کارکردهای مدیریت

مقایسه تربیت موجود و مطلوب(3)

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۵۸ ب.ظ
مقایسه تربیت موجود و مطلوب(3)
101 - مدرسه فقط به آموزش های درسی و تقویت بینش علمی در دانش آموزان که موجب رشد و شکوفایی بیشتر آن ها می شود , توجه دارد          101- مدرسه در کنار آموزش های درسی و تقویت بینش علمی در دانش آموزان ، بینش شهودی و معرفت دینی آن ها را نیز ارتقا می دهد

102 - یادگیری دانش آموزان به کتاب های درسی ، مطالب رسمی و پاسخ های قطعی محدود می شود                                                        102 - یادگیری دانش آموزان به کتاب های درسی ، مطالب رسمی و پاسخ های قطعی محدود نمی شود

103 - به روش های مستقیم ، سنتی ، فعل پذیر و معلم محور در فرآیند تدریس تکیه می شود                                                           103 - به روش های غیر مستقیم ، نوین ، فعال و دانش آموز محور در فرآیند تدریس تکیه می شود

104 - ارزشیابی از آموخته ها به مطالب کلاسی و آزمون های نهایی و رسمی منحصر می شود                                                           104 - ارزشیابی از آموخته ها به مطالب کلاسی و آزمون های نهایی و رسمی منحصر نمی شود

105 - به دانش آموزان تعلیم داده می شود که چه چیزهایی را یاد بگیرند   105 - افزون بر آن چه که به دانش آموزان تعلیم داده می شود که چه چیزهایی را یاد بگیرند ، به  آن ها آموزش داده می شود که چگونه بیاموزند ، چگونه بازآموزی کنند و چگونه آن چه را که آموخته اند بازسازی و بازآفرینی کنند

106 - معلمین با آموزش های اجباری و تحمیلی دانش آموزان را از انگیزه های درونی تهی می سازند و حس کنجکاوی کودکانه در مراحل بعدی رشد خاموش می شود                                                                   106 - انگیزه های درونی و حس کنجکاوی کودکانه دانش آموزان در مراحل بعدی رشد نیز حفظ می شود

107 - دانش آموزان نمی دانند چگونه اطلاعات و معلومات خود را طبقه بندی کنند                                                                       107 - دانش آموزان می توانند اطلاعات و معلومات خود را طبقه بندی کنند

108 - دانش آموز چگونه درستی و نادرستی اطلاعات به دست آمده را تشخیص نمی دهد                                                             108 - دانش آموز چگونه درستی و نادرستی اطلاعات به دست آمده را تشخیص  می دهد

109 - دانش آموز نمی داند چگونه آن چه را که    طبقه بندی کرده فرو پاشد و از نو بازسازی کند                                                     109 - دانش آموز می داند چگونه آن چه را که طبقه بندی کرده فرو پاشد و از نو بازسازی کند

110 - دانش آموز نمی داند چگونه از حقایق به  واقعیت ها و از امور عین به امور مجرد و از مسایل انتزاعی به مصداق های عینی رجعت نماید        110 - دانش آموز می داند چگونه از حقایق به واقعیت ها و از امور عین به امور مجرد و از مسایل انتزاعی به مصداق های عینی رجعت نماید 

111 - امتحان یک نوع ارزش گذاری بر روی شخصیت شاگردان است   111 - امتحان نوعی ارزش گذاری بر روی اطلاعات دانش آموزان در پاسخ گویی به پرسش های یک آزمون است نه شخصیت آن ها

112 - با پاسخ دادن به پرسش های دانش آموزان در پی رشد ذهن آن ها هستند                                                                             112 - گاهی اوقات یک پرسش عمیق و بجا بیش از هزار پاسخ ، ذهن دانش آموز را رشد می دهد

113 - پاسخی که به دانش آموز داده می شود فقط یک پرسش او را جواب می دهند                                                                          113 - گاهی اوقات یک پاسخ به تنهایی هزار  پرسش دانش آموز را سیراب می کند

