کارکردهای مدیریت

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

اولویت نگاه به ........ باشد تا به .......(4)

123 - اولویت نگاهت به یافتن و رفع معایب خویش باشد تا به پرداختن به عیوب دیگران

124 -  اولویت نگاهت به تربیت کارکنان شایسته جانشینی خویش باشد تا به حذف یا جلوگیری از رشد افراد کاندیدای جانشینی  خود

125 -  اولویت نگاهت به دست یابی به آنچه صلاح تو در آن است، باشد نه به آنچه می خواهی

126 -  اولیت نگاهت به نوشتن باشد تا به صحبت کردن

127 - اولویت نگاهت به تغییر رفتار باشد تا به تغییر دانش

128 -  اولویت نگاهت به شناخت حق و باطل باشد تا به قبول مدعیان حق و رد متهمان به باطل

129 -  اولویت نگاهت به اعلام احراز نشدن صلاحیت(در گزینش افراد) باشد تا به صدور حکم به عدم صلاحیت آنها

130 - اولویت نگاهت به داشتن اعتدال در فکر و رفتار باشد تا به افراط و تفریط

131 -  اولویت نگاهت به سخن باشد تا به گوینده سخن

132 - اولویت نگاهت به مرامنامه احزاب و گروههاباشد تا به عنوان و آرم آنها

133 -  اولویت نگاهت به رفتار و عملکرد احزاب و گروهها باشد تا به مرامنامه آنها

134 -  اولویت نگاهت به استفاده از گروه ها و سازمان های غیر رسمی باشد تا به تقابل یا تلاش برای حذف آنها 

135 - اولویت نگاهت به تفکر جهانی و عمل منطقه ای باشد تا به تفکر منطقه ای و عمل جهانی

136 - اولویت نگاهت به فراهم کردن زمینه یادگیری باشد تا به یاد دادن

137 - اولویت نگاهت به محبت کردن به دیگران باشد تا به محبوب دیگران شدن

138 - اولویت نگاهت به تفویض اختیار باشد تا به متمرکز کردن اختیارات برای خود

139 - اولویت نگاهت به گره زدن زندگی به یک هدف باشد تا به آدم ها و اشیاء و ...

140 - اولویت نگاهت به بالا بردن قدرت استدلالت با شد تا به بالا بردن صدایت

141 - اولویت نگاهت به ارزش داشتن باشد تا به موفق بودن

142 - اولویت نگاهت به دادن امکان استمرار طرف مقابل(در بحث) به بحث و استدلال باشد تا به بن بست کشاندن او

143 - اولویت نگاهت به یکجا نگفتن همه ی دلایل و آنچه را که می دانید باشد تا به روکردن یکجای آنچه در اختیار دارید 

144 - اولویت نگاهت به حفظ و استفاده درست از آنچه به دست آورده اید، باشد تا به دست آوردن چیزهای جدید

145 - اولویت نگاهت به هوشمندانه خرج کردن باشد تا به کم خرج کردن

146 - اولویت نگاهت به استفاده از مدیران برون سازمانی(در هنگام وجود تعارض در داخل سازمان) باشد تا به انتصاب نیروهای درون سازمان

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۴ ، ۱۸:۳۸
حسین حیدری تبار(استرون)

ویژگیهای زمامداران از دیدگاه افلاطون

1- زمامدار مدینه فاضله به خاطر انجام وظیفه زمامداری ،مدینه فاضله را می پذیرد نه به خاطر هیچ توقع وچشم داشت دیگری که این امر بر خلاف اکثر زمامداران امروزه دنیاست که به خاطر قدرت ،شهرت ،ثروت ارضاء حس خودخواهی جاه طلبی وارد عرصه حکومت وسیاست می شوند از دیدگاه افلاطون ثروت واقعی برای زمامداران گنجینه هایی پر ازطلا وجواهرات نیست بلکه ثروت واقعی که صاحب ثروت را به اوج کمال انسانی می رساند برای زمامدار واقعی برخورداری از حکمت ،عدالت، خویشتنداری،شجاعت ودیگر خصا ئص نیکوی انسانی است. از دیدگاه افلاطون اگر زمامداران به دنبال مال ،ثروت ،قدرت وشهرت باشند این کار در نهایت به جنگ وستیز ونابودی جوامع بشری می انجامد

