مقایسه تربیت موجود و مطلوب(7)
301 - تشویق صرفا محدود به محرک های خوشایند است |
301 - در فرایند تشویق , جزئیات کارهایی که کودک انجام داده , مشخص است |
302 - تشویق , یک نواخت و همراه با واکنشی شرطی و از پیش تعیین شده است |
302 - تشویق , " خودجوش " و متنوع و حاکی از توجه دقیق به کارهای کودک است |
303 - در مورد وضعیت دانش آموزان هیچ گونه بازخوردی به آنان داده نمی شود |
303 - در مورد قابلیت یا ارزش کارهای دانش آموزان , بازخوردها و آگاهی هایی به آنان داده می شود |
304 - دانش آموزان در مقایسه ی خود با دیگران نتیجه گرا و مبتنی بر رقابت ( برنده و بازنده ) هدایت می شوند |
304 - دانش آموزان در جهت درک رفتار " فرایند مدار " هدایت می شوند |
305 - دستاوردهای همسالان , زمینه ی توصیف دستاوردهای فعلی دانش آموزان می شود |
305 - دستاوردهای فعلی دانش آموز با تجربه های پیشین او مقایسه می شود |
306 - بدون در نظر گرفتن تلاشی که به کار رفته یا معنای این دستاورد , به دانش آموزی معین تکلیف داده می شود |
306 - ملاک تشخیص , تلاش و توان دانش آموز و ارایه ی تکالیف متنوع به دانش آموزی معین است |
307 - موفقیت , صرفا نتیجه ی توانایی یا عواملی خارجی مثل شانس یا ساده بودن تکلیف است و دانش آموز با دیگران مقایسه می شود |
307 - موفقیت , نتیجه تلاش و توانایی است و به دانش آموز القا می شود که در آینده می تواند انتظار توفیق های مشابهی را داشته باشد |
308 - در دانش آموز این احساس ایجاد می شود که به دلایل بیرونی ( جلب رضایت معلم , پیروزی در رقابت یا جایزه و ... ) تکلیف را انجام دهد |
308 - در دانش آموز این احساس ایجاد می شود که به دلیل لذتی که از انجام تکلیف می برد یا مهارتی که کسب می کند , تلاش نماید |
309 - توجه دانش آموز بر معلم و مرجع قدرت یا کسی که بر کار او نظارت دارد , متمرکز می شود |
309 - توجه دانش آموز بر رفتاری که به تکلیف مربوط است , متمرکز می شود |
310 - در فرایند دخالت , توجه از رفتار مربوط به تکلیف , منحرف می شود |
310 - ارزش رفتار مربوط به تکلیف در فرایند شناختی و ویژگی های مطلوب آن پرورانده می شود |
311 - یادگیری , تغییرات رفتار یادگیرنده در اثر تجربه است |
311 - یادگیری , تغییرات تجربه بر اثر رفتار یادگیرنده است |
312 - یادگیری , کسب اطلاعات جدید از منابع بیرونی است |
312 - یادگیری , کسب یک ساخت جدید از عملیات ذهنی است |
313 - تحول ذهنی , تابع یادگیری کودک است |
313 - یادگیری , تابع تحول ذهنی کودک است |
314 - " چه چیز " یادگرفتن مهم تر از " چگونه " یاد گرفتن است |
314 - " چگونه " یادگرفتن مهم تر از " چه چیز " یادگرفتن است |
315 - یادگیری , توضیح دهنده ی تحول است |
315 - تحول روانی , توضیح دهنده ی یادگیری است |
316 - یادگیری بر پایه انتقال و قیاس قرار دارد |
316 - یادگیری , بر پایه اکتشاف و استقرا قرار دارد |
317 - یادگیری کودکان در هر زمان , طبق انتظارات بیرونی و با فشار و تسریع صورت می گیرد |
317 - یادگیری کودکان در زمان معین و طبق توالی منظم , با تسریع ها و تاخیرهای مبتنی بر تفاوت های فردی و امکانات محیطی صورت می گیرد |
318 - یادگیری فقط بر اساس تجربه ی بیرونی تغییر می کند |
318 - یادگیرنده , هم تجربه و هم خود را بر اساس تجربه تغییر می دهد |
319 - یادگیری , تراکمی است از دانش اندوزی که در ساعاتی خاص بین دانش آموز و موقعیت آموزشی برقرار می گردد |
