مقایسه تربیت موجود و مطلوب(2)
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۶ ب.ظ
مقایسه تربیت موجود و مطلوب(2)
51 - دانش آموزان با محیط خود سازش می کنند 51 - دانش آموزان هنر سازگار شدن دارند
52 - دانش آموزان خود را به پیش می برند 52 - دانش آموزان نسبت به پیش بردن دیگران بی تفاوت نیستند
53 - دانش آموزان نسبت به دردهای خود حساس هستند 53 - دانش آموزان حس همدردی دارند
54 - مشکلات و موانع زندگی از جلوی دانش آموزان برداشته می شود 54 - دانش آموزان قابلیت برخورد با مشکلات زندگی را دارند
55 - مشوق های یادگیری برای دانش آموزان فراهم می شود
55 - ذوق یادگیری در دانش آموزان ایجاد می شود
56 - به آفرینش های بیرونی دانش آموزان توجه می شود 56 - به آفرینش های درونی دانش آموزان توجه می شود
57 - دانش آموزان به خاطر رفتارهای نامطلوب تنبیه می شوند 57 - دانش آموزان نسبت به پیامد رفتارهای نامطلوب خود متنبه می شوند
58 - دانش آموزان از دیگران ترس دارند ( خوف بیرونی ) 58 - دانش آموزان خوف درونی دارند
59 - دانش آموزان انگیزه های بیرونی برای خوب جلوه دادن خود دارند 59 - دانش آموزان خودانگیختگی های درونی برای خوب بودن دارند
60 - دانش آموزان محرک های متنوع برون زاد دارند 60 - دانش آموزان محرک های خلاق درون زاد دارند
61 - شعار تربیتی مهم است 61 - عمل تربیتی مهم است
62 - دانش آموزان برنده شدن و پیشتاز بودن خود را در این می دانند که دیگران را پس بزنند 62 - دانش آموز برنده واقعی کسی است که دیگران را نیز به پیش می راند و هر قدمی که به جلو می رود به فکر همراهان و همسالان خود نیز هست
63 - آزادی در مقابل تکلیف و انضباط قرار دارد 63 - آزادی با تکلیف و انضباط تضادی ندارد
64 - تفاهم در مقابل مجازات قرار دارد 64 - تفاهم و مجازات با هم تقابلی ندارند
65 - استقلال در مقابل اقتدار قرار دارد 65 - اقتدار در کنار استقلال است
66 - مشارکت در مقابل دستورات است 66 - مشارکت با دستورات در تقابل نیست
67 - فقط رفتار علمی و بازده ذهنی مورد تاکید است 67 - تمام جنبه های وجودی دانش آموز مورد توجه است
68 - مدارس دانش آموزان را بر مبنای مصالح بزرگسالان اداره می کنند 68 - مدارس دانش آموزان را بر پایه مصالح خود آن ها اداره می کنند
69 - پیامدهای آموزش و پرورش تقلید کردن ، تبعیت جویی و دنباله روی است 69 - پیامدهای آموزش و پرورش فهمیدن ، ابداع کردن و آفریدن است
70 - فرآیند یادگیری اغلب در حیطه شناختی و ذهنی خلاصه می شود 70 - فرآیند یادگیری در تمام حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی – حرکتی می باشد
71 - تربیت یعنی سازگار شدن دانش آموز با محیط است 71 - تربیت یعنی دانش آموز بتواند محیط را با خود سازگار نماید
72 - دانش آموز تسلیم محیط است 72 - دانش آموز از محیط برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کند
73 - دانش آموزان مجبورند تا آن چه را که ما خواهان آن هستیم ، بدانند 73 - دانش آموزان اجازه دارند احساس کنند چه چیزهایی را دوست دارند ، بدانند
74 - اکثر مطالبی که دانش آموزان یاد می گیرند کاربرد مستقیمی در زندگی فردی و اجتماعی آن ها ندارد 74 - دانش آموزان یاد می گیرند چگونه دیگران را دوست داشته باشند ، چگونه از زندگی لذت ببرند و ...