2- زمامدار مدینه فاضله افلاطون به حزب و گروه خاصی وابستگی وتعلق ندارد بلکه بدون استثنا به همه افراد وطبقات جامعه تعلق دارد

3- زمامدار مدینه فاضله افلاطون حتی زن وفرزند ندارد چون داشتن زن وفرزند وابستگی وتعلق خصوصی به بار می اورد وچون زمامدار مدینه فاضله خانواده خاصی ندارد همه افراد مملکت را خانواده خویش تلقی میکند

4- زمامدار مدینه فاضله افلاطون حتی پدر ومادر خاصی ندارد وچون پدر ومادر خاصی ندارد همه افراد مدینه پدر ومادر خویش تلقی می نماید بنا بر این از دید گاه افلا طون چون فرمانروای مدینه فاضله نه ثروت خصوصی ونه خانواده خاصی وپدر ومادر خاصی دارد همه وجود خود وقف خدمت به مدینه فاضله می نماید  

منبعhttp://afkaresiyasi.blogsky.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۴ ، ۱۸:۱۹
حسین حیدری تبار(استرون)

اولویت نگاه به ................ باشد تا به ................. (3)

98 - اولویت نگاهت به پرداخت کارمزدی باشد تا به پرداخت ساعتی

99 - اولویت نگاهت به پرداخت کارمزدی ساعتی باشد تا به پرداخت کارمزدی

100 - اولویت نگاهت به تئوری y  باشد تا به تئوری x

101 - اولویت نگاهت به تفکر برای رسیدن به مجهول از طریق معلوم باشد نه از مجهول به معلوم

102 - اولویت نگاهت به دین یابی دانشجویان باشد تا به دین دهی به آنها

103 - اولویت نگاهت به مدیریت اطلاعات و تولید دانش باشد تا به ذخیره سازی اطلاعات و حفظ کردن مطالب

104 - اولویت نگاهت به تفکر واگرا باشد تا به تفکر همگرا

105 - اولویت نگاهت به انجام دادن کارها به گونه های متفاوت باشد تا انجام دادن کارهای متفاوت

106 - اولویت نگاهت به برنامه محوری باشد تا به فرد محوری

107 - اولویت نگاهت به ریاست به عنوان امانت و وسیله خدمت باشد تا به عنوان یک طعمه و هدف

108 - اولویت نگاهت به نشان دادن خطا باشد تا به نشان دادن خطاکار

109 - اولویت نگاهت به برنامه ریزی ترکیبی(داشتن قدرت مانور در داخل یک چهارچوب معین شده) با شد تا به برنامه رزی متمرکز یا غیرمتمرکز

110 - اولویت نگاهت به مدیریت فرآیندمدار باشد تا به مدیریت نتیجه مدار

111- اولویت نگاهت به اجرای مقررات برای رسیدن به هدف باشد تا به هدف تبدیل کردن اجرای مقررات

112 - اولویت نگاهت به شعار بیندیش و انتقاد کن باشد تا به شعار بشنو و بپذیر  

113 - اولویت نگاهت به دین به عنوان سرمایه آخرت باشد تا به عنوان وسیله کسب دنیا

114 - اولویت نگاهت به رفاقت باشد تا به رقابت

115 - اولویت نگاهت به خداخواهی و دگرپذیری باشد تا به خودخواهی و خودپذیری 

116 - اولویت نگاهت به حل مسئله باشد تا به پاک کردن صورت مسئله

117 - اولویت نگاهت به مسئله سازی باشد تا به ترس از پیدا شدن با مسئله

118 - اولویت نگاهت به استقبال مسئله رفتن باشد تا به فرار از رو به رو شدن با مسئله

119 - اولویت نگاهت به احترام گذاشتن به کارکنان(برای انگیزش) باشد تا به پرداخت های مالی