319 - یادگیری تعاملی است خلاق که بدون وقفه بین دانش آموز و موقعیت آموزشی در جریان است |
320 - یادگیری واقعی یعنی انبار کردن ادراکات جدید برای افزودن اندوخته های حفظی اطلاعات جدید به اطلاعات قبلی |
320 - یادگیری واقعی یعنی فرایند تغییر دادن ادراکات جدید برای همخوانی کردن آن ها با ساخت های شناختی فعلی از یک سو و تغییر دادن ساخت های شناختی برای همخوانی کردن آن ها با ادراکات جدید از سوی دیگر |
321 - یادگیری , فعالیتی است که از معلم سر می زند و او پیوسته در حال متراکم نمودن مطالب در ذهن دانش آموز است |
321 - یادگیری , فعالیتی است که از فراگیر سر می زند و دایما در حال تحول است |
322 - اندوخته های شناختی زمانی متراکم می گردند که یادگیری از طریق القائات و انتقالات معلم صورت گیرد |
322 - ساخت های شناختی دانش آموزان تنها زمانی متحول می گردد که یادگیری از طریق دخالت ارتجالی و فعالیت خودانگیخته ی خود آن ها تحقق پذیرد |
323 - فرایند یادگیری در زمان انجام فعالیت دانش آموزان دگرگردان , دگرفرمان و دگر نظم دهنده است |
323 - فرایند یادگیری در زمان انجام فعالیت دانش آموزان فرایندی خود گردان , خودفرمان , خودنظم جو و خود رهبر است |
324 - معلم , تکالیف یادگیری را به تبع تکالیف تحول کودک بر می گزیند |
324 - معلم , تکالیف یادگیری را به تبع تکالیف و انتظارات از پیش تعیین شده بر می گزیند |
325 - اکتسابات یادگیرنده در سطح حیطه ی شناختی , آن هم در حد دانستن باقی می ماند |
325 - اکتسابات یادگیرنده در عمق حیطه های عاطفی و رفتاری رسوخ می کند |
326 - ویژگی های فیزیکی یادگیری مهم است |
326 - محیط یادگیری مهم است |
327 - آن چه معلم انجام می دهد موجب یادگیری می شود |
327 - آن چه دانش آموز انجام می دهد موجب یادگیری می شود |
328 - معلم ( یاددهنده ) منبع اصلی تحول است |
328 - یادگیرنده منبع اصلی تحول خویش است |
329 - یادگیرنده بر اثر تاثیر پذیرفتن از محیط و واکنشی فعل پذیر در برابر عمل محیط , تغییر می یابد |
329 - یادگیرنده بر اثر تاثیر خود بر محیط و واکنشی فعال در برابر عمل محیط به پیشرفت دست می یابد |
330 - فرایند دانش اندوزی عناصر جدید با مخازن پیشین است |
330 - درون سازی مفاهیم , مستلزم فرایند توحید یافتگی عناصر جدید با ساخت های پیشین یادگیرنده و به وجود آمدن ساخت های تازه به وسیله ی یادگیرنده در تعامل با محیط است |
331 - اکتساب شناخت به یادگیری وابسته است |
331 - اکتساب شناخت به تحول وابسته است |
332 - هدایت یادگیری مهم است |
332 - هدایت فرایند یادگیری مهم است |
333 - یادگیری , حفظ کلمات و ذخیره ی کالبد واژگان است |
333 - یادگیری , درونی کردن روح کلمات و جان واژگان است |
334 - تربیت کلامی |
334 - تربیت عملی |
335 - مهارت دادن |
335 - مهارت یابی |
336 - پرکردن اوقات فراغت |
336 - غنی سازی اوقات فراغت |
337 - امنیت دهی |
337 - امنیت ورزی |
338 - تربیت کردن |
338 - تربیت شدن |
339 - دینی کردن |
339 - دینی شدن |
340 - دانش دینی |
340 - منش دینی ( حس مذهبی ) |
341 - دین دهی |
341 - دین یابی |
342 - دین آموزی |
342 - دین ورزی |
343 - جنون اطلاعات |
343 - معرفت حقیقی |
344 - علم مجازی |
344 - علم حقیقی |
345 - علم حصولی |
345 - علم حضوری |
346 - هوش منطقی |
346 - هوش شهودی |
347 - تفکر تحلیلی |
347 - تفکر اشراقی |
348 - چه یادگرفتن |
348 - چگونه یادگرفتن |
349 - نتیجه یادگیری |
349 - فرآیند یادگیری |
350 - تراکم ذهن |
350 - تحول یادگیری |