مقایسه تربیت موجود و مطلوب(5)
201 - آموزش و پرورش ، معلمی را یک استعداد فطری تصور می کند |
201 - داوطلب معلمی علاوه بر داشتن بعضی ویژگی های خاص بایستی قبل و بعد از اشتغال تربیت و آماده شود |
202 - آموزش و پرورش را به چهار دیواری کلاس و مدرسه منحصر و محدود می کنند |
202 - آموزش و پرورش به معلومات و تجاربی که دانش آموزان از منابع آزاد ( غیر مدرسه ای ) کسب می کنند , بیشتر ارزش قایل است |
203 - مدرسه انضباط را مترادف اطاعت محض می داند |
203 - مدرسه انضباط شخصی را بر انضباط تحمیلی ترجیح می دهند |
204 - مدرسه خود را تنها منبع معتبر و موثق یادگیری می پندارد |
204 - مدرسه خود را فقط یک وسیله یادگیری یا راهنمای یادگیری می دانند |
205 - معمولاً مدرسه در برابر خانواده ها جبهه گیری می کند |
205 - مدرسه ؛ خانواده و جامعه را آژانس اساسی تربیت فرد می داند و همکاری آن ها را به صورت های مختلف جلب می کند |
206 - رابطه بین اولیا و مسوولان مدرسه تقریباً همانندرابطه بین مشترکان یک شرکت سهامی است |
206 - رابطه بین اولیای مدرسه یک نوع رابطه انسانی و علمی سالم است |
207 - تبادل معرفت و تجربه بین اولیای مدرسه وجود ندارد |
207 - اولیای مدرسه به تبادل معرفت و تجربه می پردازند |
208 - محصلان را فقط به یادگیری آنچه مدرسه عرضه می کند ، ملزم می کنند |
208 - مدرسه به آزادی دانش آموزان در فعالیت های یادگیری معتقد است ولی هرج و مرج را اجازه نمی دهد |
209 - مدرسه برای تحریک دانش آموز به یادگیری از عامل کیفری و رقابت فردی بیش از محرک های پاداش و رقابت شخصی و گروهی استفاده می کند |
209 - مدرسه در انگیزش یادگیری از عامل پاداش بیش از عامل کیفر استفاده می کند |
210 - مدرسه در ارزشیابی ( امتحان ) به دانستن ( محفوظات صرف ) بیش از توانستن ( مهارت عملی ) توجه می کند |
210 - مدرسه در ارزشیابی ( امتحان ) به توانستن ( مهارت عملی ) بیش از دانستن ( محفوظات صرف ) توجه می کند |
211 - هیات آموزشی مدرسه ، معلومات ثابت و قالبی دارد و از بازآموزی و تجدید نظر در دانسته ها و تجارب خویش استقبال نمی کند مگر اینکه ارتقای رتبه ای در بر داشته باشد که در این صورت نیز به ظاهر امر توجه می شود |
211 - هیات آموزشی مدرسه پیوسته برای بازسازی معلومات و افزایش تجارب خویش می کوشد |
212 - روش های آموزشی مدرسه ثابت هستند |
212 - مدرسه به تغییر یا انعطاف پذیری روش های آموزش معتقد است |
213 - مسابقاتی که در مدارس انجام می گیرد بیشتر به هدف ایجاد رقابت بین دانش آموزان برگزار می شوند |
213 - مسابقاتی که در مدارس انجام می گیرد بیشتر به هدف ایجاد رفاقت بین دانش آموزان برگزار می شوند |
214 - زمینه اول شدن برای دانش آموزان محدود است ( بیشر درسی است ) |
214 - هر دانش آموز متناسب با استعداد ، علاقه و امکانات در زمینه ای اول باشد |
215 - مدرسه دارای وضعیت نسبتاً ثابتی می باشد و تا حدودی متاثر از تغییرات اجتماعی است |
215 - مدرسه پیوسته در حال تغییر و تکامل است زیرا یافته های جدید روان شناسی ، تعلیم و تربیت و جامعه شناسی را مبنای کارش قرار می دهد حتی خود مدرسه یک عامل تغییر اجتماعی می باشد |
216 - آموزش و پرورش به محیط بسته کلاس محدود است |
216 - محیط باز جانشین محیط بسته کلاس است ( موزه ها ، کارگاه ها ، نمایشگاه ها ، ... ) |
217 - معلم خود ؛ کارها را انجام می دهد |
217 - بیشتر کار معلم را ماشین آموزشی انجام می دهد
|
218 - کلاس های درس پر جمعیت هستند |
218 - دانش آموزان به صورت گروه های ده یا دوازده نفری در می آیند و هر گروه مانند افراد یک خانواده زیر نظر یک معلم فعالیت می کنند |
219 - دانش آموزان در اداره مدرسه فعالیت کمتری دارند |
219 - دانش آموزان در اداره مدرسه سهم فعال بیشتری دارند |
220 - هر گونه محرومیت و ناکامی را برای دانش آموزان مضر و خطرناک می دانند |
220 - ناکامی و محرومیت به موقع و متناسب با سن و توان , دانش آموز را به رشد و تکامل بیشتر وا می دارد و موجب پرورش و تقویت روح و روان او می شود , زیرا ناکامی , کودک یا نوجوان را قادر می سازد تا امکانات و استعدادهای بالقوه خود را کشف کند و از طریق آن , سازگاری با دنیای خارج را بیازماید . بدون ناکامی هیچ دلیلی برای به حرکت درآوردن توانایی های فرد وجود ندارد |
221 - پیش از پرورش انگیزه و شوق پیشرفت در دانش آموز , آرزوهای بلند در او تقویت می شود |