120 - اولویت نگاهت به باور کردن کارکنان باشد تا به بی اعتمادی به آنها

121 - اولویت نگاهت به کاربرد واژه های متداول، ساده و قابل فهم باشد تا به استفاده از لغت های غیرمتداول و کلمه های فنی و تخصصی 

122 - اولویت نگاهت به پیامدهای اجرای برنامه باشد تا به تحقق اهداف برنامه

 
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۱۸:۲۰
حسین حیدری تبار(استرون)

446 مدرسه جدا از جامعه است

447 معلم مجری آموزش است


448 معلم کل کلاس را آموزش می دهد

449 معلم دانش اموزان را ارزیابی می کند


450 معلم تاکید کمی بر مهارت های ارتباطی دارد

451 دانش آموزان اکثرا منفعل هستند

452 دانش آموزان بیشتر در مدرسه به فراگیری می پردازند

453 کار گروهی دانش آموزان بسیار اندک است

454 دانش آموزان پرسش ها را از معلمان یا کتاب ها دریافت می کنند

455 دانش آموزان جواب های پرسش ها را دریافت و فرا می گیرند

456 دانش آموزان علاقه کمی به یادگیری دارند

457 والدین به ندرت در فرآیند یادگیری فعال هستند

458 والدین درهدایت آموزش نقشی را به عهده ندارند


459- والدین الگوی یادگیری مادام العمر را درذهن ندارند

460 - در سیستم های آموزش سنتی یا به عبارت بهتر سیستم های آموزش غیرپویا، روند حرکت اطلاعات مبتنی بر ساختارهای منظم، مشخص و کلاسیک است. در این گونه سیستم های آموزشی، اطلاعاتبه صورت بسته های آماده در اختیار افراد قرار می گیرند و به مرور زمان راندمان و بازده کاری خود را از دست می دهند و چون سیستم از نظرتغذیه اطلاعاتی، مجرا و ورودی خاصی ندارد در نتیجه با گذشت زمان اطلاعات آن کهنه شده و صحت علمی آن مورد تردید قرار می گیرد. در این گونه سیستم ها هر یک از ارکان دخیل در زنجیره اطلاعات، عناصری ایستا بوده و آنچه باید آموخته شود از پیش مشخص است. عنصر فعال و درگیر با یک چنین سیستمی قادر نیست در خصوص نوع اطلاعات و  تکنیک های یادگیری نظری بدهد و باید برای دریافت اطلاعات مطابق با ضوابط سیستم حرکت کند که این مسئله دلیل اصلی عدم پویایی فکریو فقدان حلقه های تولید اطلاعات در سیستم است

461 در روش های یاددهی سنتی دانش آموزن مفاهیم تجربه وقوانینرا می خوانند حفظ می کنند ومی کوشند که به خاطر بسپارند


462 - در روش های یاددهی سنتی دانش آموزان مطالب مختلف را در ذهن خود نگه می دارند وهنگام  پرسش وپاسخ مطالب حفظ شده رابازگو می کنندبه عبارت دیگر در این روش دانش آموزهرچه را به امانت به ذهن خود سپرده است هنگام آزمون پس می دهد 



463 - در روش های یاددهی سنتی معلم اغلب باروش سخنرانی درس می دهد وکوشش می کندهمه جزئیات را مطرح کند و به پرسش هایدرس و دانش آموزان پاسخ می دهد اودرصورت لزوم شکل می کشد تمرین می دهدوخودبه حل تمرین ها کمک می کند وبا مثال های متعدد مفاهیم را توجیه می کند به عبارت دیگر نقش حل المسائل را برای دانش آموزان ایفا می کند

464 - در روش های یاددهی سنتی اغلب معلما ن جزوه می گویند مطالب کتاب را خلاصه می کنند و دانش آموزان را به سمت کتاب های حل المسائل سوق می دهند بدین ترتیب دانش آموزانبدون فهمیدنصورت مسئله پاسخ آن را از کتاب رونویسی می کنند

465 - در روش های یاددهی سنتی معلم به کلاس تکلیف می دهد یا ازدانش آموز می خواهد موضوعی را رونویسی کند یاخود به  تجربه دست می زند و دانش آموزان دراین فرایند تماشا چی هستند

446 مدرسه در بطن جامعه است

447 معلم دانش آموزان را در پیدا کردن مسیر صحیح آموزش کمک می کند

448 معلم به هدایت جداگانه دانش آموزان به صورت فردی می پردازد

449 معلم دانش آموزان را برای ارزیابی کار خود کمک می کند

450 معلم تاکید بر پرورش مهارت های ارتباطی دارد

451 دانش آموزان فعالتر هستند

452 دانش آموزان در داخل و خارج مدرسه به فراگیری می پردازند

453 کار گروهی دانش آموزان بسیار زیاد است

454 دانش آموزان خود پرسش ایجاد و مطرح می کنند


455 دانش آموزان خود جواب پرسش ها خویش را پیدا می کنند

456 دانش آموزان علاقه زیادی به یادگیری دارند

457 والدین در فرآیند یادگیری نقش بسیار فعالی دارند

458 والدین در هدایت آموزش ، ایفای نقش می 

کنند


459 والدین به ارایه الگوی یادگیری مادام العمر می پردازند

460 - در سیستم های آموزشی پویا روند حرکت اطلاعات بسیار هدفمند و نظام‌یافته است. اطلاعات با استفاده از ابزار و تکنولوژی های مختلفی تهیه و تولید شده و پس از طبقه بندی با توجه به سطح گروه های پذیرنده آموزش ها، در قالب های مختلفی به آنها انتقال پیدا می کند. به هنگام بودن اطلاعات، یکی از شاخص های این گونه سیستم هاست و این مسئله راندمان و بازدهی اطلاعات را تا حد بالایی برای پذیرندگان و عناصر سیستم های آموزشی بالا می برد. این سیستم ها از نظر سطح جذب و تغذیه اطلاعاتی، در وضعیت مطلوبی قرار دارند و با گذشت زمان اطلاعات کهنه موجود در سیستم از زنجیره توزیع اطلاعات آموزش خارج می شوند و جایگزین مناسبی خواهند داشت. درواقع سیستم های آموزش داینامیک با حرکت در روند دانش مداری، فرصت تجربه را برای عناصر خود فراهم می کنند و از همه مهمتر اینکه ملاک های سنجش شاخص ها و کارکردهای عناصر فعال در این سیستم ها هرگز با مقیاس های کمی مورد تحلیل قرار نمی گیرد بلکه شاخص های کیفی در تعیین و درجه بندی عناصر دخیل می باشند


461 در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان ضمن انجام دادن فعالیت هایا کسب تجربه درتولید مفاهیم شرکت دارند و نتایج هرتجربه رابطورمستقیم بدست می آورند

462 - در روش های یادگیری نوین و فعال دانش آموزان باافراد گروه خود به بحث وگفتگو می پردازند وافراد گروه با هم کارمی کنند گروه ها هنگام گزارش دادن به جمع، نظرات خودرابا گروه های دیگرمقایسه می کنند وبسیاری مطالب را ازیکدیگر می آموزندمعلم درحین ارائه شدن گزارش ها و پرسش و پاسخ درصورت لزوم دانش آموزان را راهنمایی می کند وا اشتباهی رخ داده باشد آن را تصحیح می کندوبه فراگیری دانش آموزان یاری می رساند

463 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم راهنمای یادگیری است وبه جای پاسخ گویی مستقیم به پرسش دانش آموز می کوشد با طرح پرسش های متعدد    دانش آموز را به طرف پاسخ صحیح هدایت  کند  و به جای آنکه مشکل دانش آموز راحل کندسعی دارد مسئله طرح  کند ودا نش آموز را به اندیشیدن عادت می دهد



464 - در روش های یادگیری نوین و فعال معلم به دانش آموزان پاسخ کلیشه ای نمی دهد و از روش پرسش وپاسخ سنتی دوری می کند او پرسش هارا به طریقی مطرح می کندکه درکلاس قابل بحث باشد به عبارت دیگر پرسش فقطدارای یک پاسخ نباشد تا فرصت گفتگو برای همه دانش آموزان باشد

465 - در روش های یادگیری نوین و فعالمعلم هر دانش آموز را تشویق می کند که درباره ی موضوعی انتخابی از دیگران بپرسد کمک بگیرد اطلاعات دریافتی را جمع آوری کند وپس ازبحث در گروه نتایج را به جمع گزارش دهد هم چنین برای نظریه های خود وسایلی بسازد وتجربه کند ونتیجه را گزارش دهد

منابع مورد استفاده :

1 کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( 2 ) کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، 1378 .

2 - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی  ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش )  ، دانشگاه تربیت مدرس . 1380 .

3 - طباطبایی ، سید غلامحسین . مقایسه مدیریت سنتی و نوین . ماهنامه مدیریت مدرسه ، شماره 8 ، اردیبهشت 1386 .

4 - نیکنامی ، مصطفی . جزوه درسی راهنمایی و نظارت تعلیماتی .

5 وبلاگ دکتر محمد عطاران .

6 سایت تبیان .                                                                                                                                                                     

7 وبلاگ مدیریت امور فرهنگی -  مصطفی فیض ثابت .

8 داشته ها و تجربیات شخصی مولف و استفاده از آثار تربیتی مکتوب دیگر . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۴ ، ۱۵:۳۴
حسین حیدری تبار(استرون)

اولویت نگاه به ........ باشد تا به .......(2)

73 - اولویت نگاهت به سواد تخصصی استاد باشد تا به مدرک تحصیلی او

74 - اولویت نگاهت به مدیریت کلاس استاد باشد تا به سابقه تدریس او

75 - اولویت نگاهت به سابقه تدریس استاد باشد تا به سابقه خدمت او

76 - اولویت نگاهت به طرح درس استاد باشد تا به حضور او در کلاس درس

77 - اولویت نگاهت به فعالیت های استاد در کلاس درس باشد تا به حضور او در کلاس درس

78 - اولویت نگاهت به فرآیند آموزش در کلاس درس باشد تا به منبع درسی که استاد معرفی کرده

79 - اولویت نگاهت به راه حل های اساسی باشد تا به راه حل های مقطعی

80 - اولویت نگاهت به به ریسک پذیری باشد تا به اجتناب از ریسک

81 - اولویت نگاهت به اقدام قاطع باشد تا به تجزیه و تحلیل های دست و پاگیر و فلج کننده

82 - اولویت نگاهت به کیفیت باشد تا به سرعت در انجام دادن کار

83 - اولویت نگاهت به رفتار آرام و مؤثر باشد تا به کارکنانی که همواره نق می زنند و سروصدا راه می اندازند

84 - اولویت نگاهت به کارکنان دارای وفاداری سازمانی باشد تا به افرادی که تهدید به ترک خدمت می کنند

85 - اولویت نگاهت به کار گروهی باشد تا به تک روی

86 - اولویت نگاهت به کار تیمی باشد تا به کار گروهی

87 - اولویت نگاهت به مستندسازی فعالیتها باشد تا به حافظه سپاری آنها

88 - اولویت نگاهت به مبانی حقوقی قراردادها باشد تا به عرف و رویه های معمول

89 - اولویت نگاهت به استفاده بهینه از امکانات موجود باشد تا صرفه جویی و کم مصرف کردن

90 - اولویت نگاهت به پیشگیری از تبذیر باشد تا به خودداری از اسراف

91 - اولویت نگاهت به انجام دادن واجبات باشد تا به مستحبات

92 - اولویت نگاهت به خودداری از ارتکاب محرمات باشد تا به مکروهات 

93 - اولویت نگاهت به زندگی کردن باشد تا به زنده بودن

94 - اولویت نگاهت به مشتری ناخشنود باشد تا به مشتری خوشنود

95 - اولویت نگاهت به تفکر سیستمی باشد تا به بخشی نگری

96 - اولویت نگاهت به تعهد سازمانی باشد تا به رضایت شغلی

97 - اولویت نگاهت به رضایتمندی کارکنان باشد تا به جلب رضایت ارباب رجوع 

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۴ ، ۱۹:۰۱
حسین حیدری تبار(استرون)