بیفتی نه از آن طرف! برقراری تعادل هدیه ایست که به خودت میدهی.

اعتماد به نفس (Confidence): لازمه اعتماد به نفس احترام گذاشتن به مافوق است نه ترسیدن از او. اعتماد به نفس باید کنترل شود تا فاسد نشود و تبدیل به گستاخی نشود.

شکوفایی رقابتی (Competitive Greatness): اگر شما در مقام رهبری هستید باید به اعضای تیم خود یاد دهید که عاشق منازعه باشند اما فقط زمانی که شما و خودشان در آن شکوفایی رقابتی ببینند. تنها چیزی که باید از آن ترسید، این است که کسی از تمام وجود خود در تیم استفاده نکند.

منبع: مدیران ایران خانم دکتر ندا مفاخری

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۰۰ ، ۱۰:۴۲
حسین حیدری تبار(استرون)