221 - قبل از تقویت آرزوهای بلند , انگیزه و شوق پیشرفت در دانش آموز پرورش می یابد |
222 - همدلی و همراهی با دانش آموز , در این است که صرفا تابع احساسات و خواسته او باشیم |
222 - همدلی و همراهی با فرزند , در این نیست که صرفا تابع احساسات و خواسته او باشیم , بلکه باید احساس و خواسته او را همان گونه که هست درک کنیم |
223 - رقابت در بین دانش آموزان تا آن جا پیش می رود که به حسادت می انجامد |
223 - رقابت باید بستر رفاقت باشد و اگر به ضد آن تبدیل شد بهتر است که از توسعه آن جلوگیری کنیم |
224 - مدرسه رویکرد سنتی حافظه مدار پیشه خود کرده است |
224 - مدرسه رویکرد نو ؛ پژوهش و حل مساله پیشه خود کرده است |
225 - معلم نقش خود را به منزله یک منبع اطلاعاتی برای دانش آموزان تلقی کرده است |
225 - معلم نقش خود را به منزله یک راهنمای پژوهش برای دانش آموزان تلقی کرده است |
226 - معلم نماز خوان استخدام می شود |
226 - معلمی که بتواند دانش آموزان نماز خوان تربیت کند , استخدام می شود |
227 - به معلم سکه می دهند |
227 - به نام معلم سکه ضرب می کنند |
228 - سیری دانش آموز فضیلت است |
228 - فضیلت سیری دانش آموز در تحمل گرسنگی است |
229 - برخورداری دانش آموز فضیلت است |
229 - فضیلت برخورداری دانش آموز در فقدان برخورداری است |
230 - بهترین تربیت یاری رساندن به دانش آموز است |
230 - در فرآیند یادگیری , بهترین یاری رسانی به دانش آموز یاری نکردن به او است تا او از طریق کشف و خودیابی به کفایت و پختگی دست یابد |
231 - باور بر این است که بعضی از دانش آموزان تنبل هستند |
231 - هرگز دانش آموز تنبل وجود ندارد و آن چه را که تنبلی می نامیم , به دلیل روش های غلطی است که به کار بسته ایم تا دانش آموز را نسبت به موضوع خاصی بی علاقه و منزجر کنیم . زیرا یک دانش آموز سالم هیچ گاه دوست ندارد از دیگران عقب بیفتد و یا ببکار بماند و یا در پیشرفت خود تلاش نکند |
232 - همواره نوجوان دانش آموز نصیحت می شود |
232 - نصیحت کردن در پاره ای از مواقع در بردارنده خطرات زیادی است , به ویژه در دوره نوجوانی که فرد از نظر ویژگی های خاص این دوره خواهان استقلال , خوداتکایی , و خود پیروی است و احتمالا در برابر نصایح و پند و اندرز مداوم می ایستد |
233 - سریع پیشرفت کردن دانش آموزباعث ترقی و رشد او است |
233 - سریع پیشرفت کردن دانش آموز باعث ترقی و رشد او نیست بلکه متعادل بودن و همه امور اخلاقی و رفتاری را در حد اعتدال نگاه داشتن , ملاک پیشرفت است |
234 - به دانش آموز القا می شود که با کسب مدرک تحصیلی, به دست آوردن پول و موقعیت ودیگرعوامل مادی , می توان خوشبخت شد و زندگی خوبی داشت |
234 - اگر نگاه دانش آموز به زندگی , مثبت نباشد و نشاط و شادی را از درون احساس نکند , هیچ یک ازعوامل مادی , او را خوشبخت نمی کند |
235 - مسوول مدرسه ریاست می کند |
235 - مسوول مدرسه مدیریت می کند |
236 - مسوول مدرسه مدیریت می کند |
236 - مسوول مدرسه رهبری می کند |
237 - نظام آموزشی متمرکز است |
237 - نظام آموزشی غیرمتمرکز است |
238 - نظام آموزشی غیرمتمرکز است |
238 - نظام آموزشی برنامه ریزی ترکیبی ( داشتن قدرت مانور در داخل یک چارچوب معین شده ) دارد |
239 - فراموشی مذموم است |
239 - فراموشی برای شکستن تفکر قالبی مفید است |
240 - از عملکرد کارکنان در مدرسه بازرسی به عمل می آید |
240 - عملکرد کارکنان در مدرسه کنترل می شود |
241 - مدیریت نتیجه مدار رایج است |
241 - مدیریت فرآیند مدار رایج است |
242 - اجرای مقررات هدف است |
242 - اجرای مقررات برای رسیدن به هدف است |
243 - تحقق اهداف سازمان مورد نظر است |
243 - تحقق اهداف سازمان و اعضای آن مورد نظر است |
244 - اعتقاد به روش های کمی دارند |
244 - اعتقاد به روش های کیفی دارند |
245 - ریاست طعمه است |
245 - ریاست امانت است |
246 - ریاست هدف است |
246 - ریاست وسیله خدمت است |
247 - مدیر ؛ خطاکار را نشان می دهد |
247 - مدیر ؛ خطا را نشان می دهد |
248 - گفته می شود کار باید انجام شود |
248 - گفته می شود کار چگونه انجام شود |
249 - مدیر توقع احترام دارد |
249 - مدیر احترام را بر می انگیزد |
250 - کارهای متفاوت انجام دادن مهم است |
250 - کارها را به گونه های متفاوت انجام دادن مهم است |