75 - به دست آوردن قدرت مادی و کمیت زندگی مورد توجه است 75 - کسب قدرت معنوی و کیفیت زندگی مورد تاکید است
76 - پرورش ذهنی مورد عنایت است 76 - تربیت عقلانی مورد توجه است
77 - دانش آموز فعال نیست 77 - دانش آموز فعال است
78 - تدریس انجام می گیرد 78 - آموزش انجام می گیرد
79 - به دانش آموز اطلاعات ( ماهی ) می دهند 79 - به دانش آموز روش به دست آوردن اطلاعات ( ماهیگیری ) یاد می دهند
80 - به دانش آموز روش به دست آوردن اطلاعات یاد می دهند 80 - به دانش آموز روش تولید اطلاعات یاد می دهند
81 - به دانش آموز یاد داده می شود که چگونه در مقابل طوفان باد دیوار و مانع بسازد 81 - به دانش آموز یاد داده می شود که چگونه در مسیر طوفان باد آسیاب بادی بسازد
82 - دانش آموز بایستی به صرف شنیدن سخن معلم و دستورات دیگران چیزی یاد بگیرد 82 - دانش آموز فرصت دارد مطابق کنش وری تحول خویش بیاموزد . چنین آموزشی با دخالت و انتخاب دانش آموز همراه است
83 - محصول و نتیجه کمی یادگیری دانش آموزان اهمیت دارد 83 - کیفیت یادگیری و علاقه به دانستن دانش آموزان اهمیت دارد
84 - دانش آموزان به علت این که از آن ها خواسته می شود که مطالب ما را یاد بگیرند ، مجبور به یادگیری هستند 84 - دانش آموزان به علت کنجکاوی و علاقه مندی به یادگیری و اشتهای اشباع ناپذیر برای دانستن ، یادگیری دارند
85 - کاربرد رقابت و توجه به نتیجه نهایی کار هر یک از دانش آموزان به تنهایی مورد نظر است 85 - واداشتن دانش آموزان به انجام وظایفی که زمینه را برای مشارکت و سهیم شدن در کمک به دیگران و توجه به نتیجه نهایی در یک کار مشترک مطمح نظر است
86 - محصول تربیت بار آمدن افرادی مقلد ، بیزار از درس و مدرسه و فراری از دانش و دانستن است 86 - تربیت دانش آموزانی خلاق ، با نشاط ، فعال ، مبتکر و آزاد اندیش است
87 - معلمان و دانش آموزان نماز می خوانند 87 - معلمان و دانش آموزان اقامه نماز می کنند
88 - دانش آموزان وظیفه خود می دانند که نماز بخوانند 88 - دانش آموزان به نماز خواندن احساس نیاز می کنند
89 - دانش آموزان نماز برای خدا می خوانند 89 - دانش آموزان برای سعادت دنیا و آخرت خود نماز می خوانند
90 - دانش آموزان قرآن را می خوانند 90 - دانش آموزان قرآن را حفظ می کنند
91 - دانش آموزان قرآن را حفظ می کنند 91 - دانش آموزان قرآن را می فهمند
92 - دانش آموزان قرآن را می فهمند 92 - دانش آموزان به قرآن عمل می کنند
93 - دانش آموزان صرفا ً برای زمان حال تربیت می شوند 93 - دانش آموزان نه تنها برای زمان حال ، بلکه برای شرایط بهتر در آینده تربیت می شوند
94 - دانش آموزان برای بهتر آموختن تربیت می شوند 94 - هر دانش آموز نه فقط برای بهتر آموختن که برای بهتر رفتار کردن تربیت می شود
95 - دانش آموزان فقط برای کسب مدرک تحصیلی و شغل بالاتر تربیت می شوند 95 - دانش آموزان نه فقط برای کسب مدرک تحصیلی و شغل بالاتر ، بلکه برای کسب فضایل والای انسانی تربیت می شوند
96 - دانش آموزان فقط برای سازش با زندگی تربیت می شوند 96 - دانش آموزان نه فقط برای سازش با زندگی بلکه برای سازگاری با تحولات زندگی تربیت می شوند
97 - دادن اطلاعات و معلومات بیشتر به دانش آموزان موجب رشد و شکوفایی بیشتر آن ها می شود 97 - راز اصلی موفقیت و پیشرفت واقعی دانش آموزان نه در کمیت و انبوه سازی اطلاعات ، بلکه در کیفیت ارایه ، زیبا سازی و سوال پردازی اطلاعات می باشد
98 - کتاب درسی برای استفاده چند ساله تهیه ، چاپ و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد 98 - منبع درسی متناسب با نیاز روز و پیشرفت های علمی حاصل به دانش آموزان معرفی می شود
99 - هر کتاب درسی معمولا یک مولف دارد 99 - هر کتاب درسی معمولا چند نویسنده دارد
100 - معلم فعال است 100 - معلم کمک به فراهم شدن شرایط لازم برای یادگیری دانش آموزان می کند
۹۴/۰۳/۳۰