کارکردهای مدیریت

مقایسه تربیت موجود و مطلوب(9)

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۱۰ ب.ظ

401 - درون داد محور است

401 - فرآیند محور است

402 - توسعه منابع انسانی مد نظر است

402 - توسعه انسانی مد نظر است

403 - نظام تک کتاب درسی

403 - نظام چند رسانه ای

404 - ایستایی

404 - پویایی

405 - کمبود اعتبارات

405 - سهم واقعی اعتبارات

406 - تصدی گری دولت

406 - مشارکت مردم

407 - انفعال

407 - فعالیت

408 - دولت مجری است

408 - دولت نظارت می کند

409 - نیروی انسانی مازاد

409 - نیروی انسانی کافی

410 - فرسودگی شغلی بالا

410 - نشاط و سرزندگی

411 - مدیران معتقد به تئوری X

411 - مدیران معتقد به تئوری Y

412 - بخشی نگری

412 - فرا بخشی

413 - در صد قبولی

413 - پیشرفت تحصیلی

414 - شبه تربیت

414 - تربیت

415 - یادگیری سطحی

415 - یادگیری عمیق

416 - نا امنی

416 - امنیت

417 - قالب نگری

417 - محتوا نگری

418 - فرد محوری

418 - برنامه محوری

419 - کار فردی

419 - کار گروهی

420 - حفظ معلومات

420 - کشف استعداد

421 - اداره محوری

421 - مدرسه محوری

422 - مدیریت بر افراد

422 - مدیریت بر سیستم ها

423 - مدیر محوری

423 - معلم محوری

424 - معلم محوری

424 - دانش آموز محوری

425 - ارزشیابی روزمره

425 - ارزشیابی هدفمند

426 - کتاب حجیم

426 - کتاب متناسب و مناسب

427 - امتحان مکرر

427 - ارزشیابی مستمر

428 - معلم سوال های بسته ای می کند که مستلزم جواب های کوتاه و از پیش تعیین شده است

428 - معلم به طور منظم سوال های باز می کند که پاسخ آن یک یا دو جمله می شود و پاسخ درست از پیش تعیین شده هم برای آن ها وجود ندارد

429 - معلم زمان کوتاهی را به پاسخ دادن           دانش آموزان اختصاص می دهد ، و وقتی دانش آموزی از پاسخ خود مطمئن نیست ، به سرعت به سراغ دانش آموز دیگر    می رود

429 - معلم همیشه زمان طولانی تری را برای پاسخ اختصاص می دهد تا دانش آموز نامطمئن را به ادامه ی پاسخ دادن تشویق کند

430 - معلم علاقه دارد که دانش آموزان پاسخ « درست » بدهند . و وقتی روشن می شود که پاسخ دانش آموزی غلط است ، دیگر گوش نمی دهد

430 - معلم به آنچه دانش آموزان فکر می کنند ، علاقه ی آشکاری نشان می دهد و به دقت به    گفته های آنان گوش می دهد ، حتی پس از آن که روشن شود اشتباه کرده اند 

431 - معلم پاسخ ها و نظریات را با عنوان ( درست یا غلط ) به شکلی که بیان می شوند قبول می کند

431 - معلم به طور مکرر از دانش آموزان می خواهد پاسخ ها و نظریات خود را توجیه و تشریح کنند

432 - معلم تمامی پاسخ های دانش آموزان را مورد قضاوت قرار می دهد . و با سرعت و مهارت پاسخ ها و نظریات « غلط » را درست می کند

432 - معلم اغلب با پذیرفتن پاسخ ها به صورت بی طرفانه ، قضاوت کردن را به تاخیر می اندازد و از شرکت دانش آموزان در بحث قدردانی می کند و دانش آموزانی را که به عقاید او با تردید می نگرند مورد تشویق قرار می دهد

433 - معلم مصمم است در زمانی ثابت و از طریق معین از موضوع ( الف ) به ( ب ) برود و پیوسته نظریات جانبی را قطع می کند

433 - معلم از نظر زمان و طریق تا حدی از نظر مقصد ، انعطاف پذیر است . با دانش آموزان برای کشف و به کارگیری اندیشه ها تشریک مساعی  می کند

434 - معلم وظایف را طوری تعیین می کند و سازمان می دهد که دانش آموزان برای دنبال کردن دستورها تحت فشار قرار بگیرند  

434 - معلم وظایف را طوری تعیین می کند و سازمان می دهد که امکان بررسی ، آزمایش دادن و ارتباط به وسیله دانش آموزان ممکن باشد

 435 - معلم بر یادگیری " چه باید کرد " بیشتر تاکید دارد تا " چرا باید چنین کرد " . قواعد ،     روش ها و فرمول های بسیاری را ارایه و تدریس      می کند . 

435 - معلم بر دلایل و اصول تاکید می ورزد و دانش آموزان را تشویق می کند که در همان لحظه در مورد این که " چه باید بکنند " تمرین نمایند ؛ تعداد قواعد ، روش ها و فرمول ها را نیز به حداقل می رساند

436 - معلم درخواست یادداشت برداری و          جزوه نویسی می کند

437 – دانش آموز انسانی پذیرا یا ایستاست و دارای   ویزگی های زیر می باشد :

 1 – تملق و تعارف



2 – استفاده از دروغ مصلحت آمیز


3 – ابن الوقت بودن  


4 – ترس از تفکر خلاق و تعلیل ( علت یابی )

5 – ترس از انتقاد



6 – ترس از ابتکار و خلاقیت

7 – ترس از تغییر ، علاقه به یکنواختی

8 – نیازمند و انگلی زیستن


9 – بی میلی به کار و کوشش ( مخصوصاً کار بیش تر )

10 – فعالیت به سبب تحریک از خارج


11 – نداشتن اعتقاد و اعتماد به نفس لازم

12 – خود را کم ارزش یا بی ارزش پنداشتن

13 – ثابت نگه داشتن تجارب و اطلاعات خود و معتبر شمردن آن ها

 


14 – ارزش مادی قایل شدن به زمان

15 – به انتظار پیدایش امکانات نشستن

16 – غالباً مایوس و نا امید بودن


17 – اجتناب از ارزیابی خویشتن


438 - تربیت دینی معطوف به " دین دهی " ( آسیب زا ) است و دارای ویژگی های زیر است :


1 –  دگر بنیاد تصنعی

2 –  اکتسابی و انتقالی 

3 –  دگر ساخته و برون زا


4 –  رعب آور و خوف آمیز


5 –  محدود کننده و اسارت زا

6 –  شکل گرا و ایستا

7 –  کوششی و کشانگر

8 –  حفظی و مجازی

9 – تقلیدی و تحمیلی

10 –  ریاکارانه و چند گانه

11 –  سطحی و بیرونی

12 –  دنیا مدار و ظاهر گرا


13 –  تکلیف مدار و محصول گرا

14 –  تراکمی و تحکمی


15 –  کاهنده و میرنده

16 –  اندیشه آموز و فعل پذیر


17 –  عادت پرست و آیین پرست


18 –  حصولی و لسانی

19 –  جهان آگاهی و جهان بینی


20 –  رام کننده و وابسته ساز


21 –  بندگی منفور

22 –  مقلد دانش و اطلاعات دینی

23 –  اشباع کننده و تهوع آور


24 –  پایشی دگر کنترلی


25 –  نسخه برداری و اقتباسی

26 – کالبد اندیش و کمیت گرا


27 –  ایمان مبتنی بر مغز و ذهن


28 –  دین معاش اندیش

29 – ایمان ابزاری و مادی


30 –  امنیت محیطی و کالبدی

31 –  سعادت وابسته

439 – کتاب محور است


440 – آموزش کنترل شده است


441 – فضای یادگیری محدود است


442 – ارایه راه حل های شناخته شده


443 – آموزش کلیه کلاس


444 – تنوع کم در فعالیت ها


445 – تفکر همگرا آموزش داده می شود

436 - معلم رونویسی را به حداقل می رساند

 437 – دانش آموز انسانی فعال و دارای ویژگی های زیر است :

1 – نفرت از تملق و برخورداری از صراحت لهجه

2 – بیزاری از هر گونه دروغ گویی و دروغ پردازی

3 – ثبات شخصیت و ثبات عاطفی داشتن

4 – مشتاق تفکر خلاق و تعلیل

5 – انتقادگر بودن ( انتقاد از خویشتن قبل از دیگران )

6 – کوشش برای ابتکار و خلاقیت

7 – نفرت از یکنواختی و تلاش برای تغییر

8 – نفرت از هر گونه طفیلی بودن

9 - رغبت فزاینده به کار و کوشش

10 – فعالیت به سبب انگیزش یا خواست درونی

11 – بهره مندی از اعتقاد و اعتماد به نفس

 12 – خود را ارزشمند پنداشتن

13 – ارزشیابی مداوم تجارب خود و کوشش برای افزایش و تکامل آن ها

14 – ارزش حیاتی دادن به زمان

15 – تلاش برای به وجود آوردن امکانات

16 – پیوسته امیدوار بودن

17 – دایماً خود را ارزیابی کردن

438 - تربیت دینی معطوف به " دین یابی " ( کمال زا ) است و دارای ویژگی های زیر است :

1 - خود بنیاد فطری

2 - اکتشافی و ارتجالی

3 - خود یافته و درون زا

4 - وجدآور و شوق آمیز

5 - انبساط دهنده و رهایی بخش

6 - معناگرا و پویا

7 - جوششی و کنشگر

8 - شهودی و عرفانی

9 - عقلانی و اقناعی

10 - خالصانه و یگانه

11 - عمقی و درونی

12 - عقبی مدار و باطن گرا

13 - حق مدار و فرآیند گرا

14 - تحولی و تعاملی

15 - بالنده و زاینده

16 - اندیشه ساز و خلاق

17 - عادت گریز و شالوده شکن

18 - حضوری و وجودی

19 - جان آگاهی و جان بینی

20 - فتح کننده و آزاد منشانه

21 - بندگی مطبوع

22 - مولد بینش و بصیرت دینی

23 - اشتیاق زا و اشتهاآور

24 - پویشی خود کنترلی

25 - یاد آوری و باز آفرینی

26 - جوهر اندیش و کیفیت گرا

27 - ایمان مبتنی بر قلب و دل

28 - دین معاد اندیش

29 - ایمان قدسی و تجربی

30 - امنیت روانی و روحی

31 - سعادت خود یافته

439 – پژوهش محور است

440 – آموزش آزاد است

441 – فضای یادگیری نا محدود است 

442 – ارایه راه حل های جدید برای حل مساله

443 – آموزش به صورت گروه های کوچک

444 – متنوع بودن فعالیت ها

445 – تفکر واگرا آموزش داده می شود

 

منابع مورد استفاده :

1 – کریمی ، عبدالعظیم . کودک ؛ تربیت ؛ زندگی از مجموعه روانشناسی تربیت کودک ( 2 ) – کودک و مدرسه . تهران ، انتشارات تربیت ، 1378 .

2 - کریمی ، عبدالعظیم . دین یابی یا دین دهی  ( خلاصه همایش آسیب شناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش )  ، دانشگاه تربیت مدرس . 1380 .

3 - طباطبایی ، سید غلامحسین . مقایسه مدیریت سنتی و نوین . ماهنامه مدیریت مدرسه ، شماره 8 ، اردیبهشت 1386 .

4 - نیکنامی ، مصطفی . جزوه درسی راهنمایی و نظارت تعلیماتی .

5 – داشته ها و تجربیات شخصی مولف و استفاده از آثار تربیتی مکتوب دیگر .

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
حسین حیدری تبار(استرون)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی