مقایسه تربیت موجود و مطلوب(3)
شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۸ ب.ظ
مقایسه تربیت موجود و مطلوب(3)
101 - مدرسه فقط به آموزش های درسی و تقویت بینش علمی در دانش آموزان که موجب رشد و شکوفایی بیشتر آن ها می شود , توجه دارد 101- مدرسه در کنار آموزش های درسی و تقویت بینش علمی در دانش آموزان ، بینش شهودی و معرفت دینی آن ها را نیز ارتقا می دهد
102 - یادگیری دانش آموزان به کتاب های درسی ، مطالب رسمی و پاسخ های قطعی محدود می شود 102 - یادگیری دانش آموزان به کتاب های درسی ، مطالب رسمی و پاسخ های قطعی محدود نمی شود
103 - به روش های مستقیم ، سنتی ، فعل پذیر و معلم محور در فرآیند تدریس تکیه می شود 103 - به روش های غیر مستقیم ، نوین ، فعال و دانش آموز محور در فرآیند تدریس تکیه می شود
104 - ارزشیابی از آموخته ها به مطالب کلاسی و آزمون های نهایی و رسمی منحصر می شود 104 - ارزشیابی از آموخته ها به مطالب کلاسی و آزمون های نهایی و رسمی منحصر نمی شود
105 - به دانش آموزان تعلیم داده می شود که چه چیزهایی را یاد بگیرند 105 - افزون بر آن چه که به دانش آموزان تعلیم داده می شود که چه چیزهایی را یاد بگیرند ، به آن ها آموزش داده می شود که چگونه بیاموزند ، چگونه بازآموزی کنند و چگونه آن چه را که آموخته اند بازسازی و بازآفرینی کنند
106 - معلمین با آموزش های اجباری و تحمیلی دانش آموزان را از انگیزه های درونی تهی می سازند و حس کنجکاوی کودکانه در مراحل بعدی رشد خاموش می شود 106 - انگیزه های درونی و حس کنجکاوی کودکانه دانش آموزان در مراحل بعدی رشد نیز حفظ می شود
107 - دانش آموزان نمی دانند چگونه اطلاعات و معلومات خود را طبقه بندی کنند 107 - دانش آموزان می توانند اطلاعات و معلومات خود را طبقه بندی کنند
108 - دانش آموز چگونه درستی و نادرستی اطلاعات به دست آمده را تشخیص نمی دهد 108 - دانش آموز چگونه درستی و نادرستی اطلاعات به دست آمده را تشخیص می دهد
109 - دانش آموز نمی داند چگونه آن چه را که طبقه بندی کرده فرو پاشد و از نو بازسازی کند 109 - دانش آموز می داند چگونه آن چه را که طبقه بندی کرده فرو پاشد و از نو بازسازی کند
110 - دانش آموز نمی داند چگونه از حقایق به واقعیت ها و از امور عین به امور مجرد و از مسایل انتزاعی به مصداق های عینی رجعت نماید 110 - دانش آموز می داند چگونه از حقایق به واقعیت ها و از امور عین به امور مجرد و از مسایل انتزاعی به مصداق های عینی رجعت نماید
111 - امتحان یک نوع ارزش گذاری بر روی شخصیت شاگردان است 111 - امتحان نوعی ارزش گذاری بر روی اطلاعات دانش آموزان در پاسخ گویی به پرسش های یک آزمون است نه شخصیت آن ها
112 - با پاسخ دادن به پرسش های دانش آموزان در پی رشد ذهن آن ها هستند 112 - گاهی اوقات یک پرسش عمیق و بجا بیش از هزار پاسخ ، ذهن دانش آموز را رشد می دهد
113 - پاسخی که به دانش آموز داده می شود فقط یک پرسش او را جواب می دهند 113 - گاهی اوقات یک پاسخ به تنهایی هزار پرسش دانش آموز را سیراب می کند
114 - دانش آموزان چیزهایی می آموزند 114 - دانش آموزان ساخته می شوند
115 - دانش آموزان یاد می گیرند 115 - دانش آموزان بار می آیند
116 - دانش آموزان تعلیم می بینند 116 - دانش آموزان رشد می کنند
117 - دانش آموزان آموزش می بینند 117 - دانش آموزان پرورش می یابند
118 - دانش آموزان اطلاعات کسب می کنند 118 - دانش آموزان معرفت پیدا می کنند
119 - دانش آموزان دانش می اندوزند 119 - دانش آموزان بصیرت پیدا می کنند
120 - دانش آموزان بزرگ می شوند 120 - دانش آموزان بزرگوار می شوند
121 - دانش آموزان تغییر می کنند 121 - دانش آموزان متحول می شوند
122 - دانش آموزان قبول می شوند
122 - دانش آموزان موفق می شوند
123 - مهم ترین و پایدارترین انگیزه تحصیل در مدرسه در پاداش ها و موقعیت های بیرونی است 123 - مهم ترین و پایدارترین انگیزه تحصیل در مدرسه در لذتی است که از تحصیل حاصل می شود و این لذت ریشه درونی دارد
124 - مهم این است که دانش آموز دانشی را بیاموزد حتی اگر با اکراه 124 - اهمیت این که دانش آموز چیزی را با اکراه یاد نگیرد ، بیشتر از اهمیت دانشی است که باید بیاموزد
125 - رشد و تعالی دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش به فزونی حجم اطلاعات فنی و تخصصی است 125 - رشد و تعالی دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش نه فزونی حجم اطلاعات فنی و تخصصی بلکه به عمق معرفت و بصیرت درونی وابسته است
126 - دانش آموزان می شنوند 126 - دانش آموزان گوش می دهند
127 - دانش آموزان بر اساس خواسته ها و ملاک های ما پیشرفت می کنند 127 - هر دانش آموز مطابق ظرفیت خود و استعداد خویش بارور می شود
128 - دانش آموزان به صورت انبار دانش و انبار معلومات و قالب ها و فرمول ها در می آیند
128 - دانش آموز چگونه کشف کردن محیط را از راه نگاه کردن ، مشاهده درست ، شنیدن معنی دار و دقت و بصیرت درونی می آموزند
129 - جنبه های شناختی ( کسب ذهنی دانش ) دانش آموزان در درجه اول اهمیت قرار دارد 129 - احساسات ، عواطف و ارزش های معنوی دانش آموزان در تمام موقعیت های زندگی در درجه اول اهمیت قرار دارد
130 - اندیشه ها به دانش آموزان آموخته می شود 130 - دانش آموزان در برابر موقعیت های مبهم قرار می گیرند تا به اندیشیدن واداشته شوند
131 - پیشرفت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان مهم است 131 - پیشرفت تربیتی و تعادل و تکامل شخصیتی دانش آموز مهم تر از پیشرفت تحصیلی و آموزشی اوست
132 - به دانش آموزان یاد داده می شود چگونه دانستنی ها را بیاموزند 132 - به دانش آموزان یاد داده می شود که چگونه مسایل را احساس کنند و در طرح یک مشکل و ارایه راه حل اقدام نمایند
133 - هدف تعلیم و تربیت رفع نیاز دانش آموزان به دانستن است 133 - هدف تعلیم و تربیت ایجاد نیاز به دانستن است
134 - اندوختن و انبار کردن معلومات مرده و بی خاصیت توسط دانش آموزان رخ می دهد 134 - تشنه کردن و مشتاق کردن جویندگان علم و معرفت به کسب مجهولات مورد توجه است
135 - هدف فربه سازی ذهن و مغز دانش آموز است 135 - هدف نه صرفاً فربه سازی ذهن و مغز دانش آموز ، بلکه لطیف سازی قلب و هنر عشق ورزی او نیز هست
136 - معلم از روش و شیوه ای مشخص و ثابت پیروی می کند 136 - معلم روش ها را بر اساس شخصیت دانش آموزان تنظیم می کند
137 - فعالیت های فوق برنامه در مدارس در فضایی از اجبار ، حس وظیفه و شوق جایزه انجام می گیرند 137 - فعالیت های فوق برنامه در فضایی از آزادی انتخاب ، رغبت خود انگیخته و لذت درونی انجام می گیرند
138 - ترویج فرهنگ مشارکت جویی و مشارکت پذیری در میان دانش آموزان صرفاً از طریق بخشنامه و آیین نامه محقق می شود 138 - مشارکت امری خودانگیخته ، داوطلبانه ، خودجوش و خودگیر است
139 - دانش آموزان را از نظر هوشی ، موفقیت تحصیلی ، ویژگی های رفتاری و خصوصیات دیگر نیز با هم مشابه دیده می شوند 139 - دانش آموزان از نظر استعداد و توانایی و امکانات برابر نیستند ، و با آن ها یکسان و برابر برخورد نمی شود
140 - دانش آموز کرامت خود را در تکریم از سوی دیگران می جوید و عشق به خود را در عشق ورزی دیگران نسبت به خویش معنی می کند 140 - دانش آموز کرامت خود را در تکریم به دیگران می جوید و عشق به خود را در هنر عشق ورزیدن به دیگران معنی می کند
141 - بیش از اندازه به رشد کمی و پیشرفت طولی و خطی دانش آموزان در زمینه های آموزشی و تحصیلی تاکید می شود 141 - بیش از اندازه به رشد کیفی و پیشرفت عمقی و جانبی در زمینه های آموزشی و تحصیلی تاکید می شود
142 - رقابت مقدم بر رفاقت است 142 - رفاقت مقدم بر رقابت است
143 - خودپذیری و خودخواهی مورد توجه است 143 - دگرپذیری لازمه خودپذیری است و خداخواهی از راه نفی خودخواهی جلوه گر می شود
144 - یادگیری مهارت هایی که در مدارس در قالب محفوظات ذهنی و دروس مختلف به دانش آموزان یاد داده می شوند ، اهمیت دارند 144 - این که دانش آموزان یاد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند ، چگونه اعتماد به نفس و عزت نفس را در خود ارتقاء بخشند ، چگونه دارای سعه صدر و سخاوت در زندگی باشند و چگونه حسادت ، کینه توزی و تنگ نظری را از خود دور بسازند ، اهمیت دارد
145 - سیاست تمرکززدایی و مدرسه محوری و مشارکت دهی از بالا به پایین به شکل دولتی و بخشنامه ای پی گیری می شوند 145 - فرهنگ تمرکززدایی ، نگرش مدرسه محوری و انگیزه درونی مشارکت جویی در مدارس نهادینه می شوند
146 - به دانش آموزان یاد داده می شود که زندگی چه هست 146 - به دانش آموزان یاد داده می شود که زندگی چگونه هست
147 - به دانش آموز مقدار و میزان زندگی یاد داده می شود 147 - به دانش آموز کیفیت درک کل زندگی یاد داده می شود
148 - تجربه کردن ، صرفاً عمل کردن است 148 - تجربه کردن ، فراهم کردن شرایطی است تا دانش آموز آنچه را که ما خواهان فهماندن به او هستیم ، شخصاً کشف کند و یا درون سازی نماید
149 - ابهام زدایی از دانش آموزان مورد توجه است 149 - رو به رو کردن دانش آموزان با ابهام مورد توجه است
150 - آگاهاندن دانش آموزان از واقعیات و آنچه هست ، مورد توجه است 150 - آگاهاندن دانش آموزان از واقعیات و آنچه باید باشد ، مورد توجه است
۹۴/۰۳/۳۰