114 - دانش آموزان چیزهایی می آموزند                                         114 - دانش آموزان ساخته می شوند

115 - دانش آموزان یاد می گیرند                                           115 - دانش آموزان بار می آیند

116 - دانش آموزان تعلیم می بینند                                                116 - دانش آموزان رشد می کنند

117 - دانش آموزان آموزش می بینند                                           117 - دانش آموزان پرورش می یابند

118 - دانش آموزان اطلاعات کسب می کنند                                      118 - دانش آموزان معرفت پیدا می کنند

119 - دانش آموزان دانش می اندوزند                                           119 - دانش آموزان بصیرت پیدا می کنند

120 - دانش آموزان بزرگ می شوند                                             120 - دانش آموزان بزرگوار می شوند

121 - دانش آموزان تغییر می کنند                                           121 - دانش آموزان متحول می شوند

122 - دانش آموزان قبول می شوند
122 - دانش آموزان موفق می شوند

123 - مهم ترین و پایدارترین انگیزه تحصیل در مدرسه در پاداش ها و موقعیت های بیرونی است                                                      123 - مهم ترین و پایدارترین انگیزه تحصیل در مدرسه در لذتی است که از تحصیل حاصل می شود و این لذت ریشه درونی دارد

124 - مهم این است که دانش آموز دانشی را بیاموزد حتی اگر با اکراه    124 - اهمیت این که دانش آموز چیزی را با اکراه یاد نگیرد ، بیشتر از اهمیت دانشی است که باید بیاموزد

125 - رشد و تعالی دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش به فزونی حجم اطلاعات فنی و تخصصی است                                          125 - رشد و تعالی دانش آموزان در فرآیند آموزش و پرورش نه فزونی حجم اطلاعات فنی و تخصصی بلکه به عمق معرفت و بصیرت درونی وابسته است

126 - دانش آموزان می شنوند                                                   126 - دانش آموزان گوش می دهند

127 - دانش آموزان بر اساس خواسته ها و ملاک های ما پیشرفت می کنند  127 - هر دانش آموز  مطابق ظرفیت خود و استعداد خویش بارور می شود 
   
128 - دانش آموزان به صورت انبار دانش و انبار معلومات و قالب ها و فرمول ها در می آیند
128 - دانش آموز چگونه کشف کردن محیط را از راه نگاه کردن ، مشاهده درست ، شنیدن معنی دار و دقت و بصیرت درونی می آموزند 

129 - جنبه های شناختی ( کسب ذهنی دانش ) دانش آموزان در درجه اول اهمیت قرار دارد                                                                     129 - احساسات ، عواطف و ارزش های معنوی دانش آموزان در تمام موقعیت های زندگی در درجه اول اهمیت قرار دارد

130 - اندیشه ها به دانش آموزان آموخته می شود                           130 - دانش آموزان در برابر موقعیت های مبهم قرار می گیرند تا به اندیشیدن واداشته شوند

131 - پیشرفت تحصیلی و آموزشی دانش آموزان مهم است                   131 - پیشرفت تربیتی و تعادل و تکامل شخصیتی دانش آموز مهم تر از پیشرفت تحصیلی و آموزشی اوست

132 - به دانش آموزان یاد داده می شود چگونه دانستنی ها را بیاموزند      132 - به دانش آموزان یاد داده می شود که چگونه مسایل را احساس کنند و در طرح یک مشکل و ارایه راه حل اقدام نمایند

133 - هدف تعلیم و تربیت رفع نیاز دانش آموزان به دانستن است           133 - هدف تعلیم و تربیت ایجاد نیاز به دانستن است

134 - اندوختن و انبار کردن معلومات مرده و بی خاصیت توسط دانش آموزان رخ می دهد                                                             134 - تشنه کردن و مشتاق کردن جویندگان علم و معرفت به کسب مجهولات مورد توجه است 

135 - هدف فربه سازی ذهن و مغز دانش آموز است                            135 - هدف نه صرفاً فربه سازی ذهن و مغز دانش آموز ، بلکه لطیف سازی قلب و هنر عشق ورزی او نیز هست

136 - معلم از روش و شیوه ای مشخص و ثابت پیروی می کند           136 - معلم روش ها را بر اساس شخصیت دانش آموزان تنظیم می کند

137 - فعالیت های فوق برنامه در مدارس در فضایی از اجبار ، حس وظیفه و شوق جایزه انجام می گیرند                                                 137 - فعالیت های فوق برنامه در فضایی از آزادی انتخاب ، رغبت خود انگیخته و لذت درونی انجام می گیرند

138 - ترویج فرهنگ مشارکت جویی و مشارکت پذیری در میان دانش آموزان صرفاً از طریق بخشنامه و آیین نامه محقق می شود                    138 - مشارکت امری خودانگیخته ، داوطلبانه ، خودجوش و خودگیر است

139 - دانش آموزان را از نظر هوشی ، موفقیت تحصیلی ، ویژگی های رفتاری و خصوصیات دیگر نیز با هم مشابه دیده می شوند               139 - دانش آموزان از نظر استعداد و توانایی و امکانات برابر نیستند ، و با آن ها یکسان و برابر برخورد نمی شود

140 - دانش آموز کرامت خود را در تکریم از سوی دیگران می جوید و عشق به خود را در عشق ورزی دیگران نسبت به خویش معنی می کند 140 - دانش آموز کرامت خود را در تکریم به دیگران می جوید و عشق به خود را در هنر عشق ورزیدن به دیگران معنی می کند

141 - بیش از اندازه به رشد کمی و پیشرفت طولی و خطی دانش آموزان در  زمینه های آموزشی و تحصیلی تاکید می شود                      141 - بیش از اندازه به رشد کیفی و پیشرفت عمقی و جانبی در زمینه های آموزشی و تحصیلی تاکید می شود

142 - رقابت مقدم بر رفاقت است                                                   142 - رفاقت مقدم بر رقابت است

143 - خودپذیری و خودخواهی مورد توجه است                           143 - دگرپذیری لازمه خودپذیری است و خداخواهی از راه نفی خودخواهی جلوه گر می شود

144 - یادگیری مهارت هایی که در مدارس در قالب محفوظات ذهنی و دروس مختلف به دانش آموزان یاد داده می شوند ، اهمیت دارند           144 - این که دانش آموزان یاد بگیرند چگونه احساسات خود را کنترل کنند ، چگونه اعتماد به نفس و عزت نفس را در خود ارتقاء بخشند ، چگونه دارای سعه صدر و سخاوت در زندگی باشند و چگونه حسادت ، کینه توزی و تنگ نظری را از خود دور بسازند ، اهمیت دارد

145 - سیاست تمرکززدایی و مدرسه محوری و مشارکت دهی از بالا به پایین به شکل دولتی و بخشنامه ای پی گیری می شوند                    145 - فرهنگ تمرکززدایی ، نگرش مدرسه محوری و انگیزه درونی مشارکت جویی در مدارس نهادینه می شوند

146 - به دانش آموزان یاد داده می شود که زندگی چه هست                   146 - به دانش آموزان یاد داده می شود که زندگی چگونه هست

147 - به دانش آموز مقدار و میزان زندگی یاد داده می شود                   147 - به دانش آموز کیفیت درک کل زندگی یاد داده می شود

148 - تجربه کردن ، صرفاً عمل کردن است                                    148 - تجربه کردن ، فراهم کردن شرایطی است تا دانش آموز آنچه را که ما خواهان فهماندن به او هستیم ، شخصاً کشف کند و یا درون سازی نماید

149 - ابهام زدایی از دانش آموزان مورد توجه است                           149 - رو به رو کردن دانش آموزان با ابهام مورد توجه است

150 - آگاهاندن دانش آموزان از واقعیات و آنچه هست ، مورد توجه است    150 - آگاهاندن دانش آموزان از واقعیات و آنچه باید باشد ، مورد توجه است

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی