کارکردهای مدیریت

تفاوت ارزیابی با ارزش یابی

شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱ ق.ظ

تفاوت ارزیابی با ارزش یابی

ارزیابی(Apprisal) یعنی اینکه عملکرد فرد یا یک گروه را اندازه گرفته و با خودش مقایسه کنیم.

ارزش یابی(Evaluation) یعنی اینکه عملکرد فرد را ارزیابی می کنیم ولی بعد آن را با دیگران مقایسه کنیم.

پس اول باید ارزیابی اتفاق بیافتد بعد ارزش یابی، در واقع ارزیابی مقدمه ارزش یابی است.(منبع: تئوری های مدیریت غلامعلی طبرسا)

تفاوت ارزیابی با ارزش یابی

تفاوت اصلی بین ارزیابی و ارزش‌یابی در روش و هدف استفاده از آنها است.

ارزیابی به معنای بررسی و ارزش‌گذاری عملکرد، کارایی یا کیفیت چیزی است. در این روش، معمولاً ملاک‌های مشخص و قابل اندازه‌گیری تعریف می‌شود تا بتوان عملکرد چیز مورد نظر را با استفاده از آنها سنجید. به عبارت دقیق‌تر، در ارزیابی، عملکرد چیز مورد نظر با استفاده از پارامترهای قابل سنجش و قابل تحلیل به صورت کمّ و کسّ پاسخ داده می شود.

اما در ارزش‌یابی، هدف بیان کیفیت یک چیز یا شخص است. در واقع، در حالاتی که نمی توان پارامتر ها را به صورت کمّ و کسّ سنجید (به عنوان مثال: خلاقیت یک هنرمند) یا وقتی که ملاک های کمّ و کسّ قابل تعریف نیستند (به عنوان مثال: ارزش یک اثر هنری)، از ارزش‌یابی استفاده می‌شود. در این روش، به جای استفاده از پارامترهای قابل سنجش، بیانگران کیفیت چیز مورد نظر به صورت کلامی و توصیفی است.

به طور خلاصه، ارزیابی براساس پارامترهای قابل سنجش و قابل تحلیل صورت می‌گیرد، در حالی که ارزش‌یابی براساس بیانگران کیفیت چیز مورد نظر صورت می گیرد.(منبع: هوش مصنوعی chatgpt)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۴/۳۱
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی